Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS’ PERCEPTIONS ON THE EFFECT OF SCHOOL CULTURE ON TEACHING SUCCESS (Sample of Elazığ City)

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 195 - 214, 01.12.2009

Öz

In this paper, which is in a descriptive scanning model, it is aimed to deter- mine the views of teachers on the effect of school culture on teaching success. The population of this study consists of 1505 secondary education teachers who are working in Elazığ downtown in 2006-2007 academic year. A sample of 320 teach- ers was selected from this population randomly. Data which were collected through the questionnaire were analyzed and interpreted by frequencies, descriptive statis- tics, variance analysis and t test methods. As a result of this study, these components of school culture have been determined to have a positive effect on teaching suc- cess; justice, accordance between the values of school and teacher, reputation for beliefs and interests, strong communication, unity of notion and aim, common deci- sion, solidarity and cooperation, sincerity and friendship, members’ positive atti- tudes, for interests and needs to be regarded, humanistic policy, existence of change and innovation. Besides, these factors within organization have been determined to have a negative effect on teaching success; lack of communication, clicks among teachers, excessive supervision, existence of anxiety and mistrust.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2007). Aktif Öğrenme, Biliş Özel Eğitim, Danışmanlık, Araştırma Hizmetleri ve Yayın-Yazılım Ltd. Şti., İzmir.
  • Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf Yönetimiyle İlgili Genel Olgular: Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Aksoy, N. (2002). Sınıf İçi Kurallar: Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara Alkan, C. (2005). Eğitim Teknolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Can, H., Aşan, Ö., Aydın, M. (2006). Örgütsel Davranış, Arıkan Basım Yayım ve Dağıtım, İstanbul.
  • Can, N. (2002). Eğitim Örgütlerinde İnsan Kaynakları Yönetiminin Bütünleştirme İşleviyle İlgili Görevleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5: (1), 228-231.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetimi, Pegem A Yayınları, Ankara. Çelik, V. (2002). Sınıf Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Çubukçu, Z., Girmen, P. (2006). Öğretim Kurumlarının Etkili Okul Özelliklerine Sahip Olma Düzeyleri, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 120-136.
  • Demirel, Ö. (2007a). Öğretme Sanatı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2007b). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Erdem, F., İşbaşı, Ö. Z. (2001). Eğitim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve Öğrenci Alt Kültürünün Algılamaları, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (1), 33-57.
  • Ersen, H. (1997). Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi, Sim Matbaacılık, İstanbul.
  • Gençyılmaz, A. ve Zaim, S. (1999). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28: (2) 17.
  • Günbayı, İ., Çevik, V. (2004). Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi- ne İlişkin Görüşleriyle İlgili Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler163/gunbayi.htm, (Erişim: 10.05.2008).
  • Gürçay, C. (1994). İşletmelerde Örgütsel Kültürün Oluşumunda Etkili Olan Faktör- ler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Güçlü, N. (2003). Örgüt Kültürü, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 147-159.
  • Gömleksiz, N. (2004). Öğretmenlik Mesleğinin Nitelikleri, Öğretmenlik Mesleği, (Editör: Mehmet Taşpınar), Üniversite Kitabevi, Elazığ.
  • Gürol, M. (2004). Eğitim Sürecinde İletişim Model ve Uygulamalar, Öğretimde Planlama Uygulama Değerlendirme, (Editör: Mehmet Gürol), Üniversite Kitabevi, Elazığ.
  • Hoşgörür, V. (2002). İletişim: Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Key, S. (1999). Organizational Ethical Culture: Real or İmagined? Journal of Busi- ness Ethics, 20 (3).
  • Luthasn, F., Morey, N. (1985). Refiring The Displacement of Culture and the Use Scenes and Themens in Organizational Studies, Academy of Management Review, (10) 2.
  • Milstein, D. (1999). Relationship Between the Culture of School, the Culture of the Individual Teachers and School Curriculum, Digital Dissertation, Pub. No: AAT 9954535.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı, Anı Yay., Ankara.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve Kültürler, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Taşpınar, M. (2005). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yönetmleri, Üniversite Kitabevi, Elazığ.
  • Töremen, F. (2001). Öğrenen Okul, Nobel Yayın Dağıtım, Anakara.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme, Teoriler-Teknikler, Alkım Yayıncı- lık, Ankara.
  • Yavuz, M. (2003). İlköğretim Okullarında Demokrasi, Eğitime Yeni Bakışlar, Mik- ro Yayınları, Ankara.
  • Yıldız, S. M. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Eğitim Hizmetleri Kalitesini Etkileyen Faktörler, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 15: (1), 451- 462.

OKUL KÜLTÜRÜNÜN ÖĞRETİM BAŞARISINA OLAN ETKİSİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (Elazığ İli Örneği)

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 195 - 214, 01.12.2009

Öz

Tarama modeli kullanılarak yapılan bu çalışmada, okul kültürünün öğretim başarısına olan etkisine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın evrenini Elazığ il merkezinde 2006-2007 akademik yılında ortaöğretim okullarında çalışmakta olan 1505 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenden tesadüfî olarak seçilen 320 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Verilerin analizi, SPSS for Windows programıyla frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve varyans analizi uygulanarak yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda, öğretmenlerin görüşlerine göre okul içerisinde; adalet, okul ve öğretmen değerlerinin uyumu, ilgi ve inançlara saygı, güçlü iletişim, fikir ve amaç birliği, ortak karar, yardımlaşma ve işbirliği, samimiyet ve dostluk, üyelerin olumlu tutumları, ilgi ve ihtiyaçların önemsenmesi, insancıl anlayış politikası, değişme ve yenileşme olmasının öğretim başarısı üzerinde olumlu etki yapan okul kültürü unsurları olduğu ortaya çıkmıştır. Okul içerisinde; iletişim eksikliği, gruplaşma, aşırı denetim, kaygı ve güvensizliğin olmasının ise öğretmenlerin öğretim başarılarına olumsuz etki yaptığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2007). Aktif Öğrenme, Biliş Özel Eğitim, Danışmanlık, Araştırma Hizmetleri ve Yayın-Yazılım Ltd. Şti., İzmir.
  • Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf Yönetimiyle İlgili Genel Olgular: Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Aksoy, N. (2002). Sınıf İçi Kurallar: Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara Alkan, C. (2005). Eğitim Teknolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Can, H., Aşan, Ö., Aydın, M. (2006). Örgütsel Davranış, Arıkan Basım Yayım ve Dağıtım, İstanbul.
  • Can, N. (2002). Eğitim Örgütlerinde İnsan Kaynakları Yönetiminin Bütünleştirme İşleviyle İlgili Görevleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5: (1), 228-231.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetimi, Pegem A Yayınları, Ankara. Çelik, V. (2002). Sınıf Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Çubukçu, Z., Girmen, P. (2006). Öğretim Kurumlarının Etkili Okul Özelliklerine Sahip Olma Düzeyleri, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 120-136.
  • Demirel, Ö. (2007a). Öğretme Sanatı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2007b). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Erdem, F., İşbaşı, Ö. Z. (2001). Eğitim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve Öğrenci Alt Kültürünün Algılamaları, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (1), 33-57.
  • Ersen, H. (1997). Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi, Sim Matbaacılık, İstanbul.
  • Gençyılmaz, A. ve Zaim, S. (1999). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28: (2) 17.
  • Günbayı, İ., Çevik, V. (2004). Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi- ne İlişkin Görüşleriyle İlgili Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler163/gunbayi.htm, (Erişim: 10.05.2008).
  • Gürçay, C. (1994). İşletmelerde Örgütsel Kültürün Oluşumunda Etkili Olan Faktör- ler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Güçlü, N. (2003). Örgüt Kültürü, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 147-159.
  • Gömleksiz, N. (2004). Öğretmenlik Mesleğinin Nitelikleri, Öğretmenlik Mesleği, (Editör: Mehmet Taşpınar), Üniversite Kitabevi, Elazığ.
  • Gürol, M. (2004). Eğitim Sürecinde İletişim Model ve Uygulamalar, Öğretimde Planlama Uygulama Değerlendirme, (Editör: Mehmet Gürol), Üniversite Kitabevi, Elazığ.
  • Hoşgörür, V. (2002). İletişim: Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Key, S. (1999). Organizational Ethical Culture: Real or İmagined? Journal of Busi- ness Ethics, 20 (3).
  • Luthasn, F., Morey, N. (1985). Refiring The Displacement of Culture and the Use Scenes and Themens in Organizational Studies, Academy of Management Review, (10) 2.
  • Milstein, D. (1999). Relationship Between the Culture of School, the Culture of the Individual Teachers and School Curriculum, Digital Dissertation, Pub. No: AAT 9954535.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı, Anı Yay., Ankara.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve Kültürler, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Taşpınar, M. (2005). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yönetmleri, Üniversite Kitabevi, Elazığ.
  • Töremen, F. (2001). Öğrenen Okul, Nobel Yayın Dağıtım, Anakara.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme, Teoriler-Teknikler, Alkım Yayıncı- lık, Ankara.
  • Yavuz, M. (2003). İlköğretim Okullarında Demokrasi, Eğitime Yeni Bakışlar, Mik- ro Yayınları, Ankara.
  • Yıldız, S. M. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Eğitim Hizmetleri Kalitesini Etkileyen Faktörler, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 15: (1), 451- 462.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Etem Yeşilyurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, E. (2009). OKUL KÜLTÜRÜNÜN ÖĞRETİM BAŞARISINA OLAN ETKİSİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (Elazığ İli Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 195-214.