While the autonomy of the special provincial administrations, which are counted among the local governments in the constitution, was discussed, the dismissal of their duties in the metropolitan cities increased the debate even more. Although they could not ensure their independence from the center, the abolition of the special provincial administrations serving in rural areas caused the service to move away from the public. Within these discussions, the economy, efficiency, and effectiveness of the special provincial administrations, which continue to work in 51 provinces, are more important. To increase the quality of the public service and for public organizations to work economically, efficiently, and effectively, the training and development of personnel are important as well as the recruitment of them according to their merits. The subject of the study is the practices of Elazig and Kars Special Provincial Administrations in training and developing human resources. Its purpose is to identify these practices, understand their quantity and quality, and see the general picture by making a comparison between special provincial administrations. The research is a case study conducted with a qualitative approach. The data of the research were obtained from structured face-to-face interviews with human resources officers in Elâzığ and Kars Special Provincial Administrations and were supported by documents obtained from the websites of the institutions. The qualitative data were analyzed by descriptive analysis. When the basic findings were evaluated, it was seen that the complex personnel structure of the special provincial administrations affects training and development negatively. While intensive training is not required for civil servants, more training is provided to workers. It can be said that while the organizations do not will enough about training, the development issue remains in the background.
Human Resources Training Development Elazığ Special Provincial Administration Kars Special Provincial Administration
Anayasada yerel yönetimler arasında sayılan il özel idarelerinin özerkliği tartışılırken büyükşehirlerde görevlerine son verilmesi tartışmayı daha da arttırmıştır. Her ne kadar merkezden bağımsızlığını sağlayamamış olsa da kırsal alanda hizmet veren il özel idarelerinin kaldırılması hizmetin halktan uzaklaşmasına neden olmuştur. İşte bu tartışmalar içerisinde 51 ilde çalışmalarına devam eden il özel idareleri daha çok önem arz etmektedir. Kamu hizmetinin kalitesinin artması için personelin liyakate uygun işe alımının yanında eğitimi ve geliştirilmesi de önem taşımaktadır. Çalışmanın konusu; Elâzığ ve Kars İl Özel İdarelerinde insan kaynaklarını eğitmeye ve geliştirmeye yönelik uygulamalardır. Amacı ise bu uygulamaları tespit etmek, niceliğini ve niteliğini anlamak ve il özel idareleri arasında bir karşılaştırma yaparak genel resmi görmektir. Araştırma nitel yaklaşımla gerçekleştirilen bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın verileri; Elâzığ ve Kars İl Özel İdarelerinde insan kaynakları sorumlularıyla gerçekleştirilen yapılandırılmış yüz yüze görüşmeden elde edilmiş ve kurumların internet sitelerinden elde edilen dokümanlarla desteklenmiştir. Elde edilen nitel veri, betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Temel bulgular değerlendirildiğinde il özel idarelerinin karmaşık personel yapısının eğitim ve geliştirmeyi olumsuz etkilediği görülmüştür. Memurlar için yoğun eğitime ihtiyaç duyulmazken işçilere daha fazla eğitim verilmektedir. Örgütler eğitim konusunda yeterince istekli değilken geliştirme konusunun oldukça geri planda kaldığı söylenebilir.
İnsan Kaynakları Eğitim Geliştirme Elâzığ İl Özel İdaresi Kars İl Özel İdaresi Human Resources Training Development Elazığ Special Provincial Administration Kars Special Provincial Administration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.