Onus probandi, or the burden of proof is defined as the responsibility of providing justification to support any claim. This topic, which is well known in its legal context, actually has many different contexts ranging from social life to mathematics, from religious beliefs to scientific hypotheses. Within the domain of philosophy of religion, this notion manifests in the context debates concerning the existence or nonexistence of God. The onus of substantiating religious beliefs through rational justifications is predicated on the notion that a belief can be deemed rational in so far as justified. From this standpoint, it is posited that for a belief to be considered both rational and moral, there is a necessity for it to be supported by sufficient evidence or justification. Although there are many studies on the burden of evidence, in-depth analyses of the source and nature of the burden are quite limited. These studies contain some presuppositions on which the burden of evidence exists or not, and focus on the side of the burden. They also seek to answers to questions such as what kind of evidence is needed and and what evidence can be deemed sufficient? However, the lack of analyses on the basis of the burden of evidence makes it difficult to provide a common ground and to achieve convincing results on this issue. Contrary to the common approach, this study does not contain any presuppositions, but it questions this approach and subjects the source, nature and boundaries of the burden to philosophical analysis. In this way, it is aimed to develop an original, rational, objective, and strong perspective on the burden of evidence. To achieve this goal, discussions are held to determine the boundaries of evidence, the nature of the claim and the plaintiffs. In order to determine the boundaries of evidence , attention is drawn to the differences between evidence, proof, argument and justification, and thus the boundaries of burden is determined. The source of the burden and the reasons why it is expressed as a burden are examined through the investigation into the nature of the claim. By questioning who the plaintiff is, the positions that bring up the burden are examined. Thus, the possibility of talking about a burden in the real sense can be discussed comparatively. The results show that rational discussions can be carried out on the burden of evidence if a consensus is reached on the plaintiffs, claims and burden.
Philosophy of Religion Evidence Proof Justification Burden Plaintiff
İspat yükü, herhangi bir iddiayı desteklemek için gerekçe sunma sorumluluğudur. Hukuki bağlamına aşina olduğumuz bu konu aslında sosyal yaşamdan matematiğe, dini inançtan bilimsel bir hipoteze veya teoriye kadar pek çok farklı bağlama sahiptir. Din felsefesinde ise Tanrı’nın varlığı veya yokluğu konusundaki tartışmalarda kanıt yükü şeklinde gündeme gelmektedir. Dini inanca dair doğruluk iddiasında bulunmanın getirdiği bu yük, gerekçelendirildiği ölçüde bir inancın rasyonel sayılabileceği düşüncesini temel almaktadır. Bu bakış açısına göre, bir inancın rasyonel ve ahlaki olabilmesinin zorunlu koşulu, yeterli kanıta veya gerekçeye sahip olmaktır. Kanıt yükünü konu edinen birçok çalışma mevcut olmasına rağmen yükün kaynağına ve mahiyetine ilişkin derinlemesine analizler oldukça sınırlıdır. Mevcut çalışmalar kanıt yükünün varlığına veya yokluğuna dair bir ön kabul içermekte ve genellikle yükün kimin omuzlarında olduğuna odaklanmaktadır. Ayrıca ne türden kanıtlara gerek olduğu ve hangi şartları taşıdığında kanıtların yeterli görülebileceği sorularına yanıtlar aramaktadır. Fakat kanıt yükünün temeline dair analizlerin eksikliği, bu konuda ortak bir zemin sağlamayı ve ikna edici sonuçlara ulaşmayı engellemektedir. Bu çalışma, literatürdeki yaygın kanaatin aksine kanıt yükü konusunda herhangi bir ön kabul içermemekte, bilakis bu ön kabulü sorgulayarak yükün kaynağını, mahiyetini, sınırlarını, taraflarını ve yöntemini felsefi analize tâbi tutmaktadır. Bu sayede kanıt yüküne dair özgün, rasyonel, objektif ve güçlü bir bakış açısı geliştirmek hedeflenmektedir. Bu hedefe ulaşmak için bu çalışmada kanıtın sınırlarını, iddianın mahiyetini ve müddeilerin pozisyonlarını tespit etmeye yönelik tartışmalar ortaya konmaktadır. Kanıtın sınırlarını belirlemek üzere kanıt, ispat, delil, argüman ve gerekçelendirme kavramları arasındaki farklılıklara dikkat çekilmekte ve böylece yükün sınırları belirlenmektedir. İddianın mahiyeti üzerine soruşturmayla yükün kaynağı ve neden bir yük olarak ifade edildiğine ilişkin gerekçeler incelenmektedir. Müddeinin kim olduğu sorgulanarak, kanıt yükünü gündemine alan pozisyonlar irdelenmektedir. Böylece gerçek anlamda bir yükten bahsetmenin imkânı karşılaştırmalı olarak tartışılabilmektedir. Elde edilen sonuçlar, müddeiler, iddialar ve yük konusunda fikir birliği sağlandığı takdirde kanıt yükü konusunda rasyonel tartışmalar sürdürülebileceğini göstermektedir.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyulmuştur.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Felsefesi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 58 |