Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin mesleklerine yönelik
davranış modellerinin ve yaşantı modellerinin belirlenmesi ve öğretmenlerin
mesleğe yönelik davranış ve yaşantı modellerinin çeşitli değişkenlere göre
farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Çalışmada MEDYAM (Mesleğe
Yönelik Davranış ve Yaşantı Modelleri) ölçeği kullanılmıştır. Çalışma Bartın
ilindeki merkezi ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında çalışan 279 öğretmen
üzerinde 2015 Aralık ayında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen
verilerin analizinde frekans analizi, t testi ve ANOVA yapılmıştır. Elde edilen
sonuçlara göre öğretmenlerin, %39.4’ünün sakınmacı grupta yer aldığı,
%11.8’inin ise tükenmiş olarak nitelendirilen ve sağlık açısından en kötü grup
olan grupta yer aldığı görülmektedir. En sağlıklı grubun oranı ise %32.6’dır.
Çalışmada yapılan analizler sonrası, öğretmenlerin mesleğe yönelik davranış alt
boyutlarından elde edilen ortalama puanların, cinsiyet değişkenine göre
mükemmeliyetçilik çabası, yaşam doyumu ve sosyal destek yaşantısı boyutlarında
anlamlı bir farklılık görülmektedir. Öğretmenlerin medeni durumlarına göre, işin öznel önemi, mesleki hırs, başarma
eğilimi ve yaşam doyumu alt boyutlarında anlamlı farklılık, yaşlarına göre işin öznel önemi, mesleki
doyum ve sosyal destek yaşantısı alt boyutlarında anlamlı farklılık
bulunmaktadır. Hizmet yılı değişkenine göre, pes etme eğilimi, sosyal destek
yaşantısı alt boyutlarında deneyimsiz öğretmenlerin puanlarının daha yüksek
olması buna karşın işin öznel önemi, başarma eğilimi, alt boyutunda ise
deneyimli öğretmenlerin daha fazla puan alması istatistiki olarak
farklılaşmaktadır.
The purpose of this study is to determine
teachers' work-related behaviour and experience patterns and to discover
whether they alter according to different variables. AVEM (Work-Related
Behaviour and Experience Patterns) scale is used in this study. Its target is
279 teachers who works in primary and secondary schools in Bartın province. The
data collected is analysed with frequency analysis, t-test and ANOVA analysis.
According to results obtained, 39.4 percent of teachers are figured in
Schonung–Heedless Attitude group and 11.8 percent of teachers are located in
the group which is regarded as exhausted and the worst in terms of health. In
the aftermath of analysis, it is observed that average sum of sub-dimensions of
teachers’ work related behaviours significantly differs according to sex
variable in dimensions of the pursuit of perfection, life satisfaction and
social support experience. There is a significant difference in sub-dimensions
of subjective importance of profession, professional ambition, success tendency
and life satisfaction according to marital status of teachers and a significant
difference in subjective importance of profession, job satisfaction and social
support experience according to their ages. According to service tenure
variable, points of unexperienced teachers are higher in sub-dimensions of
give-up tendency and social support experience while experienced teachers have
more points in sub-dimensions of subjective importance of profession and
success tendency.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.