Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS’ PROBLEM SOLVING SKILLS

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 215 - 226, 01.12.2009

Öz

 

In this study the level of teachers’ problem solving skills which is an impor- tant part of daily life and social adaptation is investigated. The sample of the study is 163 primary school teachers working in the city center of Ağrı in 2008. The data were collected using Problem Solving Inventory which was initially developed by Heppner and Petersen (1982) and then adapted to Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993). In order to analyze the data, percentage, frequency, mean, t test and One Way Anova were used. As a result of the study it is found out that teachers perceived their problem solving skill levels as “high” (a bit higher than medium).

Kaynakça

  • Albayrak, G. (2002). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bireysel Problem Çözme Be- cerileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslan, C. (2001). Öğretmenlerin ve Öğretmen adaylarının Problem Çözme Beceri- lerinin Çeşitli değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Bilen, M., (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim, Aydan Veb tesisleri, Ankara. Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi. MEB
  • Yayınları. İstanbul.
  • Büyükkaragöz, S. (1994). Genel Öğretim Metotları. Atlas Kitabevi, Konya.
  • Chang, A. M., Gaskill, D. (1991). Nurses' perceptions of their problem-solving ağabeylity, Journal of Advanced Nursing, 16:7, 813-819.
  • Demirtaş, H, Dönmez, B. (2002). Ortaöğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Prob- lem Çözme Becerilerine İlişkin Algıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakülte- si Dergisi, 9:16, 177-198.
  • Efe, M., Öztürk, F., Koparan, Ş., (2008). Bursa İlindeki Faal Futbol Hakemlerinin Problem Çözme ve Atılganlık Düzeylerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (2).
  • Enc, M. ( 1982). Eğitim Ruh Bilimi. Aka Kitabevi. İstanbul.
  • Gelbal, S. (1991). Problem Çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Sayı:6. Ankara.
  • Heppner, P. P. (1978). A rewiew of the problem solving literature and relationship to the counselling process. Journal of Counselling Psychology. Vol:25.
  • Heppner, P.P., Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Conselling Psychology, 29, 66-75.
  • Heppner, P.P., Krauskoph, C. J. (1987). The integration of personal problem solving process within counselling. The Counselling Psychologist. Volume 15.
  • İnce, G., Şen, C., (2006). Adana İli’nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1).
  • Kabadayı, R. (1992). Problem Çözme Süreci, Gereği ve Eğitimdeki Boyutları. Öğ- retmen Dünyası. Sayı:146. Nüve Matbaası. Ankara.
  • Katkat, D. Mızrak, Ö., (2003). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Eğitimlerinin Prob- lem Çözme Becerilerine Etkisi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:158:74-82, An- kara.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z., (2004), Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2).
  • Korkut, Fidan. (2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Kuzgun, Y. (1992). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, ÖSYM Eğitim Yay., Ankara. Oğuzkan, A. Ferhan. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Emel Matbaacılık. Ankara. Pehlivan, Z., Konukman F., (2004). Beden Eğitimi Öğretmenleri ile Diğer Branş
  • Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisi Açısından Karşılaştırılması,
  • Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 55-60.
  • Quentin De La B. Çev: Ş. Doğan. (1997). Sorun Çözme Teknikleri. Bireysel Yatırım Dizisi: 9, Rota Yayınları. İstanbul.
  • Sabuncu, N., Orak, N., Karabacak, Ü., Alpay, E., (2000). Hemşirelik Süreci Siste- mini Öğrenmenin Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Problem Çözme Bece- rilerini Algılama Durumlarına Etkisi, 1.Uluslararası 8.Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı, Antalya, s.139-140.
  • Savaşır, I., Şahin, N. H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirmede Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği yayınları, No: 9, Ankara
  • Şahin, N, Şahin, N. H., and Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cog- nitive Therapy and Research, 17 (4), 379-396.
  • Thornton, S. Çev: K. Özlem. (1998). Çocuklar Sorun Çözüyor. Gendaş Yay., İstan- bul.
  • Ulupınar, S. (1997), Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı.
  • Üstün, A., Bozkurt, E., (2003). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algıla- yışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktör- ler, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 13-20.

ÖĞRETMENLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 215 - 226, 01.12.2009

Öz

Bu çalışmada günlük hayatın ve sosyal uyumun çok önemli bir parçası olan problem çözme becerisinin öğretmenlerdeki düzeyi araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2008 yılında Ağrı il merkezinde görev yapan 163 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen, Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Analizlerde yüzde, frekans, ortalama, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler kendilerini yüksek düzeyde (ortanın biraz üzerinde) problem çözücü olarak algılamaktadırlar.

Kaynakça

  • Albayrak, G. (2002). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bireysel Problem Çözme Be- cerileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslan, C. (2001). Öğretmenlerin ve Öğretmen adaylarının Problem Çözme Beceri- lerinin Çeşitli değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Bilen, M., (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim, Aydan Veb tesisleri, Ankara. Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi. MEB
  • Yayınları. İstanbul.
  • Büyükkaragöz, S. (1994). Genel Öğretim Metotları. Atlas Kitabevi, Konya.
  • Chang, A. M., Gaskill, D. (1991). Nurses' perceptions of their problem-solving ağabeylity, Journal of Advanced Nursing, 16:7, 813-819.
  • Demirtaş, H, Dönmez, B. (2002). Ortaöğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Prob- lem Çözme Becerilerine İlişkin Algıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakülte- si Dergisi, 9:16, 177-198.
  • Efe, M., Öztürk, F., Koparan, Ş., (2008). Bursa İlindeki Faal Futbol Hakemlerinin Problem Çözme ve Atılganlık Düzeylerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (2).
  • Enc, M. ( 1982). Eğitim Ruh Bilimi. Aka Kitabevi. İstanbul.
  • Gelbal, S. (1991). Problem Çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Sayı:6. Ankara.
  • Heppner, P. P. (1978). A rewiew of the problem solving literature and relationship to the counselling process. Journal of Counselling Psychology. Vol:25.
  • Heppner, P.P., Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Conselling Psychology, 29, 66-75.
  • Heppner, P.P., Krauskoph, C. J. (1987). The integration of personal problem solving process within counselling. The Counselling Psychologist. Volume 15.
  • İnce, G., Şen, C., (2006). Adana İli’nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1).
  • Kabadayı, R. (1992). Problem Çözme Süreci, Gereği ve Eğitimdeki Boyutları. Öğ- retmen Dünyası. Sayı:146. Nüve Matbaası. Ankara.
  • Katkat, D. Mızrak, Ö., (2003). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Eğitimlerinin Prob- lem Çözme Becerilerine Etkisi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:158:74-82, An- kara.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z., (2004), Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2).
  • Korkut, Fidan. (2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Kuzgun, Y. (1992). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, ÖSYM Eğitim Yay., Ankara. Oğuzkan, A. Ferhan. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Emel Matbaacılık. Ankara. Pehlivan, Z., Konukman F., (2004). Beden Eğitimi Öğretmenleri ile Diğer Branş
  • Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisi Açısından Karşılaştırılması,
  • Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 55-60.
  • Quentin De La B. Çev: Ş. Doğan. (1997). Sorun Çözme Teknikleri. Bireysel Yatırım Dizisi: 9, Rota Yayınları. İstanbul.
  • Sabuncu, N., Orak, N., Karabacak, Ü., Alpay, E., (2000). Hemşirelik Süreci Siste- mini Öğrenmenin Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Problem Çözme Bece- rilerini Algılama Durumlarına Etkisi, 1.Uluslararası 8.Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı, Antalya, s.139-140.
  • Savaşır, I., Şahin, N. H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirmede Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği yayınları, No: 9, Ankara
  • Şahin, N, Şahin, N. H., and Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cog- nitive Therapy and Research, 17 (4), 379-396.
  • Thornton, S. Çev: K. Özlem. (1998). Çocuklar Sorun Çözüyor. Gendaş Yay., İstan- bul.
  • Ulupınar, S. (1997), Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı.
  • Üstün, A., Bozkurt, E., (2003). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algıla- yışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktör- ler, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 13-20.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Orhan Çınar Bu kişi benim

Aşkım Hatunoğlu Bu kişi benim

Yavuz Hatunoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çınar, O., Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2009). ÖĞRETMENLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-226.