Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAMİ FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: KATILIM BANKALARI MÜŞTERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, , 1423 - 1439, 06.10.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.304175

Öz



            Bireylerin tasarruflarını yönetebilmesi, satın alma
ve ödeme alternatifleri arasında tercih yapabilmesi ve finansal planlama
yapabilmesi ancak finansal okuryazarlık ile mümkündür.  Finansal okuryazarlık finansal bilgi,
finansal tutum ve davranışın birleşimi iken
İslami
finansal okuryazarlık bireylerin İslami finansın temel mantığını anlama, İslami
finansal sistem hakkında bilgi sahibi olma ve karar verme yeteneği ile
ilgilidir. Bu çalışmanın amacı katılım bankalarının müşterilerinin İslami
finansal okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesidir. Ayrıca İslami finansal
okuryazarlık düzeyinin demografik faktörlere göre farklılık gösterip
göstermediğinin belirlenmesi çalışmanın alt amaçları arasında yer almaktadır.
Araştırmanın evrenini, katılım bankalarında hesabı bulunan bireysel hesap
sahipleri oluşturmaktadır. Araştırma da örneklemeye gidilmiş ve kartopu örneklem yöntemi tercih
edilmiştir.
Araştırma kapsamında elde edilen 401 anket formu SPSS 18 paket programı ile analiz edilmiştir.




Çalışma sonucunda katılım bankaları müşterilerinin İslami Finansal
Bilgi düzeylerinin ve İslami Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin düşük olduğu
tespit edilmiştir.  Ayrıca İslami
Finansal Bilgi Düzeyi ve İslami Finansal Okuryazarlık Düzeyinin cinsiyet, yaş,
eğitim seviyesi, meslek grubu ve gelir düzeyi göre anlamlı farklılık gösterdiği
sonuçlarına ulaşılmıştır.




Kaynakça

  • Abdillahi, A. M. (2015), Determinants of Islamic Financial Literacy Towards Retirement Planning, Thesis of Master, School of Economic, Finance and Banking Universiti Utara Malaysia.
  • Abdullah, M. A. ve Anderson, A. (2015), Islamic Financial Literacy among Bankers in Kuala Lumpur, Journal of Emerging Economies and Islamic Research, Vol. 3, No. 2, pp. 1-16.
  • Abubakar, H. A. (2015)," Entrepreneurship Development and Financial Literacy in Africa ", World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, Vol. 11 (4), pp. 281- 294.
  • Alkaya, A. ve Yağlı, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık, Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8, Sayı 40, pp. 585-599.
  • Al-Tamimi, H. A. H. ve Kalli, A. A. B. (2009), Financial Literacy and Investment Decisions of UAE Investors, The Journal of Risk Finance, Vol. 10, Iss 5, pp. 500 – 516.
  • Altan, F. ve Biçer, E.B. (2016), Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık, 20(4), ss. 1501-1517.
  • Altunışık, R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri – SPSS Uygulamalı. (5. Baskı), Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Antara, P. M., Musa, R. ve Hassan, F. (2016), Bridging Islamic Financial Literacy and Halal Literacy: The Way Forward in Halal Ecosystem, Procedia Economics and Finance, 37, pp. 196 – 202.
  • Atkinson, A. and F. Messy (2012), “Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing.
  • Babiarz, P. ve Robb, C. A. (2014), Financial Literacy and Emergency Saving, Journal of Family and Economic Issue, 35, pp. 40–50.
  • Barış, S. (2016), Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, TESAM Akademi Dergisi, Temmuz, 3 (2), ss. 13 – 38.
  • Baysa, E. ve Karaca S.S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi Temmuz, Sayı 71, ss. 109-126.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (1998), An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 7 (2), pp 107-128.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (2002), Gender Differences in Personal Finance Literacy Among College Students, Financial Services Review, 11, pp. 289 – 307.
  • Clercq, de B. ve Venter, JMP. (2009), Factors Influencing A Prospective Chartered Accountant’s Level of Financial Literacy: An Exploratory Study, Meditari Accountancy Research, Vol. 17, No. 2, pp. 47 – 60.
  • Çam, H. ve Çam, A.V. (2016), Finansal Okuryazarlığın Mobil Bankacılık Kullanımındaki Rolü: Doğu Karadeniz Bölgesinde Bir Araştırma, Cilt:1, Sayı:3, ss. 98 – 105.
  • Dahlia I., Rabitah H. ve Zuraidah M. I.(2009), A Study on Financial Literacy of Malaysian Degree Students, Cross-cultural Communication, Vol. 5 No. 4. pp. 51 – 59.
  • Dilek S., Küçük, O.ve Eleren, Ali (2016), Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 7, ss. 1865-1878.
  • Elmas, B. ve Yılmaz, H. Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, ss. 115 – 140.
  • Er, F., Temizel, F., Özdemir, A. ve - Sönmez, H. (2014), Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.: 14 - Sayı/No: 4, ss. 113-126.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İstemi Çömlekçi

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Çömlekçi, İ. (2017). İSLAMİ FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: KATILIM BANKALARI MÜŞTERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1423-1439. https://doi.org/10.17755/esosder.304175

Cited By










   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.