Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL LİDERLİK ALGISININ METAFORLAR YOLUYLA İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 271 - 286, 26.01.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.535159

Öz

Dijital liderlik günümüzde kurumsal
başarı için vazgeçilmez niteliklerden birisi olarak görülmektedir. Yapılan bu
araştırmada kamu okullarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin dijital
liderlik algılarını metaforlar yoluyla ortaya koymak amaçlanmıştır.  Araştırmaya 2015-2016 öğretim yılında Şırnak
il merkezindeki ilk ve ortaokullarda görev yapan 42 öğretmen ve 12 yönetici (N=
54) katılmıştır. Çalışma grubu tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenmiştir.
Veriler, yarı yapılandırılmış formlar ile toplanmıştır. Verilerin analizinde
kodlama ve ayıklama, örnek metafor imgesi derleme, kategori geliştirme,
geçerlilik ve güvenilirliği sağlama ve metaforları aktarma aşamaları takip
edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların, dijital liderliğin; değişimsel
yönü, idari yönü, hizmetkârlık yönü, sistemselliği, çok yönlülüğü ve soyutluk özelliğine
vurgu yaptıkları ortaya çıkmıştır.
Elde edilen
veriler değerlendirildiğinde katılımcılar tarafından üretilen metaforların
tamamının dijital liderliğin farklı yönleriyle ilgili olduğu tespit edilmiştir.
Dijital liderin idari kadroda görünen bir kişi olmaktan çok dijitalleşen
dünyada; düşünceleri ve becerileri ile yönlendirici olma özelliğiyle öne
çıkmasının ve değişime öncülük etmesinin gerekliliği ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Ahlquist, J. (2014). Trending now: Digital Leadership Education Using Social Media and The Social Change Model, Journal of Leadership Studies, Volume 8, Number 2.
  • Altınay Aksal, F. (2015). Are Headmasters Digital Leaders In School Culture? Education & Science, 40,77-86.
  • Benedetto, R. (2006). How Do Independent School Leaders Build the Educational Technology Leadership Capacity of the School? Unpublished Doctoral Dissertation, Drexel University, the United States.
  • Brown, C., Czerniewicz, L., Huang, C., Mayisela, T. (2016). Curriculum for Digital Education Leadership: A Concept Paper http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/2442/2016_Brown-Czerniewicz-Huang-Mayisela_Curriculum-Digital-Education-Leadership.pdf?sequence=4&isAllowed=y
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cochrane, T. (2006). Learning With Wireless Mobile Devices and Social Software. In Who's learning? Whose technology? Proceedings ascilite Sydney 2006. http://www.ascilite.org.au/conferences/sydney06/proceeding/pdf_papers/p50.pdf adersinden 19.12.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Eren, E. (1991). Yönetim ve Organizasyon. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları. İstanbul.
  • Goodyear, P., & Zenios, M. (2007). Discussion, collaborative knowledge work and epistemic fluency. British Journal of Education Studies, 55(4), 351–368.,
  • Gorton, C. (2018). 6 Characteristics of Digital Leadership. https://digileaders.com/6-characteristics-digital-leadership/ adresinden 12.12.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2002). NETS for administrators 2002. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-for-administrators-2002_en.pdf?sfvrsn=2, adresinden 01.05.2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Kaya, M. F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği (Social Studies Teachers' Perceptions Related To Environmental Problems: A Sample Analysis Of Metaphors).Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, 917-931.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Çelik Şahin 0000-0003-4118-2325

Yunus Emre Avcı 0000-0002-1361-1463

Sabri Anık 0000-0003-3318-0899

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çelik Şahin, Ç., Avcı, Y. E., & Anık, S. (2020). DİJİTAL LİDERLİK ALGISININ METAFORLAR YOLUYLA İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 271-286. https://doi.org/10.17755/esosder.535159

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.