Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının açık uçlu ve çoktan seçmeli maddelere yönelik
algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesidir. Araştırma kapsamında olgu bilim
yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 öğretim yılı
güz dönemi, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde pedagojik
formasyon kapsamında eğitim gören 183 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen
adaylarının, açık uçlu maddelere ilişkin sahip oldukları algılarını ortaya
çıkarmak için, “Açık uçlu maddeler… gibidir; çünkü …” cümlesini ve çoktan
seçmeli maddelere ilişkin sahip oldukları algılarını ortaya çıkarmak için ise
“Çoktan seçmeli maddeler… gibidir; çünkü …” cümlesini tamamlanmaları
istenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen adayları açık uçlu
maddelere ilişkin olarak toplam 78 adet ve çoktan seçmeli maddelere ilişkin
olarak da 65 adet farklı ve geçerli metafor üretmişlerdir. Açık uçlu maddelere
ilişkin “kapsamlı ve sonsuz oluşu”, “sınanana kendini ifade etme olanağı
sunması”, “öznel ve yoruma açık oluşu”, “zor ve korkutucu olması”, “zihinsel
becerileri geliştirmesi” olmak üzere toplam beş tema belirlenmiştir. Çoktan
seçmeli maddelere ilişkin olarak ise “şans faktörünün olması”, “seçenekler
arasından yanıt verilmesi”, “sınırlarının olması”, “tek bir doğru yanıtın
olması”, “avantajlarının olması” ve “ya hep ya hiç olma durumu” olmak üzere
altı tema belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen metaforlar ve temalar incelendiğinde,
açık uçlu maddelerin olumlu özelliklerinin daha fazla vurgulandığı ve açığa
çıktığı ortaya konulmuştur.
metafor açık uçlu madde çoktan seçmeli madde olgu bilim içerik analizi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 65 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.