Otomotiv endüstrisi, sanayimizin en güçlü sektörlerinden biridir. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin verilerine göre, ülkemizin toplam ihracatı içerisinde otomotiv sektörünün payı tek başına %19, sanayi ürünleri ihracatı içerisinde ise %23’tür. Otomotiv endüstrisinin ekonomideki bu rolünün sebebi, demir çelik sektörü başta olmak üzere diğer sanayi dalları ile olan bütünleşik ilişkisidir. Ülkemizdeki otomotiv sektörü, kurulduğu 1955’li yıllardan bugüne kadar; Gümüş Motor (Pancar Motor), Devrim ve Anadolu üretim evrelerinden geçerek, yabancı lisansıyla çeşitlenmiş olarak 2011 yılına kadar gelmiştir. “Türkiye’nin Otomobili” (TOGG) çalışmaları Ocak 2011’de Başbakanın TÜSİAD Genel Kurulu’nda yerli otomobili dile getirilmesiyle başlamış, daha sonra hükümetin 2023 programı içerisindeki en önemli hedeflerden biri olarak sunulmuştur. 2011 yılında başlayan ve 2019’un son günlerinde tanıtımı gerçekleştirilen TOGG’a kadar; iki üretim/iş modeli ve üç bakan değişimiyle gelinmiştir. Bu bağlamda otomotiv sektöründeki gelişmeler ve TOGG’un tanıtımıyla birlikte yerli ve milli otomobil politikalarının değerlendirilebilmesi için genel bir durum analizi gerekli olmaktadır. Bu çalışmada geçmişten günümüze ülkemizin otomotiv sektörü, yerlilik - millilik kavramı, patika bağımlılığı bağlamında “sektörün durumu”, 2011’den TOGG’un tanıtımına kadarki sürecin değerlendirilmesi ve aracın GZFT (SWOT) analizi yapılacaktır.
Türkiye’nin Otomobili TOGG Otomotiv Sektörü GZFT Analizi Yerli Marka
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |