Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A COMPARISON OF “TEACHER” METAPHORES GENERATED BY PRESERVICE TEACHERS FROM DIFFERENT MAJORS

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 270 - 288, 01.12.2009

Öz

The basie aim of this study is to explore the metaphors developed for the “teacher” concept by the students of Education Faculties from different branches who are able to graduate. The experimental group consists of 105 last grade students who take the “Guidance” course in the section of Pre-school Education, primary Teacher Education and Mathematics Education in the department of Primary Educa- tion, Faculty of Education, Kastamonu University in the 2007-2008 academic year. In the study content analysis which is one of the qualitative methods was used. The result of the study is consistent with the other studies done on the teacher metaphor developed by the student trainees, a systematic difference has not seen in the teacher metaphor according to the branches and gender

Kaynakça

  • Cook-Sather, A. (2003). Movements of Mind: The Matrix, Metaphors, and Re- imagining Education. Teachers College Record, 105 : (6), 946–977.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21:(2), 269–283
  • De Guerrero, M. C. M., Villamil, O. S. (2001). Metaphor Analysis in Second Language Instruction: A Sociocultural Perspective, Educational Resource Information Center, ERIC: EJ609845. S. 3
  • Ekiz, D. (2003). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimindeki Modeller Hakkında Düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 158, 146-160.
  • Günay Beşkardeş, S. (2007). Üstün Zekâlı ve Özel Yetenekli Öğrencilerin Yabancı Dil (İngilizce) Öğretiminde Metafor Sisteminin Uygulanması. Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güzel Stichert, E. (2005). Preservice Science Teachers Perception of Profession with Metaphorical Images and Reasons of Choosing Teaching as a Profession. A Thesis Submitted to the Graduate School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University.
  • Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N., Genç, G. (2004). Eğitimci Gözüyle Öğretmen ve Öğrenci. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Conceptual Metaphor in Everyday Language. The Journal of Philosophy, 77 : (8), 453-486.
  • Lakoff, G. (1992). The Contemporary Theory of Metaphor. To Appear in Ortony, Andrew (ed.) Metaphor and Thought (2nd edition), Cambridge University Pres.
  • Parsons S. C., Brown P. U., Worley V. (2004). A Metaphor Analysis of Preservice Teachers' Reflective Writings About Diversity. Curriculum and Teaching Dialogue, 6 : (1), 49-58
  • Saban, A. (2004). “Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar” Gazi Üniversitesi Türk Eği- tim Bilimleri Dergisi. Bahar, Cilt 2, Sayı 2, Ankara
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. An- kara: Seçkin Yayınevi.
  • <http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=veritbn&kelimesec=246730> (08.03.2009)

FARKLI BRANŞLARDAKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ GELİŞTİRDİKLERİ METAFORLARIN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 270 - 288, 01.12.2009

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, farklı branşlardan mezun olabilecek durumda olan eğitim fakültesi öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforları ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okulöncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalında 2007-2008 öğretim yılında “Rehberlik” dersini alan 105 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “içerik analizi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının geliştirdikleri öğretmen metaforunun diğer araştırmalarla benzerlik gösterdiği görülürken, branşlara ve cinsiyete göre sistematik bir farklılık gözlenmemiştir.

Kaynakça

  • Cook-Sather, A. (2003). Movements of Mind: The Matrix, Metaphors, and Re- imagining Education. Teachers College Record, 105 : (6), 946–977.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21:(2), 269–283
  • De Guerrero, M. C. M., Villamil, O. S. (2001). Metaphor Analysis in Second Language Instruction: A Sociocultural Perspective, Educational Resource Information Center, ERIC: EJ609845. S. 3
  • Ekiz, D. (2003). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimindeki Modeller Hakkında Düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 158, 146-160.
  • Günay Beşkardeş, S. (2007). Üstün Zekâlı ve Özel Yetenekli Öğrencilerin Yabancı Dil (İngilizce) Öğretiminde Metafor Sisteminin Uygulanması. Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güzel Stichert, E. (2005). Preservice Science Teachers Perception of Profession with Metaphorical Images and Reasons of Choosing Teaching as a Profession. A Thesis Submitted to the Graduate School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University.
  • Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N., Genç, G. (2004). Eğitimci Gözüyle Öğretmen ve Öğrenci. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Conceptual Metaphor in Everyday Language. The Journal of Philosophy, 77 : (8), 453-486.
  • Lakoff, G. (1992). The Contemporary Theory of Metaphor. To Appear in Ortony, Andrew (ed.) Metaphor and Thought (2nd edition), Cambridge University Pres.
  • Parsons S. C., Brown P. U., Worley V. (2004). A Metaphor Analysis of Preservice Teachers' Reflective Writings About Diversity. Curriculum and Teaching Dialogue, 6 : (1), 49-58
  • Saban, A. (2004). “Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar” Gazi Üniversitesi Türk Eği- tim Bilimleri Dergisi. Bahar, Cilt 2, Sayı 2, Ankara
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. An- kara: Seçkin Yayınevi.
  • <http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=veritbn&kelimesec=246730> (08.03.2009)
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Murat Pektaş Bu kişi benim

A. Oğuzhan Kıldan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pektaş, M., & Kıldan, A. O. (2009). FARKLI BRANŞLARDAKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ GELİŞTİRDİKLERİ METAFORLARIN KARŞILAŞTIRILMASI. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 270-288.