Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Impact of Teaching Education Program on Pre-service Teachers’ Classroom Management Views and Classroom Management Strategies

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 1, 224 - 238, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.03025

Öz

This study examines the effect of pre-service teachers’ education and student teaching on their views about classroom management, classroom management strategies and skills, and problem solving skills. Case study, a form of qualitative research, is used as the research method in this study. Participants of this study included 8 pre-service teachers studying in Early Childhood Teacher Education Program in one of the universities in Turkey. Data were collected through three focus group interviews. Interviews were video-recorded and later transcribed for coding and analysis. Nvivo 8 program is used to code and analyze the data.  Participants of this study felt that the education they are receiving is too theoretical and is not put into practice. Moreover, they stated that the content of the classroom management class is not suited to early childhood education.

Kaynakça

  • Akar, H., Tor, D., Tantekin-Erden, F., ve Şahin, İ.T. (2010) . Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi, İlköğretim Online , http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2011 tarihinde edinildi. , 9(2), 792-806.
  • Akbaşlı, S., Yanpar-Yelken, T., & Sünbül, Ö. (2010). Öğretmen Adayı Demokratik Eğilim Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 94-108.
  • Aktaş Arnas,Y. ve Sadık, F. (2008). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Kök Yayıncılık,1. Baskı, Ankara.
  • Balay , R., ve Sağlam , M. ( 2008). Sınıf İçi Olumsuz Davranışlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 1-24.
  • Başal, H.A. (2005). Okul Öncesi Eğitiminin İlke ve Yöntemleri, Morpa Kültür Yayınları, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul.
  • Berg, B.L. (2001). Qualitative Research Methods For The Social Sciences, Allyn And Bacon, 4. Baskı, Needham Heights, MA, ABD.
  • Bilir, Ş. (1993). Okul Öncesi Eğitimin Önemi ve Yararları, Okul Öncesi Eğitimi, M. E. B. Okul Öncesi Eğitim Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • Çoban, A. (1999). 21. Yüzyıla Girerken Öğretmen Eğitiminin Boyutları. Milli Eğitim Dergisi (140): 84-87.
  • Denizel-Güven, E. ve Cevher, F.N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2 (18), 1-22.
  • Dönmez, B.&Cömert, M.(2009) Öğretmen Adaylarının, Kendilerinin Ve Uygulama Öğretmenlerinin Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışları İle Baş Etme Konusundaki Yeterliklerine İlişkin Algıları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(2), 47-55.
  • Early, D. M., Bryant, D. M., Pianta, R. C., Clifford, R. M., Burchinal, M. R., Ritchie, S., Howes, C., Barbarin, O. (2006). Are teachers' education, major, and credentials related to classroom quality and children's academic gains in pre-kindergarten? Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 174-195.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz Yeterlik Algı Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 35, ss. 98-110.
  • Erkan, S., Severcan, S. (2010). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Uygulama Yaptıkları Kurum Türüne Göre Öğretmenlik Uygulamasını Mesleki Kazanımlar Açısından Değerlendirmeleri, Çağdaş Eğitim Dergisi, sy. 35, ss. 6-14.
  • Gezgin, N. (2009). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejileri, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2004) .Öğretmenlerin Sınıf Ortamında Kullandıkları Davranış Değiştirme Stratejileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,17,247-266.
  • Güven, E.D., Cevher, F. N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 2, sy.18, ss. 1-22,.
  • İlgar, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma. ( Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kapucuoğlu Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karsı kullandıkları baş etme yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Kazu, H. (2007).Öğretmenlerin Sınıfta İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Ve Değiştirilmesine Yönelik Stratejileri Uygulama Durumları. Milli Eğitim Dergisi, 175,57-66.
  • Kök, M., Çiftçi, M. Ve Ayık,A. (2011). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy.15, ss.169-183.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Lewis R. B. D. ve Doorlag, H. D. (1991). Teaching Special Students In the Mainstream. NewYork: Macmillian
  • Özbey, S. ve Alisinanoğlu, F. (2009) Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60–72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol 26, 493-518.
  • Özgün, Ö.(2008). Sınıfta İstenmeyen Davranışlar, Nedenleri, Yönetimi. Yaşare Aktaş Arnas& Fatma Sadık(Ed.) , Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi içinde (s.243-276). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Öztürk, Y. (2010). Early Childhood Education Policy Development in Turkey: A case study of the General Directorate of Preschool Education in the context of negotiating modernity and seeking European Union membership. Germany: VDM Publishing.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research& Evaluation Methods, Sage Publications, 3. Baskı, California, ABD.
  • Sadık, F. (2004). Okul Öncesi Sınıflarda Gözlenen Problem Davranışlar ve Bu Davranışlarla Baş etmede Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemler, Eğitim Araştırmaları Dergisi, sy. 13, ss. 89-97.
  • Sadık,F. (2008) İstenmeyen Davranışlarla Baş Etme Stratejilerinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi, İlköğretim Online , http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2011 tarihinde edinildi. , 7(2), 232-251.
  • Şahin, H., Ogelman,H.G. ve Ekici,G. (2011) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, sy.36, ss.13-22.
  • Uysal,H., Akbaba-Altun, S. ve Akgün, E. (2009, Ekim). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. Bu çalışma, Ege Üniversitesi 18. Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda bildiri olarak sunulmuştur, Kuşadası, Aydın.
  • Ünver, G. (2003). Öğretmenlik Uygulamasında İşbirliği :Bir Durum Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 87-100.
  • Yavuzer, H. (2006). Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimlerinin Sınıf Yönetimi ve Stratejileri Üzerindeki Etkisine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 1, 224 - 238, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.03025

Öz

Bu çalışma ile okul öncesi öğretmen adaylarının aldıkları eğitimlerin ve uygulama deneyimlerinin sınıf yönetimi, sınıfta disiplini sağlama, sorunlarla başa çıkma ve problem çözme yeterlilikleri üzerine etkisi incelenecektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması (Case Study) kullanılmıştır. Araştırmanın verileri odak grup görüşmeleri ile elde edilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını bir üniversitenin eğitim fakültesinde okul öncesi öğretmenliği ana bilim dalında eğitimini sürdürmekte olan sekiz son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Görüşme için odak grup oluşturulmuş ve bu grupla 3 oturum halinde görüşmeler yapılmıştır. Tüm görüşmeler video kayıt cihazı ile kayıt altına alınmış ve sonrasında yazıya dökülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda verilerin nitel veri analiz aracı NVivo 8 ile analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuç kısmında elde edilen bulguların değerlendirilmesi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, H., Tor, D., Tantekin-Erden, F., ve Şahin, İ.T. (2010) . Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi, İlköğretim Online , http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2011 tarihinde edinildi. , 9(2), 792-806.
  • Akbaşlı, S., Yanpar-Yelken, T., & Sünbül, Ö. (2010). Öğretmen Adayı Demokratik Eğilim Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 94-108.
  • Aktaş Arnas,Y. ve Sadık, F. (2008). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Kök Yayıncılık,1. Baskı, Ankara.
  • Balay , R., ve Sağlam , M. ( 2008). Sınıf İçi Olumsuz Davranışlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 1-24.
  • Başal, H.A. (2005). Okul Öncesi Eğitiminin İlke ve Yöntemleri, Morpa Kültür Yayınları, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul.
  • Berg, B.L. (2001). Qualitative Research Methods For The Social Sciences, Allyn And Bacon, 4. Baskı, Needham Heights, MA, ABD.
  • Bilir, Ş. (1993). Okul Öncesi Eğitimin Önemi ve Yararları, Okul Öncesi Eğitimi, M. E. B. Okul Öncesi Eğitim Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • Çoban, A. (1999). 21. Yüzyıla Girerken Öğretmen Eğitiminin Boyutları. Milli Eğitim Dergisi (140): 84-87.
  • Denizel-Güven, E. ve Cevher, F.N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2 (18), 1-22.
  • Dönmez, B.&Cömert, M.(2009) Öğretmen Adaylarının, Kendilerinin Ve Uygulama Öğretmenlerinin Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışları İle Baş Etme Konusundaki Yeterliklerine İlişkin Algıları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(2), 47-55.
  • Early, D. M., Bryant, D. M., Pianta, R. C., Clifford, R. M., Burchinal, M. R., Ritchie, S., Howes, C., Barbarin, O. (2006). Are teachers' education, major, and credentials related to classroom quality and children's academic gains in pre-kindergarten? Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 174-195.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz Yeterlik Algı Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 35, ss. 98-110.
  • Erkan, S., Severcan, S. (2010). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Uygulama Yaptıkları Kurum Türüne Göre Öğretmenlik Uygulamasını Mesleki Kazanımlar Açısından Değerlendirmeleri, Çağdaş Eğitim Dergisi, sy. 35, ss. 6-14.
  • Gezgin, N. (2009). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejileri, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2004) .Öğretmenlerin Sınıf Ortamında Kullandıkları Davranış Değiştirme Stratejileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,17,247-266.
  • Güven, E.D., Cevher, F. N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 2, sy.18, ss. 1-22,.
  • İlgar, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma. ( Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kapucuoğlu Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karsı kullandıkları baş etme yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Kazu, H. (2007).Öğretmenlerin Sınıfta İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Ve Değiştirilmesine Yönelik Stratejileri Uygulama Durumları. Milli Eğitim Dergisi, 175,57-66.
  • Kök, M., Çiftçi, M. Ve Ayık,A. (2011). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy.15, ss.169-183.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Lewis R. B. D. ve Doorlag, H. D. (1991). Teaching Special Students In the Mainstream. NewYork: Macmillian
  • Özbey, S. ve Alisinanoğlu, F. (2009) Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60–72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol 26, 493-518.
  • Özgün, Ö.(2008). Sınıfta İstenmeyen Davranışlar, Nedenleri, Yönetimi. Yaşare Aktaş Arnas& Fatma Sadık(Ed.) , Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi içinde (s.243-276). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Öztürk, Y. (2010). Early Childhood Education Policy Development in Turkey: A case study of the General Directorate of Preschool Education in the context of negotiating modernity and seeking European Union membership. Germany: VDM Publishing.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research& Evaluation Methods, Sage Publications, 3. Baskı, California, ABD.
  • Sadık, F. (2004). Okul Öncesi Sınıflarda Gözlenen Problem Davranışlar ve Bu Davranışlarla Baş etmede Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemler, Eğitim Araştırmaları Dergisi, sy. 13, ss. 89-97.
  • Sadık,F. (2008) İstenmeyen Davranışlarla Baş Etme Stratejilerinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi, İlköğretim Online , http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2011 tarihinde edinildi. , 7(2), 232-251.
  • Şahin, H., Ogelman,H.G. ve Ekici,G. (2011) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, sy.36, ss.13-22.
  • Uysal,H., Akbaba-Altun, S. ve Akgün, E. (2009, Ekim). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. Bu çalışma, Ege Üniversitesi 18. Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda bildiri olarak sunulmuştur, Kuşadası, Aydın.
  • Ünver, G. (2003). Öğretmenlik Uygulamasında İşbirliği :Bir Durum Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 87-100.
  • Yavuzer, H. (2006). Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Öztürk

Merve Gangal Bu kişi benim

Meral Beşken Ergişi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, Y., Gangal, M., & Beşken Ergişi, M. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimlerinin Sınıf Yönetimi ve Stratejileri Üzerindeki Etkisine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 224-238. https://doi.org/10.17556/jef.03025