Consumers are often irrational when making
their purchase decisions. Anchoring effect is one of the most common cognitive
biases resorted to by consumers in irrational behaviours. Although there are many studies supporting
anchoring effect in literature, there are studies against it too. This study
amis to test the influence of anchoring effect on nine different products
through a longtidunal stuy with non-student sampling and large numbers of data
sets.
Data were collected from 2041 through a
snowball and convenience sampling method between the years of 2016-2019. The
results show that there is a significant relationship between number (anchor) determined
by the participants and the price they are happy to pay. A one-unit increase in
the anchor number results an increase of
34% consumers are willing to pay for a product. The consumers who stated the
numbers between 80-100 as anchors were willing to pay %178% more for a product
than customers who stated numbers between 0-20 as anchors.
Anchoring Effect Dan Ariely Daniel Kahneman Cogntive Bias Consumer Behavior
Tüketiciler satın alma kararlarını
verirken sıklıkla irrasyonel davranabilmektedirler. Tüketicilerin irrasyonel
davranışlarında en çok kullandıkları bilişsel yanlılıkların başında (cognitive
bias) çaplama etkisi (anchoring effect) gelmektedir. Liteartürde anchoring
effecti destekleyen çok sayıda çalışma bulunmakla birlikte, son yıllarda anchoring
effect karşısında sonuçlar bulunan çalışmalar da ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu
çalışmada anchoring effectin dokuz farklı üründe etkisinin uzun dönemli ve çok
sayıda veri seti ile öğrenci olmayan örneklem üzerinden test edilmesi
amaçlanmaktadır.
Bu kapsamda 2016-2019 yılları arasında
2041 kişiden kolayda ve kartopu zincir örnekleme yöntemleri ile veri
toplanmıştır. Çalışma sonuçlarına göre katılımcıların belirledikleri rakam ile ödemeye
hazır oldukları bedel arasında önemli bir ilişki çıkmıştır. Satın alınmaya razı
olunan fiyatı belirtmeden önce söylenen rakamdaki bir birimlik artış %34’lük
artış sağlayabilmektedir. Ayrıca 80-100 arası sayı belirtenler 0-20 arasında
sayı belirtenlerden %178 daha fazla kendilerine gösterilen ürünlere para
ödemeye razı olmuşlardır. İleride yapılacak çalışmalarda çalışmanın gerçek bir
satın alma ortamında yapılarak test edilmesi sağlanabilir.
Dan Ariely Daniel Kahneman Çapalama Etkisi Bilişsel Yanlılık Tüketici Davranışı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1 |
İletişim Adresi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU
Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Faks: 0 374 253 45 21 E-posta: iibfdergi@ibu.edu.tr
ISSN (Basılı) : 1306-2174 ISSN (Elektronik) : 1306-3553