Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İslam Ahlâk Düşüncesinin Ge-lişiminde Filozofların Katkısı

Yıl 2014, Sayı: 28, 67 - 95, 26.05.2014

Öz

Gerçekte birtakım farklılıklarla birlikte insanlığın ortak değeri ve
fiilî bir gerçeklik olan ahlâk, ilmî bir disiplin olma hüviyetine filozofların
çalışmalarıyla kavuşmuştur. Filozoflar ahlâkı pratik felsefenin en önemli dalı
olarak ele almışlar ve onu geliştirdikleri nefis teorisinden hareketle felsefî
bir disiplin halinde ortaya koymuşlardır. İnsanlar arası ilişkilerde
vazgeçilmez bir temel işlevi gören ahlâk, nefsin güçleri, huy, erdem, erdemsizlik,
yetkinlik, iyilik ve mutluluk kavramları ekseninde felsefî bir temel üzerine
oturtulmuş; birey, aile ve şehir halkı şeklinde genişleyen halkalarda nasıl
tezahür edeceği dakik bir anlatımla açıklığa kavuşturulmuştur. Bu makalede
özellikle Müslüman filozofların ahlâk felsefesinin gelişimindeki katkıları önce
sürece bağlı olarak, ardından kavram ve konuları açısından ele alınacaktır. 

Kaynakça

  • Süleyman Çaldak, Taşköprülüzâde’nin Mevzû’âtu’l Ulûm’undaki İlimler Tasnîfi Üzerine, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Fırat UniversityJournal of SocialScience, 15:2 (2005). Dinî, kelamî ve tasavvufî ahlâk perspektifleriyle ilgili olarak bkz. Murat Demirkol, İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi içinde bölüm: “İslam Ahlak Literatüründe Başlıca Perspektifler”, Ankara: 2013.
  • Ebu’l-Hasan Mâverdî, Edebü’d-Dünya ve’d-Dîn, çev. Ali Akın, İstanbul: 1998. Bkz. Çağrıcı, İslâm Düşüncesinde Ahlâk, İstanbul: 2006, s.83; a. g. y., “Ahlâk”, DİA, c.2, s.3.
  • Harun Anay, Celaleddin Devvanî, Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul: MÜSBE, 1994.
  • Mehmet Aydın,“Ahlâk” maddesi, DİA, İstanbul: 1989, c.2, s.10.
  • Macit Fahri, İslam Ahlâk Teorileri, çev. M. İskenderoğlu vd., İstanbul: 2004.

The Contributions of Muslim Philosophers to the Development of Moral Philosophy

Yıl 2014, Sayı: 28, 67 - 95, 26.05.2014

Öz

Even though it has some differences, as a common value and a reality, the
Ethics became a scholarly discipline through the works of philosophers. The Philosophers
saw the Ethics as the most important branch of the practical philosophy and
constructed it as a philosophical discipline through the nafs theory which they
have developed. This article examines the contributions of Muslim philosophers
to the development of ethical philosophy, firstly as a process, and secondly as
a conceptual and thematic set.

Kaynakça

  • Süleyman Çaldak, Taşköprülüzâde’nin Mevzû’âtu’l Ulûm’undaki İlimler Tasnîfi Üzerine, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Fırat UniversityJournal of SocialScience, 15:2 (2005). Dinî, kelamî ve tasavvufî ahlâk perspektifleriyle ilgili olarak bkz. Murat Demirkol, İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi içinde bölüm: “İslam Ahlak Literatüründe Başlıca Perspektifler”, Ankara: 2013.
  • Ebu’l-Hasan Mâverdî, Edebü’d-Dünya ve’d-Dîn, çev. Ali Akın, İstanbul: 1998. Bkz. Çağrıcı, İslâm Düşüncesinde Ahlâk, İstanbul: 2006, s.83; a. g. y., “Ahlâk”, DİA, c.2, s.3.
  • Harun Anay, Celaleddin Devvanî, Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul: MÜSBE, 1994.
  • Mehmet Aydın,“Ahlâk” maddesi, DİA, İstanbul: 1989, c.2, s.10.
  • Macit Fahri, İslam Ahlâk Teorileri, çev. M. İskenderoğlu vd., İstanbul: 2004.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Dosya Yazıları
Yazarlar

Murat Demirkol

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 28

Kaynak Göster

ISNAD Demirkol, Murat. “İslam Ahlâk Düşüncesinin Ge-lişiminde Filozofların Katkısı”. Eskiyeni 28 (Mayıs 2014), 67-95.
Eskiyeni  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır. | Sherpa Romeo