Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BIOLOGY ATTITUDE SCALE

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 239 - 258, 01.12.2009

Öz

The aim of this study is to develop a scale determining secondary school stu- dent’s attitude towards biology. For this aim, at first, totally 92 scale items were prepared by reviewing relevant literature. 88 items in this scale were a five-point Likert type scale. 4 of 92 items consisted of demographic variables. The scale was applied to a sample of 109 students randomly selected from two secondary schools in Erzurum. At the end of this application, SPSS 12.0 Statistical Program was used to analyze the data. Reliability analyses were counted through item total and item discriminating power. The construct validity of this scale was verified by factor analysis. Based on this factor analysis, five factor were identified. Cronbach Alpha internal consistency coefficient for whole test was found to be 0.917. All these find- ings showed that it is a valid and reliable tool in measuring of secondary school stu- dents’ attitudes toward biology.

Kaynakça

  • Akpınar, E. (2006). Fen öğretiminde soyut kavramların yapılandırılmasında bilgisa- yar desteği: Yaşamımızı yönlendiren elektrik ünitesi. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, B. (2003). Bilgisayar destekli eğitime tabi tutulan ortaöğretim öğrencileriyle bu süreçte eğitici olarak rol alan öğretmenlerin BDE’e ilişkin görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technolog-TOJET, Vol. 2, Issue. 4, Article. 10.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzün- cü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt. 3, Sayı. 2, 24-33.
  • Barram-Tsabari, A., Sethi, R. J., Bry, L., Yarden, A. (2006). Using questions sent to an ask-a-scientist site to identify children’s interests in science. Science Education. Vol. 90, No. 6, 1050-1072.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı (4. Baskı). Ankara: Pagem A Yayın- cılık.
  • Chuang, H.F., Cheng, Y.J. (2003). A study on attitudes toward biology and learning environment of the seventh grade students. Chinese Journal of Science Education, Vol. 11, No. 2 , 171–194.
  • Craker, D.E. (2006). Attitudes toward science of students enrolled in introductory level science courses at UW-La crosse. UW-L Journal of Undergraduate Research IX, 1-6.
  • Cook, M., Mulvihill, T.M. (2008). Examining US college students’ attitudes towards science: Learning from non-science majors. Educational Research and Review, Vol. 3, No. 1, 038-047.
  • Çevik, M., Ekici, G. (2008). Meslek lisesi öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklıi değişkenler açısından incelenmesi. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 1-3 Eylül, Sa- karya.
  • Dervişoğlu, S., Yaman, M., Soran, H. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji dersine ve biyoloji konularına ilgilerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 67-73.
  • Doopken, D., Lawsky, E., Padwa, L. (2007). Science attitude scale as modified from the Fennema-Sherman attitude scale. İnternetten 10.12.2007’de elde edil- miştir.
  • <http://www.woodrow.org/teachers/math/gender/08scale.html>
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz? Yaşadıkça Eğitim, Sayı. 83-84 (Temmuz-Eylül/Ekim-Aralık), 38-40.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuar dersine yönelik tutum ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Ercan, İ., Ediz, B., Kan, İ. (2004). Sağlık kurumlarında teknik olmayan boyut için hizmet memnuniyetini ölçebilmek amacıyla geliştirilen ölçek. Uludağ Üni- versitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Cilt. 30, Sayı. 3, 151-157.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. (2000). How to Design and Evaluate Research in Education (Fourth Edition). Boston: McGraw Hill.
  • Gezer, K., Köse, K., Bilen, K. (2006). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisine yönelik tutumları (Buldan örneği). Buldan Sempozyumu, 23-24 Kasım, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Hevedanlı, M., Akbayın, H. (2006). Biyoloji öğretiminde işbirlikli öğrenme yönte- minin başarı, hatırda tutma ve derse yönelik tutum üzerindeki etkileri. Dic- le Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6.
  • Hill, G., Atwater, M., Wiggins, J. (1995). Attitudes toward Science of urban seventh-grade life science students overtime, and the relationship to future plans, family, teacher, curriculum, and school. Urban Education, Vol. 30, No. 1, 71-92.
  • Leech, N.L., Barrett, K.C., Morgan, G.A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation (Second Edition). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey, London.
  • Murat, M., Özgan, H., Arslantaş, H.İ. (2005). Öğretmen adaylarının öğretim ele- manlarının empatik tutumlarına ilişkin algıları ile ders başarıları arasındaki ilişki. Milli Eğitim Dergisi, Cilt. 33, Sayı. 168.
  • Mutlu, M. (2006). The relation between the learning styles of the students.
  • International Journal Of Environmental and Science Education, Vol. 1, No. 2, 148 – 162.
  • Prokop, P., Tuncer, G., Chuda, J. (2007). Slowakian students’ attitudes toward biology. Eurasia Journal of mathematics, Science & Technology Education, Vol. 3, No. 4, 287-295.
  • Prokop, P., Prokop, M., Tunnicliffe, S.D. (2007). Is biology boring? Student attitudes toward biology. Journal of Biology Education, Vol. 42, No. 1, 36- 39.
  • Reiss, M.J. (2004). Students’ attitudes towards science: A long-term perspective.
  • CJSMTE/RCESMT 4.1 January/janvier, 89-101 http://www.ioe.ac.uk/ schools/mst/staff/ReissM/CJSMTEpub.pdf (online erişim: 13.04.2008)
  • Serin, O. (2004). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisi ve fene yönelik tutum ile başarıları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurulta- yı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Soyibo, K., Hudson, A. (2000). Effects of computer-assisted instruction (CAI) on 11th graders’ attitudes to biology and CAI and understanding of reproduction in plants and animals. Research in Science & Technological Education, vol. 18, No. 2, 191-199.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. (2003). Students’ achievement in human circulatory system unit: The effect of reasoning ağabeylitiy and gender. Journal of Science Education and Technology, Vol. 12, No. 1, 59-64.
  • Sungur, S., Tekkaya, C., Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students’ understanding of the human circulatory system. School Science and Mathematics, Vol. 101, No. 2, 91.
  • Tatar, M. (2005). Öğretmen beklentisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt. 2, Sayı. 2.
  • Telli, S., Çakıroğlu, J. (2002). Biyoloji sınıfındaki öğrenme ortamının öğrencilerin biyolojiye yönelik tutumlarına etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matema- tik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, An- kara.
  • Topkaya, E.Z., Yalın, M. (2005). Uygulama öğretmenliğine ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitimde Kuram ve Uygu- lama Dergisi, Cilt. 1, Sayı. 1-2, 14-24. İnternetten 17.05.2007’de elde edilmiştir.
  • <http://eku.comu.edu.tr/makaleler.php>
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J., Meisalo, V. (2006). Students’ interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, Vol. 40, No. 3.
  • Üredi, I., Üredi, L. (2005). Öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliği bölümüne iliş- kin tutumlarının incelenmesine yönelik bir program değerlendirme çalış- ması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, EDU7, Cilt: 1, Sa- yı:2, internetten 28.06.2006’da elde edilmiştir.
  • <http://www.istekyasam.com/ edu7dergi/edu7/makale5.doc>
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, Vol. 2, No. 4, Article. 12.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen ve öğrenci beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt. 16, No. 1, 145-162.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2007). Bilgisayar Kullanma Becerileri ve Bilgisayarlara Yö- nelik Tutum Ölçeği (BKBBYTÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 79-88.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2009). Fen bilgisi eğitimi ve sınıf öğretmenliği anabilim dal- larında biyoloji derslerini yürüten öğretim elemanları ile öğrencilerin etkili bir biyoloji öğretiminden beklentileri. Erzincan Üniversitesi Erzincan Eği- tim Fakültesi Dergisi, Cilt. 11, No. 1, (Baskıda).

BİYOLOJİ TUTUM ÖLÇEĞİ

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 239 - 258, 01.12.2009

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin biyolojiye yönelik tutumlarını belirlemeye ilişkin bir tutum ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle ilgili literatür taranarak toplam 92 adet ölçek maddesi hazırlanmıştır. Bu maddelerin 88 tanesi 5’li Likert tipi derecelendirme ölçeği şeklinde olup, 4 tanesi demografik değişkenlerden oluşmaktadır. Ölçek, Erzurum ilindeki iki ortaöğretim kurumundan rastgele seçilmiş toplam 109 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sonunda elde edilen verilerin analizinde SPSS 12.0 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizleri, madde toplam ve madde ayırt edicilik gücü hesaplanarak yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla yapılan faktör analizi sonucunda ise beş faktör elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0.917 olarak hesaplanmıştır. Bu bulgular ölçeğin ortaöğretim öğrencilerinin biyolojiye yönelik tutumlarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akpınar, E. (2006). Fen öğretiminde soyut kavramların yapılandırılmasında bilgisa- yar desteği: Yaşamımızı yönlendiren elektrik ünitesi. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, B. (2003). Bilgisayar destekli eğitime tabi tutulan ortaöğretim öğrencileriyle bu süreçte eğitici olarak rol alan öğretmenlerin BDE’e ilişkin görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technolog-TOJET, Vol. 2, Issue. 4, Article. 10.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzün- cü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt. 3, Sayı. 2, 24-33.
  • Barram-Tsabari, A., Sethi, R. J., Bry, L., Yarden, A. (2006). Using questions sent to an ask-a-scientist site to identify children’s interests in science. Science Education. Vol. 90, No. 6, 1050-1072.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı (4. Baskı). Ankara: Pagem A Yayın- cılık.
  • Chuang, H.F., Cheng, Y.J. (2003). A study on attitudes toward biology and learning environment of the seventh grade students. Chinese Journal of Science Education, Vol. 11, No. 2 , 171–194.
  • Craker, D.E. (2006). Attitudes toward science of students enrolled in introductory level science courses at UW-La crosse. UW-L Journal of Undergraduate Research IX, 1-6.
  • Cook, M., Mulvihill, T.M. (2008). Examining US college students’ attitudes towards science: Learning from non-science majors. Educational Research and Review, Vol. 3, No. 1, 038-047.
  • Çevik, M., Ekici, G. (2008). Meslek lisesi öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklıi değişkenler açısından incelenmesi. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 1-3 Eylül, Sa- karya.
  • Dervişoğlu, S., Yaman, M., Soran, H. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji dersine ve biyoloji konularına ilgilerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 67-73.
  • Doopken, D., Lawsky, E., Padwa, L. (2007). Science attitude scale as modified from the Fennema-Sherman attitude scale. İnternetten 10.12.2007’de elde edil- miştir.
  • <http://www.woodrow.org/teachers/math/gender/08scale.html>
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz? Yaşadıkça Eğitim, Sayı. 83-84 (Temmuz-Eylül/Ekim-Aralık), 38-40.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuar dersine yönelik tutum ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Ercan, İ., Ediz, B., Kan, İ. (2004). Sağlık kurumlarında teknik olmayan boyut için hizmet memnuniyetini ölçebilmek amacıyla geliştirilen ölçek. Uludağ Üni- versitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Cilt. 30, Sayı. 3, 151-157.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. (2000). How to Design and Evaluate Research in Education (Fourth Edition). Boston: McGraw Hill.
  • Gezer, K., Köse, K., Bilen, K. (2006). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisine yönelik tutumları (Buldan örneği). Buldan Sempozyumu, 23-24 Kasım, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Hevedanlı, M., Akbayın, H. (2006). Biyoloji öğretiminde işbirlikli öğrenme yönte- minin başarı, hatırda tutma ve derse yönelik tutum üzerindeki etkileri. Dic- le Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6.
  • Hill, G., Atwater, M., Wiggins, J. (1995). Attitudes toward Science of urban seventh-grade life science students overtime, and the relationship to future plans, family, teacher, curriculum, and school. Urban Education, Vol. 30, No. 1, 71-92.
  • Leech, N.L., Barrett, K.C., Morgan, G.A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation (Second Edition). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey, London.
  • Murat, M., Özgan, H., Arslantaş, H.İ. (2005). Öğretmen adaylarının öğretim ele- manlarının empatik tutumlarına ilişkin algıları ile ders başarıları arasındaki ilişki. Milli Eğitim Dergisi, Cilt. 33, Sayı. 168.
  • Mutlu, M. (2006). The relation between the learning styles of the students.
  • International Journal Of Environmental and Science Education, Vol. 1, No. 2, 148 – 162.
  • Prokop, P., Tuncer, G., Chuda, J. (2007). Slowakian students’ attitudes toward biology. Eurasia Journal of mathematics, Science & Technology Education, Vol. 3, No. 4, 287-295.
  • Prokop, P., Prokop, M., Tunnicliffe, S.D. (2007). Is biology boring? Student attitudes toward biology. Journal of Biology Education, Vol. 42, No. 1, 36- 39.
  • Reiss, M.J. (2004). Students’ attitudes towards science: A long-term perspective.
  • CJSMTE/RCESMT 4.1 January/janvier, 89-101 http://www.ioe.ac.uk/ schools/mst/staff/ReissM/CJSMTEpub.pdf (online erişim: 13.04.2008)
  • Serin, O. (2004). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisi ve fene yönelik tutum ile başarıları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurulta- yı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Soyibo, K., Hudson, A. (2000). Effects of computer-assisted instruction (CAI) on 11th graders’ attitudes to biology and CAI and understanding of reproduction in plants and animals. Research in Science & Technological Education, vol. 18, No. 2, 191-199.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. (2003). Students’ achievement in human circulatory system unit: The effect of reasoning ağabeylitiy and gender. Journal of Science Education and Technology, Vol. 12, No. 1, 59-64.
  • Sungur, S., Tekkaya, C., Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students’ understanding of the human circulatory system. School Science and Mathematics, Vol. 101, No. 2, 91.
  • Tatar, M. (2005). Öğretmen beklentisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt. 2, Sayı. 2.
  • Telli, S., Çakıroğlu, J. (2002). Biyoloji sınıfındaki öğrenme ortamının öğrencilerin biyolojiye yönelik tutumlarına etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matema- tik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, An- kara.
  • Topkaya, E.Z., Yalın, M. (2005). Uygulama öğretmenliğine ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitimde Kuram ve Uygu- lama Dergisi, Cilt. 1, Sayı. 1-2, 14-24. İnternetten 17.05.2007’de elde edilmiştir.
  • <http://eku.comu.edu.tr/makaleler.php>
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J., Meisalo, V. (2006). Students’ interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, Vol. 40, No. 3.
  • Üredi, I., Üredi, L. (2005). Öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliği bölümüne iliş- kin tutumlarının incelenmesine yönelik bir program değerlendirme çalış- ması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, EDU7, Cilt: 1, Sa- yı:2, internetten 28.06.2006’da elde edilmiştir.
  • <http://www.istekyasam.com/ edu7dergi/edu7/makale5.doc>
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, Vol. 2, No. 4, Article. 12.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen ve öğrenci beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt. 16, No. 1, 145-162.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2007). Bilgisayar Kullanma Becerileri ve Bilgisayarlara Yö- nelik Tutum Ölçeği (BKBBYTÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 79-88.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2009). Fen bilgisi eğitimi ve sınıf öğretmenliği anabilim dal- larında biyoloji derslerini yürüten öğretim elemanları ile öğrencilerin etkili bir biyoloji öğretiminden beklentileri. Erzincan Üniversitesi Erzincan Eği- tim Fakültesi Dergisi, Cilt. 11, No. 1, (Baskıda).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Selami Yeşilyurt Bu kişi benim

Şeyda Gül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2009). BİYOLOJİ TUTUM ÖLÇEĞİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 239-258.