The purpose of this study is to develop an analytical rubric for the assessment of the relevant skill based on the Turkish academic writing needs of international students. In the study, exploratory sequential design, which is one of the mixed research methods in which qualitative and quantitative research methods are used together, was used. In the qualitative dimension of the study, the criteria and sub-criteria of the developed draft rubric were determined in the context of interviews with international students, lecturers working in language teaching centers, lecturers conducting departmental courses of international students, analysis of scientific texts produced by international students and literature review. In addition, in order to calculate the validity and reliability of the rubric, a performance task consisting of four parts: description, task, instruction, and scoring method was created. The performance task, which prioritized the production of scientific texts, was completed by 157 international students who were selected using criterion sampling, which is one of the purposive sampling methods. These texts created by international students were evaluated using the draft DPA. In the quantitative dimension, which is the focus of this study, the validity and reliability of the instrument were tested. Within the scope of the validity study of the draft DPA, content validity was examined in the context of the opinions of 10 experts with Davis (1992) technique, and construct validity was examined with exploratory factor analysis. As part of the reliability study, the Cronbach’s Alpha coefficient, Intraclass Correlation and Fleiss Kappa agreement coefficient over the evaluations of six raters, and item-total correlations were calculated as evidence of item validity. As a result of the study, it was determined that the rubric, the final version of which consists of five criteria and 24 sub-criteria, is a valid and reliable measurement tool that can measure international students' Turkish academic writing skills.
Teaching Turkish as a foreign/second language international students academic writing skills analytical rubric development
This study was conducted with the approval decision of Istanbul University-Cerrahpaşa Social and Human Sciences Research Ethics Committee at its 2022/202 meeting dated 14.06.2022.
Bu çalışmanın amacı, uluslararası öğrencilerin Türkçe akademik yazma ihtiyaçlarını temele alarak ilgili becerinin değerlendirilmesine yönelik bir analitik dereceli puanlama anahtarı geliştirmektir. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yaklaşımlarından keşfedici sıralı desen kullanılmıştır. Çalışmanın nitel boyutunda, geliştirilen taslak dereceli puanlama anahtarının ölçüt ve alt ölçütleri; uluslararası öğrencilerle, dil öğretim merkezlerinde görevli öğretim görevlileriyle, uluslararası öğrencilerin bölüm derslerini yürüten öğretim üyeleriyle yapılan görüşmeler, uluslararası öğrencilerin ürettikleri bilimsel metinlerin çözümlemeleri ve alanyazın taraması bağlamında belirlenmiştir. Ayrıca çalışmada, dereceli puanlama anahtarının geçerliğinin ve güvenirliğinin sınanması amacıyla tanımlama, görev, yönerge ve puanlama yöntemi olmak üzere dört bölümden oluşan bir performans görevi oluşturulmuştur. Bilimsel metin üretmeyi önceleyen performans görevini, amaçlı örnekleme yöntemleri içerisinde yer alan ölçüt örnekleme kullanılarak belirlenen 157 uluslararası öğrenci tamamlamıştır. Uluslararası öğrencilerin oluşturdukları bu metinler, taslak dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın odaklandığı nicel boyutta ise söz konusu ölçme aracının geçerliği ve güvenirliği sınanmıştır. Taslak dereceli puanlama anahtarının geçerlik çalışması kapsamında Davis (1992) tekniği ile 10 uzmanın görüşü bağlamında kapsam ve açımlayıcı faktör analizi ile yapı geçerliği incelenmiştir. Güvenirlik çalışması kapsamında ise Cronbach Alpha katsayısı, 6 puanlayıcının değerlendirmeleri üzerinden Sınıf İçi Korelasyon ile Fleiss Kappa uyuşum katsayısı ve madde geçerliğine kanıt olarak madde-toplam korelâsyonları hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda, son hâli 5 ana ölçüt ve 24 alt ölçütten oluşan dereceli puanlama anahtarının, uluslararası öğrencilerin Türkçe akademik yazma becerilerini ölçebilecek nitelikte geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.
Yabancı/ikinci dil olarak Türkçe öğretimi uluslararası öğrenciler akademik yazma becerileri analitik dereceli puanlama anahtarı geliştirme
Bu çalışma, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Sosyal ve Beşerî Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulunda 14.06.2022 tarihli 2022/202 toplantısında alınan onay kararı ile yürütülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Erken Görünüm |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 4 |