Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA İNTERNET TEYİT/DOĞRULAMA PLATFORMLARININ KULLANIMI

Yıl 2019, , 398 - 411, 15.01.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.455430

Öz

İnternet teyit/doğrulama platformları son yıllarda dikkatleri daha çok
çeken organizasyonlar haline gelmiştir.
Yalan/sahte haberin,
özellikle sosyal medya aracılığıyla etkisini arttırdığına ve hakikatın üzerini
örterek, kamuoyunu yanlış yönlendirebilir bir konuma ulaştığına dair kaygılar
bu tür oluşumlarının önemini arttırmıştır. Benzer doğrultuda, internet
teyit/doğrulama platformlarının yalan/sahte haberle mücadelede ne denli etkin
bir işleyişe sahip olduğu da önem kazanmaktadır. Bu noktadan hareketle, bu
çalışma internet teyit/doğrulama platformlarının üniversite öğrencileri
arasındaki bilinirliği ve kullanım yaygınlığına odaklanmayı amaçlamıştır. Anket
yöntemiyle gerçekleştirilen araştırmanın bulguları bu tür organizyonların öğrenciler
arasındaki kullanım düzeyinin düşük olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu durumun
ardında yatan en önemli iki nedenin ise, bu tür platformların düşük bilinirlik
düzeyi ile platformlara yönelik ‘güven sorunu’ olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Allcott, Hunt & Gentskow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236.
  • Bilim Kazanı; https://bilimkazani.org/. Erişim Tarihi: 20. 03.2018.Brandtzaeg, P. & Folstad, A. (2017). Trust and distrust in online fact-checking services, Communication of the ACM, 65-71.
  • Chaffee, S. H., & Kanihan, S. F. (1997). Learning about politics from the mass media. Political Communication, 14(4), 421–430.
  • Dale, R. (2017). NLP in a post-truth world. Natural Language Engineering, (23) 2, 319- 324. https://www.cambridge.org/core/journals/natural-language-engineering/article/nlp-in-a-posttruth-world/30F3F9949BFF6E5644A63A80874109A4 Erişim Tarihi: 15.4.2018.
  • Dobbs, Michael (2012). The rise of political fact checking: how Reagan inspried a journalistic movement: A reporter’s eye view. The New America Foundation. https://www.issuelab.org/resources/15318/15318.pdf Erişim Tarihi: Temmuz, 2017.
  • Doğrula org.; (https://dogrula.org/ Erişim Tarihi: 15.8.2018.
  • Doğruluk Payı; http://www.dogrulukpayi.com/, Erişim Tarihi: 15.8.2018.
  • Edson C.T. Jr., Zheng, W.L. & Richard, L. (2018). Defining ‘fakenews’. Digital Journalism, 6:2, 137-153.
  • Graves, L. & Cherubini, F. (2016). The rise of fact checkig sites in Europe. Reuters Institute, for the Study of Journalism, University of Oxford. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/rise-fact-checking-sites-europe, Erişim Tarihi: 06.07.2017.
  • Gottfried, J. & Shearer, E. (2016). News use accross social media platforms. Pew Research Center, http://www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-platforms-2016/ Erişim Tarihi: 24.2.2018.
  • Haigh, M., Haigh, T. & Kozak, N.I. (2017). Stopping fake news. Journalism Studies, https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1316681, Erişim Tarihi: 23.06.2018.Himma-Kadakas, M. (2017). Alternative facts and fake news entering journalistic content production cycle. Cosmopolitan Civil Societies: An Interdisciplinary Journal, 9(2), 25-41.Jenkins, H. (2006). Convergence culture where old and new media collide, New York: New York University Press. Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ (çev. D. Özçetin), İstanbul: Delidolu.
  • Lowrey, W. (2017). The emergence and development of news fact-checking sites. Journalism Studies, 13(8), p.376-394.
  • Pak, C. (2017). News companies link sharing on twitter as informative advertising and content signaling. Proceeding of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, 312-315.
  • Perez, S. (2018). Facebook expands fact-checking program, adopts new technology for fighting fake news. Techcrunch.com. https://techcrunch.com/2018/06/21/facebook-expands-fact-checking-program-adopts-new-technology-for-fighting-fake-news/, Erişim tarihi: 18.8.2018. Shin, J. & Thorson (2017). Partisan selective sharing: the biased diffusion of fact-checking messages on social media. Journal of Communication, (67) 2.
  • Teyit.org.; https://teyit.org/. Erişim Tarihi: 15.8.2018.TÜİK (2018) hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=1028 Erişim tarihi: 20.6.2018Yalansavar; https://yalansavar.org/ Erişim Tarihi: 15.8.2018.
Yıl 2019, , 398 - 411, 15.01.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.455430

Öz

Kaynakça

  • Allcott, Hunt & Gentskow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236.
  • Bilim Kazanı; https://bilimkazani.org/. Erişim Tarihi: 20. 03.2018.Brandtzaeg, P. & Folstad, A. (2017). Trust and distrust in online fact-checking services, Communication of the ACM, 65-71.
  • Chaffee, S. H., & Kanihan, S. F. (1997). Learning about politics from the mass media. Political Communication, 14(4), 421–430.
  • Dale, R. (2017). NLP in a post-truth world. Natural Language Engineering, (23) 2, 319- 324. https://www.cambridge.org/core/journals/natural-language-engineering/article/nlp-in-a-posttruth-world/30F3F9949BFF6E5644A63A80874109A4 Erişim Tarihi: 15.4.2018.
  • Dobbs, Michael (2012). The rise of political fact checking: how Reagan inspried a journalistic movement: A reporter’s eye view. The New America Foundation. https://www.issuelab.org/resources/15318/15318.pdf Erişim Tarihi: Temmuz, 2017.
  • Doğrula org.; (https://dogrula.org/ Erişim Tarihi: 15.8.2018.
  • Doğruluk Payı; http://www.dogrulukpayi.com/, Erişim Tarihi: 15.8.2018.
  • Edson C.T. Jr., Zheng, W.L. & Richard, L. (2018). Defining ‘fakenews’. Digital Journalism, 6:2, 137-153.
  • Graves, L. & Cherubini, F. (2016). The rise of fact checkig sites in Europe. Reuters Institute, for the Study of Journalism, University of Oxford. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/rise-fact-checking-sites-europe, Erişim Tarihi: 06.07.2017.
  • Gottfried, J. & Shearer, E. (2016). News use accross social media platforms. Pew Research Center, http://www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-platforms-2016/ Erişim Tarihi: 24.2.2018.
  • Haigh, M., Haigh, T. & Kozak, N.I. (2017). Stopping fake news. Journalism Studies, https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1316681, Erişim Tarihi: 23.06.2018.Himma-Kadakas, M. (2017). Alternative facts and fake news entering journalistic content production cycle. Cosmopolitan Civil Societies: An Interdisciplinary Journal, 9(2), 25-41.Jenkins, H. (2006). Convergence culture where old and new media collide, New York: New York University Press. Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ (çev. D. Özçetin), İstanbul: Delidolu.
  • Lowrey, W. (2017). The emergence and development of news fact-checking sites. Journalism Studies, 13(8), p.376-394.
  • Pak, C. (2017). News companies link sharing on twitter as informative advertising and content signaling. Proceeding of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, 312-315.
  • Perez, S. (2018). Facebook expands fact-checking program, adopts new technology for fighting fake news. Techcrunch.com. https://techcrunch.com/2018/06/21/facebook-expands-fact-checking-program-adopts-new-technology-for-fighting-fake-news/, Erişim tarihi: 18.8.2018. Shin, J. & Thorson (2017). Partisan selective sharing: the biased diffusion of fact-checking messages on social media. Journal of Communication, (67) 2.
  • Teyit.org.; https://teyit.org/. Erişim Tarihi: 15.8.2018.TÜİK (2018) hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=1028 Erişim tarihi: 20.6.2018Yalansavar; https://yalansavar.org/ Erişim Tarihi: 15.8.2018.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurhan Kavaklı Bu kişi benim 0000-0002-5003-9996

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kavaklı, N. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA İNTERNET TEYİT/DOĞRULAMA PLATFORMLARININ KULLANIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 398-411. https://doi.org/10.17755/esosder.455430

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.