Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6, 7 ve 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 63, 1166 - 1186, 06.10.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.289915

Öz

Öz



Bu araştırmada 6.,7.
ve 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin okumaya yönelik tutumlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeli ile
gerçekleştirilen çalışmada verilerinin toplanmasında Baştuğ ve Keskin (2013)
tarafından 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören öğrenciler için geliştirilen
“Ergenlik Dönemi Okuma Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi
ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda dört alt boyutu olan ölçeğin cronbach
alfa güvenirlik katsayısı ölçeğin tamamı için .691, “Serbest Dijital” alt
boyutu için .802, “Serbest Kağıt” alt boyutu için .690, “Akademik Kağıt” alt
boyutu için .660 ve “Akademik Dijital” alt boyutu için .623 olarak bulunmuştur.
Bu araştırma için ölçeğin yapı geçerliğini test etmek amacıyla açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Bu ölçme aracıyla 6,7 ve 8. sınıfta
öğrenim gören öğrencilerin okumaya yönelik tutumları; sınıf düzeyi, cinsiyet,
anne-baba eğitim durumu, yazmayı ve okumayı sevme, Türkçe ders notu, kitap
okumaya engel olan etken, haftalık okunan sayfa sayısı değişkenleri açısından
değerlendirilmiştir.
Verilerin analizinde IBM SPSS 23 yazılımı
kullanılmıştır. Araştırmadaki betimleyici istatistikler ve demografik
değişkenler için merkezi eğilim ve dağılım ölçütleri (frekans, yüzde, ortalama,
basıklık ve çarpıklık) hesaplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracına
ilişkin doğrulayıcı faktör analizi AMOS 22.0 yazılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen verilerin analizinde iki değişken arasındaki anlamlılığını test
etmek için t testi, ikiden fazla değişken arasındaki anlamlılığını test etmek
için de tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin
okumaya ilişkin tutumlarının ölçeğin toplamında cinsiyet, okumayı ve yazmayı
sevme, haftalık okunan sayfa sayısı değişkenleri açısından manidar düzeyde
farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna karşın öğrencilerin okumaya ilişkin
tutumlarının Türkçe ders notu, sınıf düzeyi, okumaya engel olan etken, anne ve
baba eğitim düzeyi değişkenleri açısından benzer niteliklere sahip olduğu
tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akca, Ç. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine kitap okuma alışkanlığı kazandırmada Türkçe öğretmenlerinin rolü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akkaya, N., & Özdemir, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi- İzmir-Buca örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 75-96
  • Akkılık, R. (2011). Türkiye okuma kültürü haritası. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 326-329.
  • Aksaçlıoğlu, A. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28.
  • Akyol, H. (2010). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Anonim. (2013). Türkiye’de okuma kültürü haritası projesi. Ankara: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Arıcı, A. F. (2009). Okumayı nasıl sevdiler? Üniversite öğrencileri ile mülakatlar. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 47-58.
  • Arslan, Y., Çelik, Z., & Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, A., Uyar, Y., & Büyükikiz, K. K. (2012). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, kütüphane kullanma sıklıkları ve okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies, 7(4), 965-985.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Baki

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Baki, Y. (2017). 6, 7 ve 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1166-1186. https://doi.org/10.17755/esosder.289915

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.