Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION OF BIOLOGY COURSE PROGRAMME IN RESPECT OF ÖSS QUESTIONS

Yıl 2006, Cilt: 8 Sayı: 1, 23 - 36, 01.06.2006

Öz

Biology is a very important course for Student Selection Examination (ÖSS) and in high school curriculums. Aim of this study is to evaluate biology course in respect of ÖSS questions and high school curriculums. In the scope of this funda- mental aim, the following detailed aims were included: To determine the significance of biology course in the other programs in high school programs, to analyze the content in view of subjects in the classroom level, aims and behaviours. More- over, it is aimed to determine the distribution of 2001-2005 ÖSS questions to the years and the subjects. The present study is a survey to claim the relationships be- tween ÖSS questions and the content of biology course in high school programs. First, the significance of biology course in high school programs was determined for all the subjects aims, behaviours in categorical way. Then, the density and the distri- bution of ÖSS questions belonging to 2001 – 2005 years were determined a cate- gorical analysis on the subjects was realized. At the end of study, it is observed that there are some problems on “content validity” of ÖSS and curriculum of biology course in high school.

Kaynakça

  • Demirsoy, A., (1993). Cumhuriyetin kuruluşundan bugüne Türkiye’de biyoloji bi- limindeki gelişmeler. Bilim ve Teknik Dergisi Eki-1, 31 – 44.
  • Yaman, M. ve Soran, H., (2000). Türkiye'de ortaöğretim kurumlarında biyoloji öğ- retiminin değerlendirilmesi.Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergi- si, 18, 229 – 237.
  • Varış, F., (1988). Eğitimde program geliştirme, teori ve teknikler. Ankara Üniversi- tesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 217, Ankara.
  • Çilenti, K. ve Özçelik, D.A., (1991). Biyoloji öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi yayını, 215, Eskişehir.
  • ERG., (2005). Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu.
  • Dindar, H., (2001). Ankara ili lise öğrencilerinin biyoloji öğretiminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1 (9), 123-132.
  • Işık, S. ve Soran, H., (2000). Türkiye'de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 219 – 228.
  • Fuchs, L., Fuchs, D. And Tindal, G., (1986). Effects of mastery learning procedures on student achivement. The Elementary School Journal, 79 (5), 286-291.
  • Guskey, T. R., (1990). Cooperative mastery learning strategies.The Elementary School Journal, 91 (1), 33-42.
  • Guskey, T.R., Pigott, P.T., (1988). Research on group-based mastery learning programs: A metaanalysis. Journal of Education Research, 81(4), 197–216.
  • Küçükahmet, L., (1999). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, pp 238, Alkım Yayınevi, İstanbul.
  • Sülün, A., (2003). Üniversite Seçme Sınavlarında Yöneltilen Biyoloji Sorularının Ortaöğ- retim Biyoloji Öğretim Programıyla Uygunluğu ve Bu alandaki Başarısızlığın Sebepleri. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi (Yayımlanmamış).

BİYOLOJİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖSS SORULARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2006, Cilt: 8 Sayı: 1, 23 - 36, 01.06.2006

Öz

Biyoloji, hem ortaöğretim programlarında hem de üniversiteye giriş sınavlarında ağırlığı olan bir ders olarak yer almaktadır. Araştırmanın amacı, biyoloji öğretim programını ve ÖSS açısından çeşitli boyutlarıyla değerlendirmektir. Bu temel amaç çerçevesinde şu ayrıntılı amaçlara yer verilmiştir: Ortaöğretim programı içinde yer alan biyoloji öğretim programının ağırlığını saptamak ve bu programın sınıf düzeylerine göre içeriğini; konu, amaç ve kazanımlar açısından analiz etmektir. Ayrıca, 2001 – 2005 yıllarına ait ÖSS biyoloji sorularının sınıflara ve programda yer alan konulara göre dağılımını belirlemektir. Araştırma, ortaöğretim programlarında yer alan Biyoloji dersinin içeriği ile bu derse ilişkin ÖSS soruları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmış tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma için öncelikle Biyoloji öğretim programında yer alan konular, amaçlar ve davranışlar kategorik olarak analiz edilmiştir. Daha sonra, 2001 – 2005 yıllarına ait ÖSS’deki biyoloji ile ilgili soruların dağılımı ve ağırlığı belirlenmiş olup konu kategorilerine göre analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, biyoloji öğretim programında ve ÖSS sorularının “kapsam geçerliği” konusunda sorunların olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Demirsoy, A., (1993). Cumhuriyetin kuruluşundan bugüne Türkiye’de biyoloji bi- limindeki gelişmeler. Bilim ve Teknik Dergisi Eki-1, 31 – 44.
  • Yaman, M. ve Soran, H., (2000). Türkiye'de ortaöğretim kurumlarında biyoloji öğ- retiminin değerlendirilmesi.Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergi- si, 18, 229 – 237.
  • Varış, F., (1988). Eğitimde program geliştirme, teori ve teknikler. Ankara Üniversi- tesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 217, Ankara.
  • Çilenti, K. ve Özçelik, D.A., (1991). Biyoloji öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi yayını, 215, Eskişehir.
  • ERG., (2005). Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu.
  • Dindar, H., (2001). Ankara ili lise öğrencilerinin biyoloji öğretiminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1 (9), 123-132.
  • Işık, S. ve Soran, H., (2000). Türkiye'de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 219 – 228.
  • Fuchs, L., Fuchs, D. And Tindal, G., (1986). Effects of mastery learning procedures on student achivement. The Elementary School Journal, 79 (5), 286-291.
  • Guskey, T. R., (1990). Cooperative mastery learning strategies.The Elementary School Journal, 91 (1), 33-42.
  • Guskey, T.R., Pigott, P.T., (1988). Research on group-based mastery learning programs: A metaanalysis. Journal of Education Research, 81(4), 197–216.
  • Küçükahmet, L., (1999). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, pp 238, Alkım Yayınevi, İstanbul.
  • Sülün, A., (2003). Üniversite Seçme Sınavlarında Yöneltilen Biyoloji Sorularının Ortaöğ- retim Biyoloji Öğretim Programıyla Uygunluğu ve Bu alandaki Başarısızlığın Sebepleri. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi (Yayımlanmamış).
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Ahmet Çoban Bu kişi benim

Mehmet Aktaş Bu kişi benim

Ali Sülün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çoban, A., Aktaş, M., & Sülün, A. (2006). BİYOLOJİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖSS SORULARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 23-36.