Öz
Bu araştırmada 6.,7.
ve 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin okumaya yönelik tutumlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeli ile
gerçekleştirilen çalışmada verilerinin toplanmasında Baştuğ ve Keskin (2013)
tarafından 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören öğrenciler için geliştirilen
“Ergenlik Dönemi Okuma Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi
ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda dört alt boyutu olan ölçeğin cronbach
alfa güvenirlik katsayısı ölçeğin tamamı için .691, “Serbest Dijital” alt
boyutu için .802, “Serbest Kağıt” alt boyutu için .690, “Akademik Kağıt” alt
boyutu için .660 ve “Akademik Dijital” alt boyutu için .623 olarak bulunmuştur.
Bu araştırma için ölçeğin yapı geçerliğini test etmek amacıyla açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Bu ölçme aracıyla 6,7 ve 8. sınıfta
öğrenim gören öğrencilerin okumaya yönelik tutumları; sınıf düzeyi, cinsiyet,
anne-baba eğitim durumu, yazmayı ve okumayı sevme, Türkçe ders notu, kitap
okumaya engel olan etken, haftalık okunan sayfa sayısı değişkenleri açısından
değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde IBM SPSS 23 yazılımı
kullanılmıştır. Araştırmadaki betimleyici istatistikler ve demografik
değişkenler için merkezi eğilim ve dağılım ölçütleri (frekans, yüzde, ortalama,
basıklık ve çarpıklık) hesaplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracına
ilişkin doğrulayıcı faktör analizi AMOS 22.0 yazılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen verilerin analizinde iki değişken arasındaki anlamlılığını test
etmek için t testi, ikiden fazla değişken arasındaki anlamlılığını test etmek
için de tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin
okumaya ilişkin tutumlarının ölçeğin toplamında cinsiyet, okumayı ve yazmayı
sevme, haftalık okunan sayfa sayısı değişkenleri açısından manidar düzeyde
farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna karşın öğrencilerin okumaya ilişkin
tutumlarının Türkçe ders notu, sınıf düzeyi, okumaya engel olan etken, anne ve
baba eğitim düzeyi değişkenleri açısından benzer niteliklere sahip olduğu
tespit edilmiştir.
Okuma tutum Türkçe dersi akademik başarı cinsiyet sınıf düzeyi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 63 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.