Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXPECTATIONS OF STUDENTS AND TEACHERS ABOUT TURKISH LANGUAGE AND LITEREATURE TEACHING

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 1, 189 - 199, 01.06.2009

Öz

In this study, the expectations of students and teachers about Turkish Language and litereature Teaching are emphasized. With regard of this aim, teachers and students are given a questionnaire consisting open-ended questions about expectations. The frequency and percentage of the questionnaires are obtained with the help of microsoft Excel 2003. The data obtained is interpreted together with scanning the related studies and suggestions are proposed. In the result of research, the teachers have some expectations from literature teaching which are listed kind of as to express oneself rightly, to understand what one reads, to interpret, to have many-sided personality. Some expectations of students are listed like; to study lessons as joyful and interesting, to be reproduced exercises and examples especially which are related to Classical Turkish Literature, to be increased the interesting to knowledge and culture which are related to literature. We can summarize suggestions which related to subject. Tools like Overhead projector, computer, television, type recorder,video are used effectively for delightful,enjoyable, attractive lesson. Gernes like poem, novel, story,trial are read by every student according to interest and talent and writing workshop lesson is put to help somenoe who has talent to make literary works.The concentration of students should be made higher by making social,cultural and literary activities like listening to poem, visiting where poets and writers have lived, going to the theatre, watching documentary films which are related to lesson.

Kaynakça

  • Cemiloğlu, M. (2003). Türk dili ve edebiyatı öğretimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık. Doğanay, V.D. (2006). Liselerdeki yazın eğitimine yeni bir yaklaşım. Milli Eğitim
  • Dergisi: Edebiyatı Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Sayı: 169, 8–17.
  • Filosovoff C. (2002). Edebiyat Öğretimi, Nasıl bir Edebiyat Eğitimi İstanbul: ÇYDV
  • MEB, (2005). Ortaöğretim türk edebiyatı dersi 9. 10. 11. 12. sınıflar öğretim prog- ramı, Ankara.
  • MEB. http://ogm.meb.gov.tr/gos_okbilgi.asp?kurumturu=38, (Erişim Tarihi, 5. 11.
  • -
  • MEB. http://ogm.meb.gov.tr/gos_okbilgi.asp?kurumturu=39, (Erişim Tarihi, 5. 11.
  • -
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya, Anka- ra: Gazi Kitabevi,
  • Sönmez, V. (2004), Program geliştirmede öğretmen el kitabı, Anakara: Anı Yayın- cılık.
  • Tan, Ş. (2005), Öğretimde planlama ve değerlendirme, Ankara: Anı yayıcılık.
  • Ün Açıkgöz K. (2003), Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim dünyası yayınları (4. baskı).
  • Yanpar, T., ve Yıldırım S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı yayıncılık.

ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETİMİNDEN BEKLENTİLERİ

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 1, 189 - 199, 01.06.2009

Öz

Bu çalışmada öğretmen ve öğrencilerin Türk dili ve edebiyatı öğretiminden beklentileri üzerinde durulmuştur. Bu amaç doğrultusunda öğretmen ve öğrencilere beklentileri ile ilgili açık uçlu soruları içeren bir anket verilmiştir. Anketlerin frekans ve yüzdeleri Microsoft Excel 2003’ten yararlanılarak bulunmuştur. Elde edilen veriler ilgili çalışmalar da taranarak yorumlanmış ve öneriler getirilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin edebiyat öğretiminden beklentilerinden bazılarının sırasıyla “kendini doğru ifade etme”, “okuduğunu anlama”, “yorum yapabilme”, “çok yönlü kişilik sahibi olma” olduğu görülmüştür. Öğrenci beklentilerinde ise öne çıkanlar “dersin zevkli ve ilgi çekici şekilde işlenmesi”, “derslerde özellikle de klasik Türk edebiyatı ile ilgili alıştırmaların ve örneklerin çoğaltılması”, “edebiyat ile ilgili bilgi ve kültürün ve edebiyata ilginin arttırılması” şeklindedir. Konuyla ilgili önerileri şöyle özetleyebiliriz. Derslerin zevkli, eğlenceli ve ilgi çekici olabilmesi için tepegöz, bilgisayar, televizyon, kasetçalar, video gibi araçla ders işlenişinde etkili bir biçimde kullanılmalıdır. Her öğrenciye ilgi ve yeteneğine göre şiir, roman, hikâye, deneme vb türler okutulmalı ve yetenekleri olanların edebi ürünler vermelerine yardımcı olmak için yazı atölyesi dersi konmalıdır. Şiir dinletisi, şair ve yazarların yaşadığı yerlerin gezilmesi, tiyatrolara gidilmesi, dersle ilgili belgesellerin izlenmesi gibi sosyal, kültürel ve edebi etkinlikler yapılarak öğrencinin derse olan ilgisi yüksek tutulmalıdır.

Kaynakça

  • Cemiloğlu, M. (2003). Türk dili ve edebiyatı öğretimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık. Doğanay, V.D. (2006). Liselerdeki yazın eğitimine yeni bir yaklaşım. Milli Eğitim
  • Dergisi: Edebiyatı Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Sayı: 169, 8–17.
  • Filosovoff C. (2002). Edebiyat Öğretimi, Nasıl bir Edebiyat Eğitimi İstanbul: ÇYDV
  • MEB, (2005). Ortaöğretim türk edebiyatı dersi 9. 10. 11. 12. sınıflar öğretim prog- ramı, Ankara.
  • MEB. http://ogm.meb.gov.tr/gos_okbilgi.asp?kurumturu=38, (Erişim Tarihi, 5. 11.
  • -
  • MEB. http://ogm.meb.gov.tr/gos_okbilgi.asp?kurumturu=39, (Erişim Tarihi, 5. 11.
  • -
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya, Anka- ra: Gazi Kitabevi,
  • Sönmez, V. (2004), Program geliştirmede öğretmen el kitabı, Anakara: Anı Yayın- cılık.
  • Tan, Ş. (2005), Öğretimde planlama ve değerlendirme, Ankara: Anı yayıcılık.
  • Ün Açıkgöz K. (2003), Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim dünyası yayınları (4. baskı).
  • Yanpar, T., ve Yıldırım S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Cemal Saraç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Saraç, C. (2009). ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETİMİNDEN BEKLENTİLERİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 189-199.