The aim of this research was to determine metacognitive awareness of reading strategies levels of secondary school students and to identify relationship between level of using metacognitive reading strategies and several variables. In this study, the descriptive (survey) model was used. The sampling group was formed by random sampling selection method. The research sample was comprised with the first term of the 2012-2013 academic year 5th and 6th class of 350 students studying in centre of Istanbul. For the purpose of research Ozturk (2012) 'The Turkish version of the metacognitive awareness of reading strategies inventory was administered to students. The data obtained from this study t-test, regression and ANOVA analyzes were conducted with using SPSS 20 software. According to the findings obtained from research significant relationship was found betweenstudents to use metacognitive strategies with age, sex, reading, academic achievement, family reading level of variables.
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeylerini belirlemek ve öğrencilerin üstbiliş okuma strateji kullanım düzeyleriyle yaş, cinsiyet, kitap okuma, Türkçe dersinde aldıkları not ortalaması, ailelerin okuma düzeyleri arasındaki ilişkiler tespit etmektir. Bu araştırmada betimsel tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu tesadüfi örneklem seçme yöntemiyle oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılı birinci döneminde İstanbul’da öğrenim görmekte olan 5. ve 6. sınıf 350 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere araştırmanın amacı doğrultusunda Öztürk (2012)'ün Türkçeye uyarladığı okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık envanteri uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere SPSS 20 programıyla t-testi, regresyon ve ANOVA analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin üstbilişsel strateji kullanmalarıyla yaş, cinsiyet, kitap okuma, ders başarıları, aile okuma düzeyi değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 1 |