Son yıllarda yeni bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler sosyal yaşamı oldukça etkilemektedir. Özellikle, dijital araçlardaki hızlı değişim ve mobil araçlarla internetin yaygınlaşması bilgiye ulaşmada ve iletişim sağlamada birçok kolaylık sağlamaktadır. Bu araçlardaki gelişim ve değişim okuryazarlık becerileri için yeni ortamlar ve imkânlar sağladığından bütün bu değişimler okuryazarlık kavramını da etkilemiştir. Bu yüzden bu bilgi ve iletişim çağındaki gelişmeleri takip etmek için temel dil becerilerine sahip olmak artık yeterli değildir. Bu becerilere ek olarak, insanlar aynı zamanda 21. yüzyıl insanından beklenen dijital okuryazarlık becerilerine de sahip olmalıdır.
Bu çalışmada konuyla alakalı 2003 ve 2013 yılları arasında yapılmış 19 çalışma incelenmistir. Bu çalışmalar, dijital araçların orta okuldaki ana dili derslerinde öğrenme ve öğretme sürecine etkisini ele almaktadır. Çalışmaların sonuçları göstermektedir ki dijital araçlar öğretmenlere derslerde okuryazarlık becerilerini bir araya getirmede, öğrencilere de farklı okuryazarlik deneyimleri edinmelerinde ve onların yazma becerilerini geliştirmede yardım etmektedir. Bunlara ek olarak dijital araçlar öğrencilere yaratıcılık, paylaşım ve diğer öğrencilerle uzaktan birlikte çalışma için imkânlar sağladığından ana dili derslerindeki öğrenme ve öğretme ortamını olumlu etkilemektedir. Ayrıca öğrenciler bu araçları kullanarak hem kolayca çok katmanlı metinler oluşturabiliyor hem de dijital okuryazarlık becerilerini geliştiriyorlar. Dijital araçların akademik başarıya etkisine gelince bu konuda araştırma sonuçlarının tutarsız olduğu görülmüştür. Bu yüzden bu konuda bir genelleme yapmak mümkün degildir. Çalışma, bu alanda gelecekte yapılacak çalışmalara ilişkin önerilerle sonlandırılmıştır.
In recent years, new information and communication tools have impacted social life. Specifically, the rapid developments in digital technology and the Internet have been providing many benefits for transferring information and communication. These changes and developments are directly related to literacy because they have created new environments and opportunities for people to use their literacy skills. However, having basic literacy skills is not enough to adapt to this new information and communication era. In addition to basic literacy skills, 21st century citizens are expected to have digital literacy skills.
In this study, I reviewed 19 experimental studies. These studies addressed the impact of digital tools that were used in the middle school language arts classes and digital literacy practices. The results show that digital tools help teachers to integrate literacy practices, provide different literacy practices for students, and improve students’ writing skills. Additionally, digital tools positively impact the teaching and learning process by creating opportunities to create, share, and collaborate or students. Students also use and create multimodal hybrid texts by using digital tools, which also helps students to improve their abilities to use digital tools. However, there is no consistency between studies about the effects of digital tools on increasing students’ academic achievement. The review ends with suggestions for future studies.Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI |