Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uses of Food in Art: Food Art

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 49 - 68, 30.06.2021

Öz

Kaynakça

  • AID, K. (2017). https://www.kitchenaid.co.uk/serious-about-food/articles/miralda- madeinusa-the-vintage-geopolitics-of-food, (25.02.2019)AMELIO, E. L. (2014). pinakothek-beuys-multiples. pinakothek-beuys-multiples: http://pinakothek-beuys-multiples.de/de/product/capri-batterie/ (23.02.2019).ANTMEN, A. (2016). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: SEL Yayıncılık.ARTUN, A. (2015). Joseph Beuys: Şaman mı, Şarlatan mı? E- skop: https://www.e-skop.com/skopbulten/joseph-beuys-saman-mi-sarlatan-mi/2677 (18.01.2019).AUSTER, P. (2016). Leviathan. İstanbul: Can Yayınevi.BAKER, U. (2014). Sanat ve Arzu. İstanbul: İletişim Yayınları.BELL, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi. İstanbul: NTV Yayınları.BERNARD, E. (1997). Cezanne Üzerine Anılar. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.BYDLER, C. (2010). http://www.fa-art.se/Catalogue2010-web.pdf (23.02.2019).COHEN, A. (2018, Kasım 3). Artsy. Artsy Web Sitesi: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-lichtenstein-thiebaud-pop-artists-obsessed-food (23.02.2019).DOBKE, D. (2004). https://books.google.com.tr/books?id=xBm2iEc2BiwC&pg=PA256&lpg=PA256&dq=dieter+roth+%C5%9Feker+kulesi&source=bl&ots=xhBcdIgRxo&sig=ACfU3U1wyi6BCDZATle4zXL7ZyuHSiSM9g&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwio7J_P_5ziAhXE4KYKHeW-Bu0Q6AEwC3oECAcQAQ#v=onepage&q&f=false (18.01.2019).DUDAS, B. (2016). https://www.academia.edu/27345464/Double_Game_Text_as_an_Artistic_Strategy (18.01.2019).ERGÜL, A. M. (2016, Ekim 27). Şakir Gökçebağ'ın Neslemelerini Ayağınıza Getirdik. www.sanatatak.com: http://www.sanatatak.com/view/sakir-gokcebagin-nesnelemelerini-ayaginiza-getirdik (23.02.2019).FELTON, R. (2018). https://jalopnik.com. https://jalopnik.com: https://jalopnik.com/weve-never-talked-about-how-salvador-dali-stuffed-a-rol-1830112526 adresinden alınmıştırMARINETTI, F. T. (2016). i grandi banchetti futuristi. Mayıs 18, 2019 tarihinde wikisource: https://it.wikisource.org/wiki/La_cucina_futurista/i_grandi_banchetti_futuristi (23.02.2019)FISCHER, B. (1999). FoodCulture Tasting Identities and Geographies in Art. Toronto: YYZ Books.FUSTER, A. (2019, Şubat). https://thedifd.com/articles/from-barcelona-a-surrealist-approach-to-food-and-design/ adresinden alınmıştırGAYRET, T. (2017). 1950’LER SONRASINDA GELİŞİM GÖSTEREN POP SANAT NATÜRMORTLARI ÜZERİNDEN BİR SANAT TARİHİ OKUMASI. dergiler.ankara.edu.tr: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/49/2147/22246.pdf (24.02.2019).GOMBRICH, E. (2007). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kiştabevi.GYORODY, A. (2007). WCMA. https://wcma.williams.edu/files/2017/03/07_01_Felix_GonzalezTorres.pdf (23.02.2019).HILL, S. H. (2012). Art Gallery of Ontario. Ago : http://artmatters.ca/wp/2012/10/ago-history-the-controversial-arrival-of-claes-oldenburgs-floor-burger/ (01.02.2019).İNCİL. (2012). Luka, XXIII 9-21. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.İSİMSİZ (2011). (2011). İsimsiz (12. İstanbul Bienali), 2011. 12. İstanbul Bienali El Kitabı, 264-265. İstanbul: İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Yapı Kredi Yayınları.CLOTTES, A. L. J. (2017). İnsanın En Güzel Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.JUDOVITZ, D. (1995). UC Press E-Books Collection, 1982-2004. publishing.cdlib.org: https://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft3w1005ft&chunk.id=d0e3567&toc.id=d0e3567&brand=ucpress (24.02.2019).KATHERINE. (2013). MAD PERFUMISTA. Şubat 25, 2019 tarihinde http://madperfumista.com/2013/02/10/that-smells-radical-fluxus-art-engages-the-nose/ (23.02.2019)KORKMAZ, F. D. (2010). Dadan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti Estetik Form Olarak Beden. İstanbul: MSGSÜ Sanatta Yeterlik Eser Metni.LEMKE, H. (2007). https://core.ac.uk/download/pdf/39239023.pdf (18.02.2019).LEVI, B. (2019). www.thedaliuniverse.com. www.thedaliuniverse.com: https://www.thedaliuniverse.com/en/salvador-dali/symbols (23.02.2019).LUNDE, P. (2009). Şifreler Kitabı. istanbul: NTV yayınları.MARINETTI. F. T. (2015). e-text. www.liberliber.it: https://www.liberliber.it/mediateca/libri/m/marinetti/la_cucina_futurista/pdf/marinetti_la_cucina_futurista.pdf (12.04.2019).MARINETTİ, F. T. (2019). Rai Libro. http://www.railibro.rai.it/articoli.asp?id=484: https://web.archive.org/web/20080212114135/http://www.railibro.rai.it/articoli.asp?id=484 (23.02.2019).MEDIEVAL ART. (2017). www.arthistory.net: http://www.arthistory.net/medieval-art/ (03.02.2019).METİN, M. (2015). Galerist. http://www.galerist.com.tr/wp-content/uploads/downloads/2015/03/SAKIR_GOKCEBAG4.pdf (08.12.2018).MILAM, J. (2006). 2002-19 The University of Sydney, Australia. 2002-19 The University of Sydney, Australia: http://blogs.usyd.edu.au/bizart/2006/09/the_art_of_chocolate.html (05.06.2018).NEROLE, (2018). nerole. nerole: http://nerole.co/blog/duyularin-rehberliginde-sanati-kesfetmek-koku-ve-sanat/ (23.02.2019).OVAYOLU, N.,UÇAN, Ö., SERİNDAĞ, S. (2007). Çocuklarda Cinsel İstismar ve Etkileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, 19-20.OKSAY, R. (2013). Arkeoloji İklim Günlüğü. Cumhuriyet Bilim ve Teknik Dergisi, Sayı:1388, 10.OSMAN, A. (2013). https://www.academia.edu/4608919/Historical_Overview_of_Olfactory_ Art_in_the_20th_Century (28.12.2018)OSTERWOLD, T. (2007). Pop Art. Köln: Taschen.PELLEGRINO, A. M. (2016). http://www.lacucinadiqb.com. http://www.lacucinadiqb.com: http://www.lacucinadiqb.com/2016/12/marinetti-la-cucina-futurista-qualche.html (23.02.2019).PINE, J. (2010). An Electronic Journal for Visual Culture. An Electronic Journal for Visual Culture: https://ivc.lib.rochester.edu/breaking-dalinian-bread-on-consuming-the-anthropomorphic-performative-ferocious-and-eucharistic-loaves-of-salvador-dali/ (23.02.2019).POPKEY, M. (2014, Nisan 24). https://www.politico.com/states/new-york/albany/story/2012/04/fluxus-artist-alison-knowles-makes-a-salad-for-earth-day-and-for-hundreds-of-spectators-on-the-high-line-067223 (23.02.2019).POPOVA, M. (2014). The Futurist Cookbook: 11 Rules for a Perfect Meal and an Anti-Pasta Manifesto circa 1932. Mart 5, 2019 tarihinde www.brainpickings.org: https://www.brainpickings.org/2014/01/21/futurist-cookbook-marinetti/ (23.02.2019). PUAN, H. (2019). https://imagejournal.org/article/still-points/ (23.02.2019).PUAN, H. (2019). https://imagejournal.org/article/still-points/ (23.02.2019).RAFFERTY, P. (2018). Berlin Art Link. Berlin Art Link: https://www.berlinartlink.com/2018/03/15/food-looking-at-the-social-weight-of-food-an-interview-with-sonja-alhauser/ (03.02.2019).SEZER, O. (2012). Üst Paleotik Dönem. arkeolojigazetesi: http://arkeolojigazetesi.com/?p=509 (13.04.2019)SORINI, A. R.-CUTINI, S. (2019). Taccuini Gastrosofici rivista di cultura alimentare fondata da Alex Revelli Sorini e Susanna Cutini. www.taccuinigastrosofici.it: https://www.taccuinigastrosofici.it/ita/news/contemporanea/letteratura/La-cucina-futurista-Marinetti-FT-e-Fillia.html, (22.01.2019)TANSUĞ, S. (1993). Resim Sanatının Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi.VICTORIA, A. (2009). https://www.ngv.vic.gov.au/dali/salvador/resources/daliandsurrealism.pdf (03.02.2019).WADSWORTH, J. (2018). https://www.silent-frame.com/articles/1992-gnaw-janine-antoni (03.02.2019).YÜCEL, M. M. (2007). 17. YÜZYIL HOLLANDA RESMİNDE. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezİ

GIDANIN SANATTA KULLANIM ALANLARI: GIDA SANATI

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 49 - 68, 30.06.2021

Öz

Yaşamsal bir öneme sahip olan gıda,
birincil işlevinin yanı sıra sanat tarihinde önemli bir yere sahip olmuştur.
Modernizm’le birlikte yiyecek maddeleri anlam bakımından değişime uğramıştır.
Özellikle Fütürist Mutfak’la başlayan bu değişimde yiyecekler; gıda sanatı,
performans sanatı, koku sanatı ve tat alma sanatı gibi sınıfların oluşmasında
önemli bir etken olmuştur. Modernizm öncesine değin yapılan gıda tasvirleri
sadece göze hitap ederken, Fütürist Mutfak sanatçıları ile izleyicinin beş
duyusuna hitap etmeye başlamıştır. Bir araştırma çalışması niteliğindeki
makalenin giriş kısmında yiyeceklerin nasıl sanatın nesnesi haline geldiği
konusu üzerinde durulmuştur. Daha sonra, 1920’lerden itibaren ortaya çıkan akımlarda
ve üretilen eserlerde, yenilebilir maddelerin içeriğe katkıları ele alınmıştır.
Bu makalenin amacı başta Fütürist Mutfak olmak üzere sanat eserlerinde yer alan
yiyecek maddelerinin eserin anlam ve önemine ne ölçüde katkı sağladıklarını
incelemektir.  Bu amaca ulaşabilmek için
literatür taramanın yanı sıra ilgili sanat eserlerinin analizleri yapılmıştır. 

Kaynakça

  • AID, K. (2017). https://www.kitchenaid.co.uk/serious-about-food/articles/miralda- madeinusa-the-vintage-geopolitics-of-food, (25.02.2019)AMELIO, E. L. (2014). pinakothek-beuys-multiples. pinakothek-beuys-multiples: http://pinakothek-beuys-multiples.de/de/product/capri-batterie/ (23.02.2019).ANTMEN, A. (2016). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: SEL Yayıncılık.ARTUN, A. (2015). Joseph Beuys: Şaman mı, Şarlatan mı? E- skop: https://www.e-skop.com/skopbulten/joseph-beuys-saman-mi-sarlatan-mi/2677 (18.01.2019).AUSTER, P. (2016). Leviathan. İstanbul: Can Yayınevi.BAKER, U. (2014). Sanat ve Arzu. İstanbul: İletişim Yayınları.BELL, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi. İstanbul: NTV Yayınları.BERNARD, E. (1997). Cezanne Üzerine Anılar. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.BYDLER, C. (2010). http://www.fa-art.se/Catalogue2010-web.pdf (23.02.2019).COHEN, A. (2018, Kasım 3). Artsy. Artsy Web Sitesi: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-lichtenstein-thiebaud-pop-artists-obsessed-food (23.02.2019).DOBKE, D. (2004). https://books.google.com.tr/books?id=xBm2iEc2BiwC&pg=PA256&lpg=PA256&dq=dieter+roth+%C5%9Feker+kulesi&source=bl&ots=xhBcdIgRxo&sig=ACfU3U1wyi6BCDZATle4zXL7ZyuHSiSM9g&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwio7J_P_5ziAhXE4KYKHeW-Bu0Q6AEwC3oECAcQAQ#v=onepage&q&f=false (18.01.2019).DUDAS, B. (2016). https://www.academia.edu/27345464/Double_Game_Text_as_an_Artistic_Strategy (18.01.2019).ERGÜL, A. M. (2016, Ekim 27). Şakir Gökçebağ'ın Neslemelerini Ayağınıza Getirdik. www.sanatatak.com: http://www.sanatatak.com/view/sakir-gokcebagin-nesnelemelerini-ayaginiza-getirdik (23.02.2019).FELTON, R. (2018). https://jalopnik.com. https://jalopnik.com: https://jalopnik.com/weve-never-talked-about-how-salvador-dali-stuffed-a-rol-1830112526 adresinden alınmıştırMARINETTI, F. T. (2016). i grandi banchetti futuristi. Mayıs 18, 2019 tarihinde wikisource: https://it.wikisource.org/wiki/La_cucina_futurista/i_grandi_banchetti_futuristi (23.02.2019)FISCHER, B. (1999). FoodCulture Tasting Identities and Geographies in Art. Toronto: YYZ Books.FUSTER, A. (2019, Şubat). https://thedifd.com/articles/from-barcelona-a-surrealist-approach-to-food-and-design/ adresinden alınmıştırGAYRET, T. (2017). 1950’LER SONRASINDA GELİŞİM GÖSTEREN POP SANAT NATÜRMORTLARI ÜZERİNDEN BİR SANAT TARİHİ OKUMASI. dergiler.ankara.edu.tr: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/49/2147/22246.pdf (24.02.2019).GOMBRICH, E. (2007). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kiştabevi.GYORODY, A. (2007). WCMA. https://wcma.williams.edu/files/2017/03/07_01_Felix_GonzalezTorres.pdf (23.02.2019).HILL, S. H. (2012). Art Gallery of Ontario. Ago : http://artmatters.ca/wp/2012/10/ago-history-the-controversial-arrival-of-claes-oldenburgs-floor-burger/ (01.02.2019).İNCİL. (2012). Luka, XXIII 9-21. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.İSİMSİZ (2011). (2011). İsimsiz (12. İstanbul Bienali), 2011. 12. İstanbul Bienali El Kitabı, 264-265. İstanbul: İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Yapı Kredi Yayınları.CLOTTES, A. L. J. (2017). İnsanın En Güzel Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.JUDOVITZ, D. (1995). UC Press E-Books Collection, 1982-2004. publishing.cdlib.org: https://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft3w1005ft&chunk.id=d0e3567&toc.id=d0e3567&brand=ucpress (24.02.2019).KATHERINE. (2013). MAD PERFUMISTA. Şubat 25, 2019 tarihinde http://madperfumista.com/2013/02/10/that-smells-radical-fluxus-art-engages-the-nose/ (23.02.2019)KORKMAZ, F. D. (2010). Dadan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti Estetik Form Olarak Beden. İstanbul: MSGSÜ Sanatta Yeterlik Eser Metni.LEMKE, H. (2007). https://core.ac.uk/download/pdf/39239023.pdf (18.02.2019).LEVI, B. (2019). www.thedaliuniverse.com. www.thedaliuniverse.com: https://www.thedaliuniverse.com/en/salvador-dali/symbols (23.02.2019).LUNDE, P. (2009). Şifreler Kitabı. istanbul: NTV yayınları.MARINETTI. F. T. (2015). e-text. www.liberliber.it: https://www.liberliber.it/mediateca/libri/m/marinetti/la_cucina_futurista/pdf/marinetti_la_cucina_futurista.pdf (12.04.2019).MARINETTİ, F. T. (2019). Rai Libro. http://www.railibro.rai.it/articoli.asp?id=484: https://web.archive.org/web/20080212114135/http://www.railibro.rai.it/articoli.asp?id=484 (23.02.2019).MEDIEVAL ART. (2017). www.arthistory.net: http://www.arthistory.net/medieval-art/ (03.02.2019).METİN, M. (2015). Galerist. http://www.galerist.com.tr/wp-content/uploads/downloads/2015/03/SAKIR_GOKCEBAG4.pdf (08.12.2018).MILAM, J. (2006). 2002-19 The University of Sydney, Australia. 2002-19 The University of Sydney, Australia: http://blogs.usyd.edu.au/bizart/2006/09/the_art_of_chocolate.html (05.06.2018).NEROLE, (2018). nerole. nerole: http://nerole.co/blog/duyularin-rehberliginde-sanati-kesfetmek-koku-ve-sanat/ (23.02.2019).OVAYOLU, N.,UÇAN, Ö., SERİNDAĞ, S. (2007). Çocuklarda Cinsel İstismar ve Etkileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, 19-20.OKSAY, R. (2013). Arkeoloji İklim Günlüğü. Cumhuriyet Bilim ve Teknik Dergisi, Sayı:1388, 10.OSMAN, A. (2013). https://www.academia.edu/4608919/Historical_Overview_of_Olfactory_ Art_in_the_20th_Century (28.12.2018)OSTERWOLD, T. (2007). Pop Art. Köln: Taschen.PELLEGRINO, A. M. (2016). http://www.lacucinadiqb.com. http://www.lacucinadiqb.com: http://www.lacucinadiqb.com/2016/12/marinetti-la-cucina-futurista-qualche.html (23.02.2019).PINE, J. (2010). An Electronic Journal for Visual Culture. An Electronic Journal for Visual Culture: https://ivc.lib.rochester.edu/breaking-dalinian-bread-on-consuming-the-anthropomorphic-performative-ferocious-and-eucharistic-loaves-of-salvador-dali/ (23.02.2019).POPKEY, M. (2014, Nisan 24). https://www.politico.com/states/new-york/albany/story/2012/04/fluxus-artist-alison-knowles-makes-a-salad-for-earth-day-and-for-hundreds-of-spectators-on-the-high-line-067223 (23.02.2019).POPOVA, M. (2014). The Futurist Cookbook: 11 Rules for a Perfect Meal and an Anti-Pasta Manifesto circa 1932. Mart 5, 2019 tarihinde www.brainpickings.org: https://www.brainpickings.org/2014/01/21/futurist-cookbook-marinetti/ (23.02.2019). PUAN, H. (2019). https://imagejournal.org/article/still-points/ (23.02.2019).PUAN, H. (2019). https://imagejournal.org/article/still-points/ (23.02.2019).RAFFERTY, P. (2018). Berlin Art Link. Berlin Art Link: https://www.berlinartlink.com/2018/03/15/food-looking-at-the-social-weight-of-food-an-interview-with-sonja-alhauser/ (03.02.2019).SEZER, O. (2012). Üst Paleotik Dönem. arkeolojigazetesi: http://arkeolojigazetesi.com/?p=509 (13.04.2019)SORINI, A. R.-CUTINI, S. (2019). Taccuini Gastrosofici rivista di cultura alimentare fondata da Alex Revelli Sorini e Susanna Cutini. www.taccuinigastrosofici.it: https://www.taccuinigastrosofici.it/ita/news/contemporanea/letteratura/La-cucina-futurista-Marinetti-FT-e-Fillia.html, (22.01.2019)TANSUĞ, S. (1993). Resim Sanatının Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi.VICTORIA, A. (2009). https://www.ngv.vic.gov.au/dali/salvador/resources/daliandsurrealism.pdf (03.02.2019).WADSWORTH, J. (2018). https://www.silent-frame.com/articles/1992-gnaw-janine-antoni (03.02.2019).YÜCEL, M. M. (2007). 17. YÜZYIL HOLLANDA RESMİNDE. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezİ
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

F. Deniz Korkmaz 0000-0003-2201-5070

Seda Çetinsoylu Yıldıran 0000-0003-3026-5424

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2019
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, F. D., & Çetinsoylu Yıldıran, S. (2021). GIDANIN SANATTA KULLANIM ALANLARI: GIDA SANATI. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 49-68.