Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF THE COMPUTER AND INTERNET ATTITUDES ON PRIMARY SCHOOL TEACHERS FROM KARS PROVINCE

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 64 - 83, 01.12.2009

Öz

The aim of this study is to investigate whether primary school teachers’ attitudes toward computer and internet change with gender, experience, college type, computer and internet access. Also, the aim of this study is to find out whether computer attitude predict internet attitude or not. The sample includes 208 primary school teachers from Kars province center. Computer Attitude Scale (CAS-M) provides an alpha of .92, Internet Attitude Scale (IAS) provides an alpha of .73, and questionnaire for personnel information used to collect data. No change is reported for teaching experiences and college type in primary school teachers’ CAS-M and IAS scores. The data reveal significant difference in computer and internet access for CAS-M scores whereas no evidence is found to differentiate IAS scores. There is a meaningful difference between CAS-M scores according to gender but for IAS score is not any meaningful differences. The computer attitude scores are capable of predicting the internet attitude scores.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin İnternet Kullanımı ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Akyüz, Y. (2007). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem A Yayınevi. Alkan, C. (1998). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altun, A. (2003). Öğretmen Adaylarının İnternete Yönelik Tutumları, Eğitim ve Bilim, 28 (127), s.3-9.
  • Balcı, V. (2003). Ankara'daki Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılımlarının Araştırılması [Elektronik versiyon]. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program Geliştirme Kaynak Metinler. Konya: Kuzucu- lar Ofset.
  • Çakır, H., Yalçın, N. (2006). İnternet ve İnternet’e Dayalı Sanal Dershane Sistemi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 101-112.
  • Çelik, H. C., Bindak, R. (2005). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenle- rin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenme- si. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 27-38.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar Tutum Ölçeği (BTÖ-M)’nin Geçerlik, Güvenirlik, Norm Çalışması ve Örnek Bir Uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Eroldoğan, A. Y. (2007). İlköğretim II. Kademe Okullarındaki Branş Öğretmenleri- nin Bazı Değişkenlere Göre Öğretim Teknolojilerini Kullanma Düzeyleri- nin İncelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İşkur (2005). Türkiye BİT Sektöründe Talep Edilen Beceri ve Mesleklere Dair Tah- min Çalışması, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sınırları İçinde Gerçekleştiri- len Pilot Çalışmaya ilişkin Rapor, (online erişim, 04.9.2006) http://www.iskur.gov.tr/mydocu/IT%20Report-cnm%20tr-nk.doc
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Keser, H. (1999). Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumları, 4. Ulusal Eğitim Bi- limleri Kongresi Bildirileri 2. Cilt (10-12 Eylül 1997). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 80-99.
  • MEB (2009-a). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuat Bankası, Elektronik kaynak (online erişim, 10.01.2009), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html
  • MEB (2009-b). EĞİTEK: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, s. 84-85, Elektro- nik kaynak (online erişim, 10.01.2009), http://egitek.meb.gov.tr/Egitek/ Bi- rimlerimiz/ EgitekiTaniyalim.pdf
  • MEB (2009-c). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Elektronik kaynak (online erişim, 03.6.2009). http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_ kitabi/ Öğremen_Yeterlikleri_Kitabı_genel_yeterlikler_parça_2.pdf
  • MEB (2007). “e-okul projesi” konulu, 25.01.2007 tarih ve B.08.0.ETG.0.21.04- 03.300/1317 sayılı, II nolu genelge, elektronik kaynak (online erişim, 10.01.2009), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/1317_0.html
  • Özçelik, H., Kurt, A. A. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeter- lilikleri: Balıkesir İli Örneği, İlköğretim Online, 6 (3), 441-451.
  • Öztürk, L. (2005). Türkiye’de Dijital Eşitsizlik-Tübitak-Bilten Anketleri Üzerine Bir Değerlendirme, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24, 111-131.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen Yeterlikleri ve Meslekî Gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5 (58).
  • Şerefhanoğlu, H., Nakiboğlu, C., Gür, H. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğren- cilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Balıkesir Örneği. İlköğretim Online, 7 (3), 785-799, (online
  • erişim, 15.11.2008) http://ilkogretim-online.org.tr
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Analizi. Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Usluel, Y. K., Haşlaman, T. (2003). Öğretmenlerin Bilgisayar Kullanımına Karşı- laştırmalı Bir Yaklaşım: Varolan ve Tercih Ettikleri Bilgisayar Kullanma Durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 204-213
  • Usluel, Y. K., Aşkar, P. (2002). İlköğretim Öğretmenlerinin İnternet ve e-posta Kul- lanımları, V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Elektronik ya- yın-(online erişim, 21.12.2008) http://www.fedu.metu.edu.tr/ufmek-5
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme, 4. Baskı, Ankara: Ankara Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi, Gazi Üniversi- tesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 155-167.
  • YÖK, (2009). Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilikleri Çerçevesi (TYUYÇ), Ara Raporu, (online, 04.6.2009). http://bologna.yok.gov.tr/bologna/files/ 1fd58513c8ad79fe43ca1b7c1adc4a8b.pdf

İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİSAYAR VE İNTERNET TUTUMLARININ İNCELENMESİ (KARS İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 64 - 83, 01.12.2009

Öz

 

Araştırmanın amacı Kars il merkezinde görev yapan ilköğretim öğretmenle- rinin bilgisayar ve internete yönelik tutumlarının cinsiyet, kıdem durumu, mezun olunan yükseköğretim kurumunun türü, kişisel bilgisayara sahip olma ve evde inter- net bağlantısının olup olmaması bakımından değişip değişmediğini ve bilgisayar tutumunun internet tutumunu yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırma Kars ilinde 2007-2008 öğretim yılında görev yapan 208 ilköğretim okulu öğretmenini kapsamaktadır. Araştırmada veri toplamak üzere kişisel bilgi formunun yanı sıra Bilgisayar Tutum Ölçeği-Marmara (BTÖ-M) ve İnternet Tutum Ölçeği (İTÖ) kulla- nılmıştır. Yapılan bu araştırmada BTÖ-M’nin güvenirlik katsayısı .92, İTÖ’nün güvenirlik katsayısı .73 bulunmuştur. İlköğretim öğretmenlerinin kıdem durumu ile mezun oldukları yükseköğretim kurumunu türüne göre BTÖ-M ve İTÖ puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin BTÖ-M puanları arasında anlamlı bir fark bulunmazken İTÖ puanları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Evinde bilgisayar ve internet bağlantısı olma durumuna göre öğretmenlerin BTÖ-M puanları arasındaki fark anlamlı bulunurken İTÖ puan- ları arasındaki fark anlamsız bulunmuştur. Öğretmenlerin BTÖ-M puanları, İTÖ puanlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin İnternet Kullanımı ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Akyüz, Y. (2007). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem A Yayınevi. Alkan, C. (1998). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altun, A. (2003). Öğretmen Adaylarının İnternete Yönelik Tutumları, Eğitim ve Bilim, 28 (127), s.3-9.
  • Balcı, V. (2003). Ankara'daki Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılımlarının Araştırılması [Elektronik versiyon]. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program Geliştirme Kaynak Metinler. Konya: Kuzucu- lar Ofset.
  • Çakır, H., Yalçın, N. (2006). İnternet ve İnternet’e Dayalı Sanal Dershane Sistemi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 101-112.
  • Çelik, H. C., Bindak, R. (2005). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenle- rin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenme- si. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 27-38.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar Tutum Ölçeği (BTÖ-M)’nin Geçerlik, Güvenirlik, Norm Çalışması ve Örnek Bir Uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Eroldoğan, A. Y. (2007). İlköğretim II. Kademe Okullarındaki Branş Öğretmenleri- nin Bazı Değişkenlere Göre Öğretim Teknolojilerini Kullanma Düzeyleri- nin İncelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İşkur (2005). Türkiye BİT Sektöründe Talep Edilen Beceri ve Mesleklere Dair Tah- min Çalışması, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sınırları İçinde Gerçekleştiri- len Pilot Çalışmaya ilişkin Rapor, (online erişim, 04.9.2006) http://www.iskur.gov.tr/mydocu/IT%20Report-cnm%20tr-nk.doc
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Keser, H. (1999). Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumları, 4. Ulusal Eğitim Bi- limleri Kongresi Bildirileri 2. Cilt (10-12 Eylül 1997). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 80-99.
  • MEB (2009-a). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuat Bankası, Elektronik kaynak (online erişim, 10.01.2009), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html
  • MEB (2009-b). EĞİTEK: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, s. 84-85, Elektro- nik kaynak (online erişim, 10.01.2009), http://egitek.meb.gov.tr/Egitek/ Bi- rimlerimiz/ EgitekiTaniyalim.pdf
  • MEB (2009-c). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Elektronik kaynak (online erişim, 03.6.2009). http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_ kitabi/ Öğremen_Yeterlikleri_Kitabı_genel_yeterlikler_parça_2.pdf
  • MEB (2007). “e-okul projesi” konulu, 25.01.2007 tarih ve B.08.0.ETG.0.21.04- 03.300/1317 sayılı, II nolu genelge, elektronik kaynak (online erişim, 10.01.2009), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/1317_0.html
  • Özçelik, H., Kurt, A. A. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeter- lilikleri: Balıkesir İli Örneği, İlköğretim Online, 6 (3), 441-451.
  • Öztürk, L. (2005). Türkiye’de Dijital Eşitsizlik-Tübitak-Bilten Anketleri Üzerine Bir Değerlendirme, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24, 111-131.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen Yeterlikleri ve Meslekî Gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5 (58).
  • Şerefhanoğlu, H., Nakiboğlu, C., Gür, H. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğren- cilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Balıkesir Örneği. İlköğretim Online, 7 (3), 785-799, (online
  • erişim, 15.11.2008) http://ilkogretim-online.org.tr
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Analizi. Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Usluel, Y. K., Haşlaman, T. (2003). Öğretmenlerin Bilgisayar Kullanımına Karşı- laştırmalı Bir Yaklaşım: Varolan ve Tercih Ettikleri Bilgisayar Kullanma Durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 204-213
  • Usluel, Y. K., Aşkar, P. (2002). İlköğretim Öğretmenlerinin İnternet ve e-posta Kul- lanımları, V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Elektronik ya- yın-(online erişim, 21.12.2008) http://www.fedu.metu.edu.tr/ufmek-5
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme, 4. Baskı, Ankara: Ankara Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi, Gazi Üniversi- tesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 155-167.
  • YÖK, (2009). Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilikleri Çerçevesi (TYUYÇ), Ara Raporu, (online, 04.6.2009). http://bologna.yok.gov.tr/bologna/files/ 1fd58513c8ad79fe43ca1b7c1adc4a8b.pdf
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Hüseyin Hüsnü Bahar Bu kişi benim

Erdoğan Uludağ

Kadir Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bahar, H. H., Uludağ, E., & Kaplan, K. (2009). İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİSAYAR VE İNTERNET TUTUMLARININ İNCELENMESİ (KARS İLİ ÖRNEĞİ). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 64-83.