In this study the level of teachers’ problem solving skills which is an impor- tant part of daily life and social adaptation is investigated. The sample of the study is 163 primary school teachers working in the city center of Ağrı in 2008. The data were collected using Problem Solving Inventory which was initially developed by Heppner and Petersen (1982) and then adapted to Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993). In order to analyze the data, percentage, frequency, mean, t test and One Way Anova were used. As a result of the study it is found out that teachers perceived their problem solving skill levels as “high” (a bit higher than medium).
Bu çalışmada günlük hayatın ve sosyal uyumun çok önemli bir parçası olan problem çözme becerisinin öğretmenlerdeki düzeyi araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2008 yılında Ağrı il merkezinde görev yapan 163 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen, Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Analizlerde yüzde, frekans, ortalama, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler kendilerini yüksek düzeyde (ortanın biraz üzerinde) problem çözücü olarak algılamaktadırlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2 |