THE RELATIONSHIP BETWEEN 21ST CENTURY SKILLS OF VOCATIONAL AND TECHNICAL HIGH SCHOOL TEACHERS AND SELF-EFFICACY PERCEPTIONS OF 21ST CENTURY SKILLS OF SCHOOL ADMINISTRATORS
Yıl 2023,
, 1151 - 1173, 11.07.2023
Mehmet Aslan
,
Bülent Alcı
Kaynakça
- Abualrob, M. (2019). Determinants of building 21st century skills in Palestinian elementary schools. Higher Education Studies,9(2), 108-116
- Akın, U. (2014). Okul müdürlerinin inisiyatif alma düzeyleri ile öz-yeterlikleri arasındaki ilişki. educational administration: theory and practice, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(2), 125-149.
- Al Mughrabi, A., Alnasraween, M., & Ammari, R. (2021). Psychometric characteristics for learning skills test ın the light of twenty-first century skills ın science education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education,12(7),3384-3400.
- Arslan, Ö. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy beceri öz yeterlikleri ile öğrenme kavramı ve küçük çocukları yaşama hazırlamak hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi.
- Aydın, A. (2019). İngilizce Öğretmen Adaylarının Görüşleri Çerçevesinde Öğretmen Eğitiminde 21.Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
- Baki, Y. (2021). Türkçe Öğretmenlerinin 21. Yüzyılda Sahip Olması Gereken Yeterlilikleri Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Başar, S. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21. yy becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
- Creswell, J. W. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. (Çev. Ed: M. Sözbilir). Ankara: Pegem Akademi.
- Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). "Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri". Erciyes Üniversitesi Sosyal Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (19)/2, 2.
- Çiftçi, B. ve Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının incelenmesi: (Nevşehir ili örneği). Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2).
- Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
- Çolak, M. (2018). Ortaokul fen bilimleri dersinin 21. yüzyıl becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri (Kayseri ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi.
- Çubukçu, Z. & Girmen, P. (2006). Ortaöğretim Kurumlarının Etkili Okul Özellerine Sahip Olma Düzeyleri. Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:16.
- Demir-Çavuş, N. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlilikleri ile öğretmenlerin değişime hazırolma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi.
- Eğmir, E. ve Çengelli, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Journal of History School,45, 1045-1077.
- Elekoğlu, F. & Demirdağ, S. (2020). Okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri, iletişim becerileri ve liderlik stillerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 101-117.
- Erdoğan, D. (2020). Türkçe Dersi Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
- Garba, S. A., Byabazaire, Y. & Busthami, A. H. (2015). Toward the use of 21st century teaching-learning approaches: The trend of development in Malaysian schools within the context of Asia Pacific. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(4), 72-29.
- Ghaith, G. (2010). An exploratory study of the achievement of the twenty‐first century skills in higher education. Education+ Training.
- Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin teknostres ve teknopedagojik yeterlikleri arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,22(1), 472-496. http://doi.org/10.29299/kefad.929603
- Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. https:// doi: 10.16986/HUJE.2019051590
- Hutchins, R. M. (1969). The learning society. 111 Fourth Avenue, New York: Praeger.
- İncik-Yalçın, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. _https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
- Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi.
- Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi.
- Kay, K. ve Greenhill, V. (2011). Twenty-first century students need 21st century skills. Bringing schools into the 21st century (41-65). Springer, Dordrecht.
- Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290.
- Kozikoğlu, İ.&Altunova,N. (2018). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerine İlişkin Öz-Yeterlik Algılarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Yordama Gücü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yükseköğretim ve Bilim Dergisi.
- Kozma, R. (2009). Transforming education: Assessing and teaching 21st century skills. The transition to computer-basedassessment, 13.
- Larson, L. C., & Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
- Lombardi, M. M. (2007). Authentic learning for the 21st century: An overview. Educause.
- McLuhan, M. (1964). Understanding media. The extensions of man. New York: Mentor. Retriewed from http://robynbacken. com/text/nw_research.pdf. Erişim Tarihi: 12.05.2018.
- Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals: practical solutions to today's classroom problems. R&L Education.
- Merriam, S.B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. USA: John Wiley and Sons.
- Monge, R., &Frisicaro-Pawlowski, E. (2014). Redefining information literacy to prepare students for the 21st century workforce. Innovative Higher Education, 39(1), 59-73.of Battellefor Kids. Erişim Tarihi: 24.07.2019.
- Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile steam’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
- Nuhoğlu, H. & Güvercin-Seçkin, G. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten-öğrenen becerileri ile bilişim teknolojisi kullanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,22(3), 1358- 1388. http://doi.org/10.29299/kefad.952565
- Özdemir, S., Çoban, Ö. & Bozkurt, S. (2020). Examination of the relationship between school principals’ 21st century skills and their strategic leadership according to teachers’ opinions. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(2), 399-426. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2020.014
- Saavedra, A. R. & Opfer, V. D. (2012). Teaching and learning 21st century skills: Lessons from the learning sciences. A Global Cities Education Network Report. New York, AsiaSociety, 10.
- Sanders, W. L. & Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. Araştırma ilerleme raporu. http://news.heartland.org/sites/all/modules/custom/heartland_migration/files/pdfs/3048.pdf.
- Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim; kuramdan uygulamaya (24. b.). Ankara: Yargı Yayınevi.
- Snir, N., Daloya, M. & Halevy, A. (2017). Evaluating the effectiveness of ınstilling 21st century skills in graduates of public versus private high schools. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 8(2), 3082-3090
- Sulaiman, J. & Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544. http://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829
- Tashakkori, A. & Creswell, J.W. (2007). Editorial: the new era of mixed methods. J Mixed MethodsRes1:3–7.
- Toffler, A. (1981). Üçüncü dalga. (Çev: Seden A.). İstanbul: Altın kitaplar.
- Tunagür, M., & Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. http://dx.doi.org/10.30703/cije.877013
- Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11.
- Walser, N. (2008). Teaching 21st century skills. Harvard Education Letter, 24(5), 1-3.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık San. Tic. A.Ş
- Yılmaz, K. (2021). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin 21. Yüzyıl Becerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi.
MESLEKİ VE TEKNİK LİSE ÖĞRETMENLERİNİN 21.YY BECERİLERİ İLE OKUL YÖNETİCİLERİNE YÖNELİK 21.YY BECERİLERİ ÖZ-YETERLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Yıl 2023,
, 1151 - 1173, 11.07.2023
Mehmet Aslan
,
Bülent Alcı
Öz
Mesleki ve teknik liselerde çalışan öğretmenlerin 21.yy becerilerine yönelik öz-yeterlik algıları ile okul müdürlerine yönelik 21.yy becerileri algılarının arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılan bu çalışma, karma araştırma desenlerinden biri olan açımlayıcı sıralı karma desen temelinde yürütülmüştür. Çalışmanın nicel boyutuna K.Maraş ilinde yer alan MTL de görev yapan 610 öğretmen, ölçüt örnekleme yöntemi ile dahil edilmiştir. Nitel çalışma grubu ise amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen 24 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmada "Eğitim Yöneticisi 21.yy Becerileri Ölçeği", "21.yy Becerileri Öz-yeterlik Algısı Ölçeği" ve görüşme formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler t-testi, ANOVA testi ve korelasyon analizi test edilmiştir. Nitel veriler ise betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularından hareketle şu sonuçlara ulaşılmıştır; her iki ölçekte de hem cinsiyet hem de kıdem durumuna göre anlamlı bir farklılık tespit edilirken mezuniyet durumuna göre anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Nitel bulguların çözümlenmesinde de bu bulguları destekler nitelikte öğretmen görüşlerine sıkça rastlanmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda da her iki ölçek arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ölçeklerin alt boyutlarında da genel anlamda pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür.
Kaynakça
- Abualrob, M. (2019). Determinants of building 21st century skills in Palestinian elementary schools. Higher Education Studies,9(2), 108-116
- Akın, U. (2014). Okul müdürlerinin inisiyatif alma düzeyleri ile öz-yeterlikleri arasındaki ilişki. educational administration: theory and practice, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(2), 125-149.
- Al Mughrabi, A., Alnasraween, M., & Ammari, R. (2021). Psychometric characteristics for learning skills test ın the light of twenty-first century skills ın science education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education,12(7),3384-3400.
- Arslan, Ö. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy beceri öz yeterlikleri ile öğrenme kavramı ve küçük çocukları yaşama hazırlamak hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi.
- Aydın, A. (2019). İngilizce Öğretmen Adaylarının Görüşleri Çerçevesinde Öğretmen Eğitiminde 21.Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
- Baki, Y. (2021). Türkçe Öğretmenlerinin 21. Yüzyılda Sahip Olması Gereken Yeterlilikleri Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Başar, S. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21. yy becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
- Creswell, J. W. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. (Çev. Ed: M. Sözbilir). Ankara: Pegem Akademi.
- Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). "Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri". Erciyes Üniversitesi Sosyal Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (19)/2, 2.
- Çiftçi, B. ve Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının incelenmesi: (Nevşehir ili örneği). Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2).
- Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
- Çolak, M. (2018). Ortaokul fen bilimleri dersinin 21. yüzyıl becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri (Kayseri ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi.
- Çubukçu, Z. & Girmen, P. (2006). Ortaöğretim Kurumlarının Etkili Okul Özellerine Sahip Olma Düzeyleri. Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:16.
- Demir-Çavuş, N. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlilikleri ile öğretmenlerin değişime hazırolma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi.
- Eğmir, E. ve Çengelli, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Journal of History School,45, 1045-1077.
- Elekoğlu, F. & Demirdağ, S. (2020). Okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri, iletişim becerileri ve liderlik stillerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 101-117.
- Erdoğan, D. (2020). Türkçe Dersi Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
- Garba, S. A., Byabazaire, Y. & Busthami, A. H. (2015). Toward the use of 21st century teaching-learning approaches: The trend of development in Malaysian schools within the context of Asia Pacific. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(4), 72-29.
- Ghaith, G. (2010). An exploratory study of the achievement of the twenty‐first century skills in higher education. Education+ Training.
- Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin teknostres ve teknopedagojik yeterlikleri arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,22(1), 472-496. http://doi.org/10.29299/kefad.929603
- Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. https:// doi: 10.16986/HUJE.2019051590
- Hutchins, R. M. (1969). The learning society. 111 Fourth Avenue, New York: Praeger.
- İncik-Yalçın, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. _https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
- Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi.
- Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi.
- Kay, K. ve Greenhill, V. (2011). Twenty-first century students need 21st century skills. Bringing schools into the 21st century (41-65). Springer, Dordrecht.
- Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290.
- Kozikoğlu, İ.&Altunova,N. (2018). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerine İlişkin Öz-Yeterlik Algılarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Yordama Gücü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yükseköğretim ve Bilim Dergisi.
- Kozma, R. (2009). Transforming education: Assessing and teaching 21st century skills. The transition to computer-basedassessment, 13.
- Larson, L. C., & Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
- Lombardi, M. M. (2007). Authentic learning for the 21st century: An overview. Educause.
- McLuhan, M. (1964). Understanding media. The extensions of man. New York: Mentor. Retriewed from http://robynbacken. com/text/nw_research.pdf. Erişim Tarihi: 12.05.2018.
- Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals: practical solutions to today's classroom problems. R&L Education.
- Merriam, S.B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. USA: John Wiley and Sons.
- Monge, R., &Frisicaro-Pawlowski, E. (2014). Redefining information literacy to prepare students for the 21st century workforce. Innovative Higher Education, 39(1), 59-73.of Battellefor Kids. Erişim Tarihi: 24.07.2019.
- Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile steam’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
- Nuhoğlu, H. & Güvercin-Seçkin, G. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten-öğrenen becerileri ile bilişim teknolojisi kullanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,22(3), 1358- 1388. http://doi.org/10.29299/kefad.952565
- Özdemir, S., Çoban, Ö. & Bozkurt, S. (2020). Examination of the relationship between school principals’ 21st century skills and their strategic leadership according to teachers’ opinions. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(2), 399-426. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2020.014
- Saavedra, A. R. & Opfer, V. D. (2012). Teaching and learning 21st century skills: Lessons from the learning sciences. A Global Cities Education Network Report. New York, AsiaSociety, 10.
- Sanders, W. L. & Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. Araştırma ilerleme raporu. http://news.heartland.org/sites/all/modules/custom/heartland_migration/files/pdfs/3048.pdf.
- Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim; kuramdan uygulamaya (24. b.). Ankara: Yargı Yayınevi.
- Snir, N., Daloya, M. & Halevy, A. (2017). Evaluating the effectiveness of ınstilling 21st century skills in graduates of public versus private high schools. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 8(2), 3082-3090
- Sulaiman, J. & Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544. http://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829
- Tashakkori, A. & Creswell, J.W. (2007). Editorial: the new era of mixed methods. J Mixed MethodsRes1:3–7.
- Toffler, A. (1981). Üçüncü dalga. (Çev: Seden A.). İstanbul: Altın kitaplar.
- Tunagür, M., & Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. http://dx.doi.org/10.30703/cije.877013
- Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11.
- Walser, N. (2008). Teaching 21st century skills. Harvard Education Letter, 24(5), 1-3.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık San. Tic. A.Ş
- Yılmaz, K. (2021). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin 21. Yüzyıl Becerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi.