Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Publications in the Field of Mathematics Education in the Erzincan University Journal of Education Faculty

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 2, 232 - 243, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.968864

Öz

It is important to carry out content analysis studies for the examination of articles published in scientific journals so that researchers can see the current situation in the literature more clearly and produce more qualified and functional research problems. In the light of this, the study focused on the Erzincan University Journal of Education Faculty, the first issue of which was published in 2002, publishing original scientific articles on education and field education, and scanned by national and international indexes. In the study, 55 articles on mathematics education published from the first issue to the fortieth issue until 2020 were examined in terms of the number of authors, titles of authors, distribution of articles according to publication years, preferred research approaches, designs, sample types, sample sizes, sample selection techniques, data collection tools, data analysis methods and source types. According to the findings obtained through descriptive content analysis, it was observed that the articles mostly have two authors, the title of the authors is mostly doctor; that the articles on mathematics education have been published in the journal since 2004, and there has been an increase in the number of articles on mathematics education published in the journal except for the years 2013 and 2019; that the research approach of most of the published studies is not specified; that mostly case study design is preferred in the articles; that the authors mostly refer to international sources; that they work on undergraduate students; that they choose the achievement test as the data collection tool and mostly used f/% tables, descriptive analysis (qualitative) and content analysis.

Kaynakça

  • Altan, R. Y., Genç, H., & Dağlıoğlu, H. E. (2021). Türkiye’de Okul Öncesi Dönemde Matematik Alanında Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir İçerik Analizi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 619-653.
  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 183-190.
  • Baki, A., Güven B., Karataş İ., Akkan Y. ve Çakıroğlu Ü. (2011). Türkiye’ deki matematik eğitimi araştırmalarındaki eğilimler: 1998 ile 2007 yılları arası. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 565-580.
  • Çoban, A. (2002). Matematik Dersinin İlköğretim Programları ve Liselere Giriş Sınavları Açısından Değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. (16–18 Eylül 2002). Ankara: ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler; Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-446.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012b). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Gün, Z. & Erdem, Z. (2014). Uyum analizi yöntemiyle matematik başarısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 98-118.
  • İncikabı, L., Serin, M. K., Korkmaz, S., & İncikabı, S. (2017). Türkiye’de 2009-2014 yılları arasında yayımlanan matematik eğitimi çalışmaları üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-19.
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi,4(12), 27-47. Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Özsoy, G., Özmutlu, E. B., & Gündüz, S. N. (2017). İlkokul matematik eğitimi alanındaki araştırma eğilimlerinin lisansüstü tezlere dayalı olarak değerlendirilmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 7(2), 199-219.
  • Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nde Matematik Eğitimi Alanındaki Yayınların İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 2, 232 - 243, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.968864

Öz

Bilimsel dergilerde yayımlanan makalelerin incelenmesine yönelik içerik analizi çalışmalarının gerçekleştirilmesi araştırmacıların alanyazına dair mevcut durumu daha net görebilmesi, daha nitelikli ve işlevsel araştırma problemleri üretebilmesi adına önemlidir. Buradan hareketle gerçekleştirilen araştırmada ilk sayısı 2002 yılında yayımlanan, eğitim ve alan eğitimi konularında özgün bilimsel makaleler yayımlayan, ulusal ve uluslararası indekslerce taranan Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisine odaklanılmıştır. Araştırmada, ilk sayısından araştırmanın gerçekleştirildiği 2020 yılına dek yayımlanan kırkıncı sayısına kadar matematik eğitimine ilişkin yayımlanan 55 adet makale, yazar sayıları, yazarların unvanları, makalelerin yayınlanma yıllarına göre dağılımları, tercih edilen araştırma yaklaşımları, desenleri, örneklem türleri, örneklem büyüklükleri, örneklem seçim teknikleri, veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri ve kaynak türleri göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Betimsel içerik analiziyle elde edilen bulgulara göre makalelerin çoğunlukla iki yazarlı olduğu, yazarların çoğunlukla doktor ünvanlı olduğu, dergide matematik eğitimine ilişkin makalelerin 2004 yılından itibaren yayımlanmaya başlandığı ve 2013 ve 2019 yılları hariç dergide yayınlanan matematik eğitimine ilişkin makalelerin sayısında bir artış olduğu; yayımlanan çalışmaların büyük bir kısmının araştırma yaklaşımının belirtilmediği; makalelerde çoğunlukla durum çalışması deseninin tercih edildiği; yazarların çoğunlukla uluslararası kaynaklara başvurdukları; lisans öğrencileri üzerine çalıştıkları; veri toplama aracı olarak başarı testini seçtikleri ve çoğunlukla f/% tabloları, betimsel analiz (nitel) ve içerik analizini kullandıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Altan, R. Y., Genç, H., & Dağlıoğlu, H. E. (2021). Türkiye’de Okul Öncesi Dönemde Matematik Alanında Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir İçerik Analizi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 619-653.
  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 183-190.
  • Baki, A., Güven B., Karataş İ., Akkan Y. ve Çakıroğlu Ü. (2011). Türkiye’ deki matematik eğitimi araştırmalarındaki eğilimler: 1998 ile 2007 yılları arası. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 565-580.
  • Çoban, A. (2002). Matematik Dersinin İlköğretim Programları ve Liselere Giriş Sınavları Açısından Değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. (16–18 Eylül 2002). Ankara: ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler; Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-446.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012b). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Gün, Z. & Erdem, Z. (2014). Uyum analizi yöntemiyle matematik başarısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 98-118.
  • İncikabı, L., Serin, M. K., Korkmaz, S., & İncikabı, S. (2017). Türkiye’de 2009-2014 yılları arasında yayımlanan matematik eğitimi çalışmaları üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-19.
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi,4(12), 27-47. Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Özsoy, G., Özmutlu, E. B., & Gündüz, S. N. (2017). İlkokul matematik eğitimi alanındaki araştırma eğilimlerinin lisansüstü tezlere dayalı olarak değerlendirilmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 7(2), 199-219.
  • Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Rüveyda Kandal 0000-0001-7469-2597

Ahu Ölmez Bu kişi benim 0000-0001-8016-1725

Yusuf Mor Bu kişi benim 0000-0003-0939-968X

Furkan Yıldız Bu kişi benim 0000-0001-5534-8483

Adem Topcu 0000-0003-2568-2725

Ferdi Yalçın Bu kişi benim 0000-0003-0033-2964

Melike Batmaz Bu kişi benim 0000-0002-5438-6629

Oben Kanbolat 0000-0002-1910-6863

Erken Görünüm Tarihi 20 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 7 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kandal, R., Ölmez, A., Mor, Y., Yıldız, F., vd. (2022). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde Matematik Eğitimi Alanındaki Yayınların İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 232-243. https://doi.org/10.17556/erziefd.968864