Araştırma verileri Webb’in (1997) geliştirdiği ve araştırmacı tarafından Türkçeye uyarlanan başarı testi; Katrancı (2012) tarafında oluşturulan “Üstbilişsel Dinlediğini Anlama Farkındalığı Ölçeği”; araştırmacı tarafından geliştirilen sosyo-ekonomik durum ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen veriler SPSS (20) paket programına aktarılmış vearaştırma sonunda ön test ve son test başarı testlerinde son test lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin dinleme stratejilerini kullanma farkındalığını ölçmeyi amaçlayan “dinlediğini anlama farkındalığı ölçeği” ön uygulama ve son uygulama arasında son uygulama lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Sosyo-ekonomik duruma göre dinleme stratejisi öğretiminin ekonomik ve sosyal yönde iyi olan ailelerin öğrencilerinin lehine anlamlı bir farklılık oluşturduğu; öğrencilerin birinci dönem not ortalamaları ile son testten aldıkları puanlar arasında akademik başarısı yüksek olan öğrencilerin son test lehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre dinleme stratejileri öğretimini ölçen başarı testlerinde anlamlı bir farklık göstermediği saptanmıştır.Dinleme becerisi dinlediğini anlama dinleme stratejileri öğretimi.
In this research it is intended to identify if the teaching of listening strategies have an effect on comprehension of listening skills in the fifth grade. This research is based on semi-empirical method. The group of this research consists of 162 individuals of the entire fifth grade students who study in Karesi and Altıeylul district of Balikesir in the years of education 2014-2015. The student’s socioeconomiclevelsarelower, middleandupper.
There search data is develope dby Webb(1997) and adapted achievement test to Turkish by researcher; “TheScale of Metacognitive ListeningComprehension Awareness” is composedby Katrancı (2012) andsocio-economic status scale has been used which was developed by researcher.
The data obtained from there search transferred to SPSS (20) package program and after there search it is understood that there is a significant difference in thefavor of final test betweenpre-test and final test. Betweenpre-applicationand final application of “listening comprehension awareness scale” whic has sess student’s listening comprehension awareness. It is understood that there is a significant difference in favor of the last application. It is identified that depending on socio economic status teaching strategy makes a significant difference in favor of students whose parents are socially and economically in good condition, students whose academic success are better between the first period and final test makes a good difference in their favor of final test. It is determined that there are no significant differences in tests measure teaching listening strategies depending on gender.
Listeningskills listening comprehension teaching listening strategies.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI |