BibTex RIS Kaynak Göster

7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMALARINDA ÖLÇÜNLÜ DİLİ KULLANMA DURUMLARI

Yıl 2015, 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI, 233 - 250, 29.12.2015

Öz

Ölçünlü dil, bir dilin temel dil kurallarını içeren bölgesel konuşmaların üzerinde bir dildir. Dil eğitiminde amaçların ve hedeflenen kazanımların büyük çoğunluğu, öğrencilerin ölçünlü dil ile konuşup yazar hâle getirilmesidir. Öğrencilerin konuşma edimlerinin niteliğinin araştırılması bu kapsamda önem taşımaktadır. Bu araştırmada öğrencilerin Türkçe konuşurken ölçünlü dili kullanma becerilerini hangi düzeyde yerine getirdikleri, konuşma edimlerinin bazı değişkenlerden ne ölçüde etkilendikleri araştırılmaktadır.

Araştırma, nitel ve nicel araştırma veri toplama araç ve analizlerinin yer aldığı karma modelle desenlenmiş betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın nitel verileri ses kayıtlarından oluşan dokümanlardan oluşmaktadır. Nicel veri kaynağı ise öğretmenlerle yapılan anketten oluşmaktadır.  Nitel veriler içerik analizlerinden, nice veriler ise yüzde ve frekansa dayalı ölçümlerden oluşmaktadır.

Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin konuşma edimlerinde nispeten de olsa fonetik olarak ölçünlü dile göre kural dışı kullanımlar görülmektedir. Ölçünlü dilde görülmeyen ses düşmeleri, ses değişmeleri en çok rastlanan fonetik durumlardır. Öğretmen görüş ve gözlemlerine göre öğrencilerin konuşmalarında ise ailelerin kültür ve sosyo-ekonomik düzeyleri, anne-baba meslekleri, öğrencilerin cinsiyetleri ve yaşadıkları yörelerin özelikleri bakımından farklıklar vardır. Araştırma sonucunda Türkçe öğretiminde öğrencilerin konuşma edimlerinin desteklenmesi sonucuna varılmıştır.

THE SITUATION OF USING STANDARD LANGUAGE IN THE SPEAKINGS OF 7th CLASSES STUDENTS

Yıl 2015, 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI, 233 - 250, 29.12.2015

Öz

Standard language is a language which includes the basic principles of a language and also based over the dialects of that particular region. The expected benefits from language education is an established standard dialect; because of it, it is important that students are properly assesed in their speaking progress.

In this research, the level of  learning capibility of using the Turkish language standard dialect of each student is researched as well as the effects of some variables on this particular dialect use.

This research is established by the use of qualitative and quantitative data analysis throughout a mixed model study. The qualitative datas of this study is composed from the voice recordings that are collected throughout the research. The quantitative data is obtained by the surveys that are collected from the participant teachers.

According to the results of this research some speaking irregularities are recorded within the students who stepped out of the phonetic standard language boundries. Noice reduction and alterations are the most noticable phonetic cases that do not exist in standard language. According to teachers’ opinions, differences are exist in speech of the students due to differences in education level of families, gender, and regional factors. 

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Sayın

Adnan Karadüz

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

APA Sayın, H., & Karadüz, A. (2015). 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMALARINDA ÖLÇÜNLÜ DİLİ KULLANMA DURUMLARI. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 233-250.