Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI

Yıl 2018, , 1206 - 1221, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.391811

Öz

Bu
çalışmada okul öncesi öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk
kitapları hakkında algıları metaforlar aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmaya
çocuk edebiyatı dersini almış ve okul öncesi eğitimi anabilim dalının 2.sınıfında
öğrenim gören 55 öğretmen adayı katılmıştır. Çocuk edebiyatını dersini
aldıkları dönem sonunda öğrencilerden dağıtılan formlar üzerine el yazıları ile
çocuk edebiyatı, hikâye, resimli çocuk kitabı, basılı hikâye kitabı ve
elektronik hikâye kitabı kavramları hakkında metaforlar üretmeleri ve
gerekçelerini açıklamaları istenmiştir. Sonuçlar her bir kavram için tablolar
halinde sunulmuştur. En fazla sayıda kavramsal kategori çocuk edebiyatı için
oluşturulurken, en az sayıda kategori resimli çocuk kitapları hakkında
oluşturulmuştur. Öğretmen adayları metaforlar aracılığıyla basılı kitapların
kalıcılık ve dokunabilirlik özelliklerini ön plana çıkarıp, elektronik
kitapların ise ilgi çekici ve birden fazla duyuya hitap etme özelliklerini
vurgulamışlardır. Bu çalışma okul öncesi öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı
ve resimli çocuk kitaplarına ilişkin anlayışlarını inceleyen ilk tanımlayıcı
bulgular sunması açısından önemli olmakla birlikte, literatürde öğretmen,
öğretmen adayı ve aileleri kapsayan farklı çalışmalara ihtiyaç olduğu da
görülmektedir

Kaynakça

  • Altun, D., & Ulusoy, M. (2017). Basılı ve elektronik resimli çocuk kitaplarının eğitim sürecinde kullanımı: sınıf eğitimi ve okul öncesi öğretmen adaylarının okuma prozodileri, tutum ve öz-değerlendirmelerinin incelenmesi. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Konferansı, (s. 2732- 2733). Ankara: PegemA.
  • Arslan, M. M., & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100-108.
  • Beaty, J. J., & Pratt, L. (2003). Early literacy in preschool and kindergarten. New York : Merrill Prencite Hall.
  • Bus, A. G., Takacs, Z. K., & Kegel, C. A. (2015). Affordances and limitations of electronic storybooks for young children's emergent literacy. Developmental Review, 35, 79-97.
  • Bus, A. G., Van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (1995). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21.
  • Craig, C. J. (2018). Metaphors of knowing, doing and being: Capturing experience in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 300-311.
  • De Guerrero, M. C., & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Basic BooksEgan, K. (2008). The future of education: Reimaginig our schools from the ground up. New Haven: Keystone Typesetting.
  • Gönen, M., & Veziroğlu, M. (2016). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. Mübeccel Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (s. 1-12). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Hasircı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarinin çocuk edebiyatina ilişkin algilarinin metaforlar araciliğiyla analizi. Journal of International Social Research, 10(51), 717-728.
  • Huck, C., Kiefer, B., Hepler, S., & Hickman, J. (2004). Children’s literature (8th Ed.). NY: McGraw-Hill.
  • Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L., & Lowrance, A. (2004). The effects of storytelling and story reading on the oral language complexity and story comprehension of young children. Early Childhood Education Journal, 32(3), 157-163.
  • Karabay, A. (2016). An investigation of prospective teachers' views regarding teacher identity via metaphors. Eurasian Journal of Educational Research, 65, 1-18.
  • Karakuş, N., & Kozçetin, K. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 387-404.
  • Kıbrıs, İ. (2010). Çocuk edebiyatı. Ankara: KÖK Yayıncılık.Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Mason, J. M. (1990). Reading stories to preliterate children: A proposed connection to reading. Center for the Study of Reading Technical Report; no. 510.Mert, E. L. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 357-372.
  • Mert, E. L. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 357-372.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A source book of new methods. London: SAGE.
  • Nartgün, Ş. S., & Özen, R. (2015). Investigating pedagogical formation students’ opinions about ideal teacher, teaching profession, curriculum, responsibility, public personnel selection examination (ppse) and employment: A metaphor study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2674-2683.
  • Özer, S., & Türel, Y. K. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford University Press.
  • Rusznyak, L., & Walton, E. (2014). Using metaphors to gain insight into South African student teachers' initial and developing conceptions of ‘being a teacher’. Education as Change, 18(2), 335-355.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Saban, A. (2011). Prospective computer teachers' mental images about the concepts of" school" and" computer teacher". Educational Sciences: Theory and Practice, 11(1), 435-446.
  • Saracho, O. N. (2017). Parents’ shared storybook reading–learning to read. Early Child Development and Care, 187(3-4), 554-567.
  • Shaw, D. M., Barry, A., & Mahlios, M. (2008). Preservice teachers’ metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(1),35-50.
  • Shaw, D. M., & Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers' metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29(1), 31-60.Smith G.G. (2012). Computer game play as imaginary stage for reading: Implicit spatial effects of computer games embedded in hard copy books. Journal of Research in Reading, 35, 1-19,
  • Snell, E. K., Hindman, A. H., & Wasik, B. A. (2015). How can book reading close the word gap? Five key practices from research. The Reading Teacher, 68(7), 560-571.
  • Stylianou, M., Kulinna, P. H., Cothran, D., & Kwon, J. Y. (2013). Physical education teachers’ metaphors of teaching and learning. Journal of Teaching in Physical Education, 32(1), 22-45.
  • Ulusoy, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe ve öğrenme alanları ile ilgili metaforları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 1-18.

PRESCHOOL TEACHER CANDIDATES’ METAPHORS ABOUT CHILDREN’S LITERATURE AND PICTUREBOOKS

Yıl 2018, , 1206 - 1221, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.391811

Öz

Kaynakça

  • Altun, D., & Ulusoy, M. (2017). Basılı ve elektronik resimli çocuk kitaplarının eğitim sürecinde kullanımı: sınıf eğitimi ve okul öncesi öğretmen adaylarının okuma prozodileri, tutum ve öz-değerlendirmelerinin incelenmesi. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Konferansı, (s. 2732- 2733). Ankara: PegemA.
  • Arslan, M. M., & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100-108.
  • Beaty, J. J., & Pratt, L. (2003). Early literacy in preschool and kindergarten. New York : Merrill Prencite Hall.
  • Bus, A. G., Takacs, Z. K., & Kegel, C. A. (2015). Affordances and limitations of electronic storybooks for young children's emergent literacy. Developmental Review, 35, 79-97.
  • Bus, A. G., Van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (1995). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21.
  • Craig, C. J. (2018). Metaphors of knowing, doing and being: Capturing experience in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 300-311.
  • De Guerrero, M. C., & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Basic BooksEgan, K. (2008). The future of education: Reimaginig our schools from the ground up. New Haven: Keystone Typesetting.
  • Gönen, M., & Veziroğlu, M. (2016). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. Mübeccel Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (s. 1-12). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Hasircı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarinin çocuk edebiyatina ilişkin algilarinin metaforlar araciliğiyla analizi. Journal of International Social Research, 10(51), 717-728.
  • Huck, C., Kiefer, B., Hepler, S., & Hickman, J. (2004). Children’s literature (8th Ed.). NY: McGraw-Hill.
  • Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L., & Lowrance, A. (2004). The effects of storytelling and story reading on the oral language complexity and story comprehension of young children. Early Childhood Education Journal, 32(3), 157-163.
  • Karabay, A. (2016). An investigation of prospective teachers' views regarding teacher identity via metaphors. Eurasian Journal of Educational Research, 65, 1-18.
  • Karakuş, N., & Kozçetin, K. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 387-404.
  • Kıbrıs, İ. (2010). Çocuk edebiyatı. Ankara: KÖK Yayıncılık.Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Mason, J. M. (1990). Reading stories to preliterate children: A proposed connection to reading. Center for the Study of Reading Technical Report; no. 510.Mert, E. L. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 357-372.
  • Mert, E. L. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 357-372.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A source book of new methods. London: SAGE.
  • Nartgün, Ş. S., & Özen, R. (2015). Investigating pedagogical formation students’ opinions about ideal teacher, teaching profession, curriculum, responsibility, public personnel selection examination (ppse) and employment: A metaphor study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2674-2683.
  • Özer, S., & Türel, Y. K. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford University Press.
  • Rusznyak, L., & Walton, E. (2014). Using metaphors to gain insight into South African student teachers' initial and developing conceptions of ‘being a teacher’. Education as Change, 18(2), 335-355.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Saban, A. (2011). Prospective computer teachers' mental images about the concepts of" school" and" computer teacher". Educational Sciences: Theory and Practice, 11(1), 435-446.
  • Saracho, O. N. (2017). Parents’ shared storybook reading–learning to read. Early Child Development and Care, 187(3-4), 554-567.
  • Shaw, D. M., Barry, A., & Mahlios, M. (2008). Preservice teachers’ metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(1),35-50.
  • Shaw, D. M., & Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers' metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29(1), 31-60.Smith G.G. (2012). Computer game play as imaginary stage for reading: Implicit spatial effects of computer games embedded in hard copy books. Journal of Research in Reading, 35, 1-19,
  • Snell, E. K., Hindman, A. H., & Wasik, B. A. (2015). How can book reading close the word gap? Five key practices from research. The Reading Teacher, 68(7), 560-571.
  • Stylianou, M., Kulinna, P. H., Cothran, D., & Kwon, J. Y. (2013). Physical education teachers’ metaphors of teaching and learning. Journal of Teaching in Physical Education, 32(1), 22-45.
  • Ulusoy, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe ve öğrenme alanları ile ilgili metaforları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 1-18.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Ulusoy 0000-0002-5914-299X

Dilek Altun 0000-0002-9973-0585

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ulusoy, M., & Altun, D. (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1206-1221. https://doi.org/10.17755/esosder.391811

Cited By











   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.