Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SCIENCE STUDENTS’ UNDERSTANDING LEVELS OF VELOCITY, STABLE VELOCITY, SPEED AND DISPLACEMENT CONCEPTS

Yıl 2007, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 12, 01.12.2007

Öz

Recent studies in science education area focus on the children’s concrete ideas of science and their understandings of science concepts that different then sci- entists’ ideas and understandings. In order to investigate students understanding of science concepts of velocity, speed, acceleration, displacement, and distance this study was design and implemented among freshmen students who took introductory physics class in Atatürk University at 2005-2006 academic year. There were total of 157 students participated in this study. In order to minimize measurement error two and three stage questions were designed and used. Students’ responses to questions were analyzed and grouped. Results reported with table in this study demonstrate grouped students responses and their percentages. Results indicated that students had difficulties to understand velocity, speed, acceleration, displacement, and dis- tance concepts and hold numerous misconceptions/ alternative conceptions about them. Results were discussed in details.

Kaynakça

  • Anderson, B. (1986). The experiential gestalt of causation: A Common core to pupils′ preconceptions in science. European Journal of Science Education, 8 (2), 155-171.
  • Arons, A. (1981). Thinking, reasoning and understanding in introductory physics courses. Physics Teacher, 166-172.
  • Arons, A. B. (1990). A Guide to Inroductory Physics Teaching. John Wiley, New York.
  • Borghi, L., De Ambrossi, A., Massara, C. I. (1993). Understanding average speed : a study on students aged 11 to 12 years. Physics Education. 28, 33 - 38.
  • Champagne, A., Gunstone, R., Klopfer, L. (1983). Naive knowledge and science learning. Research in Science and Technological Education, 1 (2), 173-183.
  • Clough, E., Driver, R., Wood-Robinson, C. (1987). How do children’s scientific ideas change over time? School Science Review. 69, 255-267.
  • Gagliardi, M., Gallina, G., Guidino, P. Piscitelli, S. (1989). Forze , Deformazioni, Movimento. Emme Ed., Torino.
  • McDermott, L.C. (1990). Research and computer-based instruction : opportunity for interaction Am. J. Phys., 58, 452.
  • Osborne, R., Bell, B., Gilbert, J. (1983). Science teaching and children′s ideas of the world. European Journal of Science Education, 5 (1), 1-14.
  • Piaget, J. (1947). Le Développement des Notions de Mouvement et deVitesse Chez l’Enfant. PUF, Paris.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P., Gertzog, W. (1982). Accommodation of a scientific conception: towards a theory of conceptual change. Science Education, 66 (2), 211-227.
  • Stepans, J., Beiswenger, R., Dyche, S. (1970). Misconceptions die hard. The Science Teacher, 37, 65-69.

FEN BİLGİSİ ÖĞRENCİLERİNİN, HIZ, SABİT HIZ, SÜRAT VE YER DEĞİŞTİRME KAVRAMLARINI ANLAMA DÜZEYLERİ

Yıl 2007, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 12, 01.12.2007

Öz

Fen eğitimindeki son araştırmalar özellikle çocukların, bilim insanlarının-kinden farklı, değişmez düşüncelere sahip oldukları durumlarla; olgularla ve olay-larla ilgilenmektedir. Öğrencilerin düşüncelerinin araştırılması, etkin bir öğretim metodunun oluşturulmasında önemli bir unsurdur. Bu araştırmanın amacı, 2005-2006 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan ve mekanik dersi almış öğrencilerin hız, sabit hız, sürat, ivme, yer değiştirme ve yol hakkındaki düşüncele-rini araştırarak anlama düzeylerini belirlemektir. Araştırmaya toplam 157 öğrenci katılmıştır. Araştırmada öğrenci düşüncelerini eksik bilgiden, hatadan ve tahmin-den ayırt ederek geçerli ve güvenilir bir şekilde tespit etmek için iki ve üç aşamalı sorular kullanılmıştır. Her soru için alınan alternatif öğrenci cevaplarının analizi yapılarak birbirine yakın olan cevaplar gruplandırılmıştır. Her soru için verilen alternatif cevapları, bu cevapları veren öğrenci sayılarını ve yüzdelerini gösteren tablolar hazırlanmıştır. Her tablonun bitiminde tablodaki bulgularla ilgili gerekli yorum ve açıklamalar yapılmıştır. Araştırma bulguları, öğrencilerin hız, sabit hız, sürat, ivme, yer değiştirme ve yol kavramlarını tam olarak anlayamadıklarını, öğ-renme düzeylerinin düşük olduğunu ve bu kavramlarla ilgili alternatif düşüncelere sahip olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Anderson, B. (1986). The experiential gestalt of causation: A Common core to pupils′ preconceptions in science. European Journal of Science Education, 8 (2), 155-171.
  • Arons, A. (1981). Thinking, reasoning and understanding in introductory physics courses. Physics Teacher, 166-172.
  • Arons, A. B. (1990). A Guide to Inroductory Physics Teaching. John Wiley, New York.
  • Borghi, L., De Ambrossi, A., Massara, C. I. (1993). Understanding average speed : a study on students aged 11 to 12 years. Physics Education. 28, 33 - 38.
  • Champagne, A., Gunstone, R., Klopfer, L. (1983). Naive knowledge and science learning. Research in Science and Technological Education, 1 (2), 173-183.
  • Clough, E., Driver, R., Wood-Robinson, C. (1987). How do children’s scientific ideas change over time? School Science Review. 69, 255-267.
  • Gagliardi, M., Gallina, G., Guidino, P. Piscitelli, S. (1989). Forze , Deformazioni, Movimento. Emme Ed., Torino.
  • McDermott, L.C. (1990). Research and computer-based instruction : opportunity for interaction Am. J. Phys., 58, 452.
  • Osborne, R., Bell, B., Gilbert, J. (1983). Science teaching and children′s ideas of the world. European Journal of Science Education, 5 (1), 1-14.
  • Piaget, J. (1947). Le Développement des Notions de Mouvement et deVitesse Chez l’Enfant. PUF, Paris.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P., Gertzog, W. (1982). Accommodation of a scientific conception: towards a theory of conceptual change. Science Education, 66 (2), 211-227.
  • Stepans, J., Beiswenger, R., Dyche, S. (1970). Misconceptions die hard. The Science Teacher, 37, 65-69.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Ali Yıldız Bu kişi benim

Erdoğan Büyükkasap Bu kişi benim

Mehmet Erkol Bu kişi benim

Semih Dikel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız, A., Büyükkasap, E., Erkol, M., Dikel, S. (2007). FEN BİLGİSİ ÖĞRENCİLERİNİN, HIZ, SABİT HIZ, SÜRAT VE YER DEĞİŞTİRME KAVRAMLARINI ANLAMA DÜZEYLERİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-12.