Kimlik, bireyin kim olduğu hakkında kendisine sorduğu soruların cevabıdır. Bu cevabın süreklilik, bütünlük ve tutarlılık içeren bir yapıda olması kimlik inşasının temel niteliğidir. Kimlik edinmek, önemli psikolojik ihtiyaçlardan birisidir. Bu terimi psikolojiye kazandıran kişi olarak Erik Ericson pek çok kimlik teorisine temel teşkil etmiştir. Ergenlik döneminde kendisini ciddi şekilde hissettiren kimlik arayışı, yetişkinlikte dengeli ve sürdürülebilir bir kimlik duygusunun temelini oluşturur. Kimlik duygusu, bireyin şahsi gerçeklik içinde kendisini tanımlamasına imkân sağlamaktadır. Öznel ve doğal bir kimlik algısı oluşturmakla birey hayat amacı ile ilgili sağlam bir bilgiye sahip olmuş olmaktadır. Bireysel kimliğin yanında kişi içinde yaşadığı toplumun milli, siyasi, dini, ekonomik değer yargılarını da içselleştirmeye dönük bir yönelim içine girer. Bu yönelim, kazanılmış kimlikleri ortaya çıkarır. Kazanılmış kimliklerin oluşturduğu koşullar, bir takım kalıp ve kategoriler meydana getirir. Kimlik psikoloji, sosyoloji ve sosyal psikolojide çalışılan önemli konulardan birisidir. Birey ve gruplar için kimlik inşası üzerine sosyal bilimsel zeminde pek çok araştırma yapılmasına rağmen kimlik algısında dinin rolü üzerine az sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmada, gençlerde kimlik algısı ve dini hayat arası ilişkinin ele alınması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda gençlerin kendileri için geliştirdiği şahsi gerçeklik olarak kimliğin inşası, dini kimliğin gençlerin yaşamına etkileri ve kimlik algısının dinden ne kadar etkilendiği karşılıklı ilişki yaklaşımı içinde incelenmektedir. Nitel araştırma yöntemi takip edilerek gerçekleştirilmiş olan bu çalışmada, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi’nde lisans seviyesinde eğitim alan 10 kız ve 10 erkek öğrenciden mülakat tekniği ile veri toplanmıştır. Görüşme sırasında 2 katılımcı görüşmeden çekilmek istediğini belirttiği için 18 katılımcının verdiği cevaplar değerlendirmeye alınmıştır. Katılımcıların verdiği cevaplar içerik analizi ile incelenmiş ve bulgular bilimsel açıdan yorumlanmıştır. Katılımcıların bireysel ve durumsal kimlik algılarına bakıldığında, gençlerin daha önce kendileriyle ilgili bir farkındalıklarının olmadığı göze çarpan ilk unsurdur. Katılımcılardan sadece dördü kendilerini milli ve manevi kimlik üzerinden tanımlarken bir katılımcı da kendisini dini bir grup üzerinden tanımlamaktadır. Din sadece bir rahatlama, kendilerini bütün bu olumsuzluklara rağmen güvende hissetme aracı olarak görülmektedir.
Din Psikolojisi Kimlik Bireysel Kimlik Dini Kimlik Dini Hayat
Identity is the answer to the questions an individual asks themself about who they are. The basic characteristic of identity consturction is that this answer has a structure that includes continuity, integrity, and consistency. Acquiring identity is one of the essential psychological needs. As the person who introduced this term to psychology, Erik Ericson has formed the basis for many identity theories. The search for identity, which makes itself felt seriously during adolescence, forms the basis for a balanced and sustainable sense of identity in adulthood. The sense of identity allows the individual to define themselves in personal reality. By creating a subjective and natural perception of identity, the individual has a solid knowledge of the purpose of life. In addition to individual identity, the individual has an orientation toward internalizing the national, political, religious, and economic value judgments of the society in which they live. This orientation leads to acquired identities. The conditions formed by acquired identities create a set of molds and categories. Identity is one of the important subjects studied in psychology, sociology, and social psychology. Although there are many studies on identity construction for individuals and groups on social scientific grounds, there are few studies on the role of religion in identity perception. This study, aim to address the relationship between identity perception and religious life in young people. In this context, the construction of identity as a personal reality developed young people developed for themselves, the effects of religious identity on young people’s lives and the extend to which the perception of identity is influenced by religion are examined in a approach. In this study, which was carried out by following the qualitative research method, data were collected from 10 female and 10 male students studying at the undergraduate level at Ankara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Islamic Sciences by interview technique. Since 2 participants stated that they wanted to withdraw from the interview during the interview, the responses given by 18 participants were evaluated. The answers given by the participants were analyzed by content analysis and the findings were interpreted scientifically. When the participant’s individual and situational identity perceptions are analyzed, the first element that stands out is that young people had no awareness of themselves before. Only four participants define themselves through national and spiritual identity, while one defines himself/herself through a religious group. Despite all these negativities, religion is seen only as a means of relaxation and safety.
Pyschology of Religion Identity Individual Identity Religious Identity Religious Life
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji, Din Psikolojisi, Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 50 |