Bu çalışmada Türkçe öğretmeni adaylarının bilgilendirici ve öyküleyici metinleri özetleme becerilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Türkçe öğretmeni adaylarının bilgilendirici ve öyküleyici metinleri özetleme becerileri; düzey, metin türü ve cinsiyete göre incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu yüz Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde çalışma grubuna bir bilgilendirici bir öyküleyici olmak üzere iki metin verilerek bu metinleri özetlemeleri istenmiştir. Nicel bir araştırma olan bu çalışma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın verileri ölçüt temelli bir değerlendirme çizelgesi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı tespit etmek için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının metin özetleme becerilerinin gerek bilgilendirici gerek öyküleyici metinler için “kabul edilebilir” düzeyde olduğunu; öğretmen adaylarının metin özetleme becerilerinin; cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının bilgilendirici metinleri öyküleyici metinlere kıyasla daha kolay özetledikleri tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI |