Hz. Peygamber’in (s.a.v.) sözlerinin yazıya geçirilme meselesi, İslam’ın ilk dönemlerinden itibaren günümüze kadar konuyla ilgilenen ilim adamlarının zihnini hep meşgul edegelmiştir. Mesele daha çok hadislerin yazılması veya yasaklanması üzerinden değerlendirilmiş, hadislerin yazımı çeşitli gerekçelerle, belirli bir süre yasaklansa da sonradan serbest bırakıldığı sonucuna varılmıştır. Ancak yazma yasağının sadece hadisleri kapsamadığına neredeyse hiç değinilmemiştir. Hâlbuki yazma yasağı öncelikli olarak Kur’ân’dan olmayıp Kur’ân’dan zannedilen ve daha sonraları literatüre müdrec kıraat olarak geçen eklemelerle ilgilidir. Bunun en bariz göstergesi de konuya kaynaklık eden ve sahih olarak değerlendirilen rivayetlerin bizzat kendisidir. Zira konu ile alakalı varid olan rivayetlerde “hadis yazmayın” ifadesi geçmemekle beraber “Benden Kur’ân dışında hiçbir şey yazmayın, Allah’ın Kitabı’na başka bir şeyi karıştırmayın” şeklinde Hz. Peygamber’in bizzat yazdırdığı ve Kur’ân’la karışma korkusuyla aynı malzemeye başka bir şeyin yazılmamasına vurgu yapılmıştır. Ayrıca rivayetlerin vürûd sebebi ve zamanı da bu hususu desteklemektedir. Nitekim yasaktan önce Kur’ân metni ile aynı yere tefsir mahiyetinde eklemeler yapan sahâbe, sonrasında yaptığı bu eklemeleri imha etmiş ancak şahsî mushaflarına yazmaya devam edenler olmuştur. Daha sonraları bu müdrec kıraatler onu yazan sahâbenin isimleriyle anılmaya başlamıştır. Çalışmanın amacı konu hakkında varid olan rivayetleri içerik ve metin analizi yaparak söz konusu yasağın daha çok bu müdrec kıraatlerle ilgili olduğunu ortaya koymaktır. Araştırmada ilgili rivayetler ve çalışmalar bir araya getirilip veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu da rivayetleri ve kaynaklarını bulma, inceleme ve değerlendirme aşamalarından oluşmuştur. Bu minvalde ilk olarak konuya kaynak olarak kullanılan rivayetler tespit edilip analiz edilerek sıhhat dereceleri ortaya konulmuştur. Sonrasında müdrec kıraatler açıklanarak yazım yasağıyla ilgisi tespit edilmiş ve son olarak bunların karşılaştırılması yapılarak sonuca gidilmiştir. Buna göre yazma yasağının sadece hadislerle değil daha çok Hz. Peygamber’in, Kur’ân’ı yazdırdığı malzemeye başka bir şeyin yazılmasıyla ilgili olduğu görülmüştür.
Hadislerin Yazılması Müdrec Kıraatler Kur’ân-ı Kerîm Okuma ve Kıraat Hz. Peygamber Sahabe
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyulmuştur
The issue of putting the words of the Prophet (pbuh) into writing has been a subject of interest for scholars since the earliest periods of Islam, and it remains a topic of ongoing relevance. The issue has been evaluated more in terms of the writing or prohibition of Ḥadīths, and it has been concluded that although the writing of Ḥadīths was prohibited for a certain period of time for various reasons, they were later allowed. However, it is notable that the prohibition of writing is not exclusively limited to the Ḥadīths; it is pertinent to consider this aspect in a broader context. Nevertheless, the prohibition of writing is primarily associated with the additions that are not derived from the Qur’ān but are believed to be drived from the Qur’ān and which subsequently entered the literature as mudraj qirā’āts. The most evident indicator of this phenomenon is the narrations themselves, which are regarded as the primary sources of the subject and are considered authentic. The issue of putting the words of the Prophet (pbuh) into writing has been a subject of interest for scholars since the earliest periods of Islam, and it remains a topic of ongoing relevance. The issue has been evaluated more in terms of the writing or prohibition of Ḥadīths, and it has been concluded that although the writing of Ḥadīths was prohibited for a certain period of time for various reasons, they were later allowed. However, it is notable that the prohibition of writing is not exclusively limited to the Ḥadīths; it is pertinent to consider this aspect in a broader context. Nevertheless, the prohibition of writing is primarily associated with the additions that are not derived from the Qur’ān but are believed to be drived from the Qur’ān and which subsequently entered the literature as mudraj qirā’āts. The most evident indicator of this phenomenon is the narrations themselves, which are regarded as the primary sources of the subject and are considered authentic. As indicated in the relevant narrations related to the subject, although the expression "do not write Ḥadīth" is not explicitly mentioned. However, it is emphasised that no other material should be written on the same material, in order to avoid the mixing of the material with the Qur’ān that the Prophet himself dictated. The dictation form Prophet is recorded as "Do not write anything from me other than the Qur’ān, do not mix anything else with the Book of Allah." Furthermore, the rationale and chronology of the narrations corroborate this contention. Indeed, the companions who had previously made additions to the same place in the Qur’ānic text prior to the imposition of the ban destroyed these additions thereafter. However, there were those who continued to write them in their personal mushafs. Subsequently, these mudraj qiraats began to be designated with the names of the companions who had inscribed them. The objective of the present study is to demonstrate that the prohibition in question predominantly associated with these mudraj qirā’āts by conducting a content and textual analysis of the extant narrations on the subject. In the research, relevant narratives and studies were brought together and document review was used as the data collection method. This consisted of the stages of finding, examining and evaluating the narrations and their respective sources. In this context, firstly, the narrations used as sources for the subject were identified and analyzed, and their levels of authenticity were revealed. Afterwards, the mudraj qiraats were elucidated and their pertinence to the prohibition of writing was ascertained. Ultimately, a comparison was drawn and a conclusion was arrived at. It has been observed that the prohibition of writing is not only related to the Ḥadīths but also to writing something else on the material on which the Prophet had the Qur’ān written
Recitation of the Holy Quran and Qirā’āt Prophet (pbuh) Writing of Ḥadīths Mudraj Qirā’āts sahābah
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 58 |