Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Expectations of Parents Participation of Their Children in Physical Education Lessons Living in Different Regions in Turkey

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 1, 57 - 74, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.40525

Öz

The purpose of this study was to determine the expectations of parents from participation of their children in physical education lessons according to several variables.  For this purpose in 2010-2011 academic year, parents of second grade of primary school students participated the study whom live in Bursa and Diyarbakır. 120 and 116 parents live in Bursa and Diyarbakır respectively, totally 236 subjects filled the expectation questionnaire. The number of male and female parents was 143 and 93 respectively. Expectation Questionnaire was used to determine the expectation of parents from physical education lessons (Öncü 2007).  In conclusion, all the parents’ expectations from physical education lessons were positive. However, in some cases their expectations differ according to rural-urban settlements (Bursa-Diyarbakır). Due to urbanization, industrialization socio-cultural structure and economically developed places have more positive expect from physical education lessons. Male and female parents' thoughts were parallel for physical education lessons. It’s suggested that awareness-raising activities about Physical Education course should be done to all parents, especially to the parents live in Diyarbakır province.

Kaynakça

  • Arıcı, H. (2001). İlköğretimde beden eğitimi ders programları 2. Kademe. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Çağlayan, A., Çalık, F., Sivrikaya, K., & Kahveci, M. (2004). 12-15 yaş grubu spor yapan öğrencilerle spor yapmayan öğrencilerin okul başarıları yönünden karşılaştırılması. 10. ICHBER-SD Avrupa Kongresi & SBD 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 17-20 Kasım, Antalya.
  • Elmacıoğlu, T. (1998). Başarıda aile faktörü. Hayat Yayınları: İstanbul.
  • Güneş, A. (2004). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. Pegama: İstanbul.
  • İnci, H. (2011). Avrupa Birliği ve Türkiye’de yerel yönetimlerin spora katkıları ve spor politikalarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karahüseyinoğlu, M.F., Arslan, C., & Ramazanoğlu, F. (2003). Elazığ halkının spora karşı eğiliminin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 70–74.
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal Çevre-Spor İlişkileri. Bağırgan Yayınevi: Ankara.
  • Kirazlıoglu, Z. (1992). Ders dışı sportif etkinliklerde okul, kulüp ve yerel yönetimlerin işlevlerine genel bir bakış. Amatör Spor Dergisi Yayın Organı, 48, 26-29.
  • Ocak, Y., Keskin, V., Tortop, Y., & Gölünük, S. (2011). Çocuklarını yaz spor okullarına gönderen ailelerin sosyo-ekonomik durumları ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 13-21.
  • Öçalan, M., & Erdoğdu M. (2009). Ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi dersinin amaçlarının gerçekleşme düzeyi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 280-291.
  • Öncü, E. (2007). Velilerin çocuklarının beden eğitimi dersine katılımına yönelik tutumları ve beklentileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Bağırgan Yayınevi: Ankara.
  • Pehlivan, Z. (2009). Spora katılan çocuklara yönelik ailelerin beklentileri, çocuklarda gözlenen davranış değişmeleri ve spora katılımın önündeki engeller. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 69-76.
  • Pepe, K., & Can, S. (2003). Spor branşlarına katılımın sosyo-ekonomik boyutunun araştırılması. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, 10-11 Ekim, Ankara: 484-490.
  • Tatlıdil, E. (1993). Toplum Eğitim ve Öğretimi. Evrim Matbaacılık: İzmir.
  • Tel, M. (2009). Çocuklarda sosyalleşme araçlarının spora yönlendirme durumları. The First International Congress of Educational Research, 1-3 May, Çanakkale.
  • Yalçın, H.F. (1998). Beden Eğitimi Öğretmenleri El Kitabı. Gazi Eğitim Fakültesi Yayınları: Ankara
  • Yenal, T., Çamlıyer, H., & Saracaloğlu, A. (1999). İlköğretim ikinci devre çocuklarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin motor beceri ve yetenekler üzerine etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV(3): 15-16.
  • Yetim, A. (2000). Sporun sosyal görünümü. G.Ü. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 61-70.

Farklı Bölgelerde Yaşayan Velilerin Çocuklarının Beden Eğitimi Dersine Katılımından Beklentileri

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 1, 57 - 74, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.40525

Öz

Bu çalışma çeşitli değişkenlere göre (yaşanılan il, velinin cinsiyeti ve yaşanılan yer) velilerin, çocuklarının beden eğitimi dersine katılımından beklentilerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Bu amaçla bu çalışmaya, 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında Bursa ve Diyarbakır ilindeki ilköğretim okullarında öğrenim gören ikinci kademe öğrencilerinin velileri katılmıştır. Bursa ilinden 120 veli, Diyarbakır ilinden 116 veli olmak üzere toplam 236 velinin 93’ü bayan 143’ü ise erkektir. Ana-babaların, çocuklarının beden eğitimi dersine katılımına yönelik beklentilerini belirlemek amacıyla Beklenti Anketi kullanılmıştır Araştırma sonucunda ana-babaların, çocuklarının beden eğitimi derslerine katılımından beklentileri genel anlamda olumludur. Ancak, bazı durumlarda velilerin yaşadıkları ile (Bursa-Diyarbakır) ve kent-kır yerleşmelerine göre beklentilerin farklılaştığı tespit edilmiştir. Kentleşme, sanayileşme; sosyo-kültürel ve ekonomik yönden gelişmiş olan yerlerin beden eğitimi dersinden beklentilerinin daha olumlu olduğu görülmüştür. Erkek ve bayan velilerin beden eğitimi dersine yönelik düşünceleri paralellik göstermektedir. 

Kaynakça

  • Arıcı, H. (2001). İlköğretimde beden eğitimi ders programları 2. Kademe. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Çağlayan, A., Çalık, F., Sivrikaya, K., & Kahveci, M. (2004). 12-15 yaş grubu spor yapan öğrencilerle spor yapmayan öğrencilerin okul başarıları yönünden karşılaştırılması. 10. ICHBER-SD Avrupa Kongresi & SBD 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 17-20 Kasım, Antalya.
  • Elmacıoğlu, T. (1998). Başarıda aile faktörü. Hayat Yayınları: İstanbul.
  • Güneş, A. (2004). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. Pegama: İstanbul.
  • İnci, H. (2011). Avrupa Birliği ve Türkiye’de yerel yönetimlerin spora katkıları ve spor politikalarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karahüseyinoğlu, M.F., Arslan, C., & Ramazanoğlu, F. (2003). Elazığ halkının spora karşı eğiliminin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 70–74.
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal Çevre-Spor İlişkileri. Bağırgan Yayınevi: Ankara.
  • Kirazlıoglu, Z. (1992). Ders dışı sportif etkinliklerde okul, kulüp ve yerel yönetimlerin işlevlerine genel bir bakış. Amatör Spor Dergisi Yayın Organı, 48, 26-29.
  • Ocak, Y., Keskin, V., Tortop, Y., & Gölünük, S. (2011). Çocuklarını yaz spor okullarına gönderen ailelerin sosyo-ekonomik durumları ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 13-21.
  • Öçalan, M., & Erdoğdu M. (2009). Ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi dersinin amaçlarının gerçekleşme düzeyi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 280-291.
  • Öncü, E. (2007). Velilerin çocuklarının beden eğitimi dersine katılımına yönelik tutumları ve beklentileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Bağırgan Yayınevi: Ankara.
  • Pehlivan, Z. (2009). Spora katılan çocuklara yönelik ailelerin beklentileri, çocuklarda gözlenen davranış değişmeleri ve spora katılımın önündeki engeller. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 69-76.
  • Pepe, K., & Can, S. (2003). Spor branşlarına katılımın sosyo-ekonomik boyutunun araştırılması. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, 10-11 Ekim, Ankara: 484-490.
  • Tatlıdil, E. (1993). Toplum Eğitim ve Öğretimi. Evrim Matbaacılık: İzmir.
  • Tel, M. (2009). Çocuklarda sosyalleşme araçlarının spora yönlendirme durumları. The First International Congress of Educational Research, 1-3 May, Çanakkale.
  • Yalçın, H.F. (1998). Beden Eğitimi Öğretmenleri El Kitabı. Gazi Eğitim Fakültesi Yayınları: Ankara
  • Yenal, T., Çamlıyer, H., & Saracaloğlu, A. (1999). İlköğretim ikinci devre çocuklarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin motor beceri ve yetenekler üzerine etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV(3): 15-16.
  • Yetim, A. (2000). Sporun sosyal görünümü. G.Ü. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 61-70.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülin Atan

Murat Eliöz

İsmail Polatcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atan, T., Eliöz, M., & Polatcan, İ. (2014). Farklı Bölgelerde Yaşayan Velilerin Çocuklarının Beden Eğitimi Dersine Katılımından Beklentileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 57-74. https://doi.org/10.17556/jef.40525