Transmission of the body ḥadīth is an important touchstone in the formation of Islamic thought in general and the science of ḥadīth in particular. Understanding the ḥadīth transmission patterns in the first two centuries will contribute to our understanding of Islamic sciences and ḥadīth. The subject matter of the present study is the narratives about the marriage of a given person while they are in iḥrām. Its purpose is to deal with the narration patterns of the first century of the Hidjra in the context of the effects and results of the narrators on the ḥadīth transmission. There are conflicting narrations on whether or not Maymūna and the Prophet got married with or without iḥrām. The narrations from Ibn ʿAbbās were authentic, and the narrations from Yazīd b. Aṣam and Abū Rāfiʿ are either ḥasan or weak. What seems to be the primary motivation behind the transmission of these narrations is the conflicting reports on the subject which then led to inquiries about the matter. This situation was also reflected in the ḥadīth texts through the narrators. While in some of these ḥadīth texts words that indicate that the marriage was consummated with iḥrām come to the fore, in others the emphasis is given to words that indicate that the marriage was consummated without iḥrām. This conflict which started during the generation of the Companions and continued into the generation of the Successors made its way into the legal discourses of the legal schools, and these scholars made use of the arguments of the first period in addition to those which they themselves come up with to support their views.
Hadis rivayeti, genelde İslâmî düşüncenin özelde ise hadis ilminin oluşumunda önemli bir mihenk taşıdır. İlk iki asırdaki hadis rivayet mantığını kavramak, İslâmî ilimlerin ve hadis ilminin anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Çalışmanın konusu ihramlı kimsenin evlenmesiyle ilgili rivayetlerdir. Amacı ise ilk dönem rivayet mantığını, râvilerin hadis rivayetine etkisi ve sonuçları bağlamında ele almaktır. Meymûne (r.a.) ile Hz. Peygamber’in hem ihramlıyken hem ihramsızken evlendiğine dair birbirine muhalif rivayetler va rdır. Kaynaklardan tespiti yapılan İbn Abbas rivayetleri sahih, Yezîd b. Esam ve Ebû Râfi’ rivayetleri hasen ve zayıftır. Rivayetlerin nakledilme gerekçesi, konuyla ilgili soru sorulması ve ihtilâfın olmasıdır. Bu durum aynı zamanda râviler aracılığıyla rivayet metinlerine yansımıştır. Bir tarafta evliliğin ihramlıyken, diğer tarafta ihramsızken yapıldığına dair lafız ve vurgular ön plana çıkmıştır. Sahâbe ve tâbiîn tabasındaki bu ihtilâf, mezheplere yansımıştır. Mezhep müntesibi âlimler, görüşlerini ilk dönemki argümanların yanında yeni metotlarla delillendirmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.