The term 'political punishment’ is employed to denote authority to impose extreme penalties upon the head of state. The shar'ī nature of political punishment, which constitutes one of the most controversial issues of Islamic criminal law in terms of legitimacy, is one of the most important issues emphasized both in the historical process and in the modern period. It is asserted by certain jurists that this punishment constitutes a deviation from the Shari'ah. Conversely, it is argued by other jurists that this punishment is in accordance with the Shari'ah. The present article focuses on the context in which the phenomenon of political punishment first emerged, the conceptualization process, thereof, and the reasons that gave rise to it. In this study, the theoretical underpinnings of this punishment have been traced back to classical Works. The theoretical basis of this punishment has been established through various sample issues, such as the narration stating that the punishment of jaldah will be given together with the punishment of stoning or exile together with the punishment of ‘flogging punishment’ (jaldah), the narrations and practices expressing the killing of the apostate woman, the narration that the punishment of cutting off the hand will be given to the shroud robber, and the narrations contrary to the prohibition of torture. This term is first encountered in the works of Abū Zayd al-Dabūsī (d. 430/1039), a Central Asian Ḥanafī. The absence of such a concept in the works of al-Jaṣṣāṣ (d. 370/981), al-Qudūrī (d. 428/1037) and al-Nāṭifī (d. 446/1054), who were among the Baghdad Ḥanafīs of the same period, makes it possible to say that the Ḥanafīs in the Central-Asian-Iranian region developed it for the first time. Despite the Baghdad Ḥanafīs of the same period mentioning a power granted to the head of state, this naming was not made by the jurists of the Baghdad region. The primary component of political punishment, utilised by al-Dabūsī and subsequently by Shams al-Aimme al-Sarakhsī (d. 483/1090), entailed the interpretation of news pertaining to certain severe punishments. These were narrated from the Prophet and the Companions and did not conform to the prevailing ḥad and ta´zīr theory of the Ḥanafī madhhab, which was deemed acceptable within the sect under the guise of politics. Consequently, the report was accepted as authentic, while the ḥad and ta´zīr theory of the sect remained unadulterated.
İslamic Law İslamic Criminal Law Had Tazir Siyasa Interpratation
This article is the revised and developed version of the unpublished conference presentation entitled “Central Asian Hanafis' Perspective on Political Punishment in the Context of Tawili of Hadiths”, orally delivered at the International Hanafism-Mâturîdism in the Great Seljuk Period Symposium.
Siyaset cezası devlet başkanına tanınmış olan ağır cezalandırma yetkisini veya ağır cezaları ifade eden bir terimdir. İslam ceza hukukunun meşruiyet açısından en tartışmalı konularından birisini teşkil eden siyaset cezasının şer´îliği gerek tarihsel süreç içerisinde gerekse de modern dönemde üzerinde durulan önemli konuların başında gelmektedir. Bu cezanın şeriattan bir sapma olduğunu iddia edenler olduğu gibi şer´î olduğunu söyleyen hukukçular da bulunmaktadır. Bu makale siyaset cezasının ilk olarak hangi muhitte çıktığına, kavramsallaşma sürecine ve onu doğuran sebeplere odaklanmaktadır. Bunu yaparken söz konusu cezanın klasik eserlerde izi sürülmüş ve recm cezası ile birlikte celde cezasının veya celde cezası ile birlikte sürgün cezasının verileceğini söyleyen rivayet, mürted kadının öldürülmesini ifade eden rivayet ve uygulamalar, kefen soyucuya el kesme cezasının verileceğine dair rivayet ile işkence yasağına aykırı rivayetler gibi bazı örnek meseleler üzerinden bu cezanın teorik temellendirmesi yapılmıştır. Bu terime ilk olarak Orta Asya Hanefîlerinden Ebû Zeyd ed-Debûsî’nin (öl. 430/1039) eserlerinde rastlanır. Aynı dönemin Bağdat Hanefîlerinden Cessâs (öl. 370/981), Kudûrî (öl. 428/1037) ve Nâtifî’nin (öl. 446/1054) eserlerinde böyle bir kavrama rastlanılmaması, bunu ilk defa Orta-Asya-İran bölgesindeki Hanefîlerin geliştirmiş olduğunu söylemeyi mümkün kılmaktadır. Her ne kadar aynı dönem Bağdat Hanefîlerinde devlet başkanına tanınmış olan bir yetkiden bahsedilse de isimlendirme Bağdat bölgesi fakihleri tarafından yapılmamıştır. Debûsî ve sonrasında Şemsü’l-eimme Serahsî (öl. 483/1090) tarafından kullanılan siyaset cezasında öne çıkan esas unsur, Hanefî mezhebinin genel had ve tazir teorisine uymayan; ancak Hz. Peygamber ve sahabîlerden rivayet edilen bazı ağır cezalarla ilgili haberlerin te’vilinin siyaset adıyla mezhep içerisinde kabul edilebilir bir hale getirilmesidir. Böyle bir te’ville hem sahih yolla gelen haber kabul edilmiş oluyor, hem de mezhebin had ve tazir teorisine herhangi bir halel getirilmemiş oluyordu.
Bu makale, “Uluslararası Büyük Selçuklular Döneminde Hanefîlik-Mâtürîdîlik Sempozyumu’nda sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “Orta Asya Hanefilerinin Hadislerin Tevili Bağlamında Siyaset Cezasına Bakışı” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek üretilmiş hâlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 57 |