Bu araştırmanın temel amacı; öğretim
elemanlarının mesleki hayatlarında karşılaştıkları etik dışı davranışları incelemektir.
Temel amaca ulaşabilmek için; öğretim
elemanlarının akademik araştırmalarında (yayın, bildiri, kitap vs.),
meslektaşlarıyla ilişkilerinde, öğrencileriyle ilişkilerinde, eğitim öğretim
faaliyetlerinde ve bunların dışında en fazla gözlemledikleri etik dışı
davranışların neler olduğu sorularına cevap aranmıştır.
Yapılan bu araştırma nitel bir
çalışmadır. Temel amaç ve alt amaçlar çerçevesinde hazırlanmış yarı yapılandırılmış
görüşme formu oluşturulmuştur. Form, alt amaçlar doğrultusunda beş sorudan
oluşmaktadır. Hazırlanan görüşme formu Dicle Üniversitesi bünyesinde yer alan
farklı fakültelerin (eğitim, mühendislik, ilahiyat, fen ve edebiyat
fakülteleri) öğretim elemanlarına (profesör, doçent, yardımcı doçent, öğretim
görevlisi, araştırma görevlisi ve okutman) araştırmacılar tarafından
dağıtılarak veriler toplanmıştır. Araştırmaya 24 öğretim elemanı katılmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde nitel araştırma yaklaşımlarından betimsel analiz
tekniği uygulanmıştır. Araştırma bulguları her bir boyuta bağlı olarak
temalandırılıp ve verilen cevaplar alt amaçlar doğrultusunda
tablolaştırılmıştır. Her alt amaca ait çözümlemelerin frekans ve yüzdeleri
verilerek öğretim elemanlarının ifadelerinden doğrudan alıntılar yapılmıştır.
Araştırma bulgularına göre; öğretim
elemanlarının akademik çalışmalarda gözlemledikleri en fazla ihlal edilen etik
davranışlar intihal olmuştur. Sonrasında çalışmaların orijinallikten uzak
olması ve aynı çalışmanın farklı isimlerle birden çok yayınlanması olmuştur.
Öğretim elemanlarının meslektaşlarıyla ilişkilerinde gözlemledikleri etik dışı
davranışlar ise sırasıyla kıskançlık, negatif rekabet, bilimsel etiğe aykırı
yardımlaşma ve ast-üst ilişkileri olmuştur. Öğretim elemanlarının
öğrencileriyle ilgili gözlemlediği etik dışı davranışlar ise öğrencilere
yeterince değer vermeme, taraflı davranma ve öğrencileri özel işlerde
çalıştırma olmuştur. Yine öğretim
elemanlarının eğitim öğretim faaliyetlerinde karşılaştığı etik dışı
davranışların başında derslere gereken önemin verilmemesi gelmiştir.
Sonuç olarak
öğretim elemanlarının görüşlerinin yoğunlaştığı etik dışı davranışlar üzerinde
durularak bazı değerlendirmeler yapılmış ve önerilerde bulunularak çalışma
tamamlanmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 63 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.