Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 67, 1268 - 1277, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.407222

Öz

Bu araştırma, kavram karikatürlerinin kullanımının
ilköğretim 4. Sınıf öğrencilerinin Matematik dersindeki başarıları üzerindeki
etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya
2016-2017 eğitim öğretim yılı, güz döneminde, Kocaeli ili Dilovası ilçesindeki
bir ilkokula devam eden toplam 56 dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma
öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen modelinde tasarlanmıştır.
Araştırmada 4. Sınıf Matematik Programında yer alan “tonu keşfetme ve zaman
içinde ölçme” ünitesinde yer alan “ağırlık ölçüleri” deney grubunda öğretim materyali
olarak kavram karikatürleri kullanılarak, kontrol grubunda ise programa sadık
kalınarak işlenmiştir. Öğrencilere program öncesinde ve sonrasında 24 soruluk
akademik başarı testi öntest-sontest olarak uygulanmıştır. Veriler SPSS 18 kullanılarak, Mann
Whitney U- Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. İstatistiksel analizler sonucunda, ön-test
sonuçları açısından gruplar arasında anlamlı bir fark çıkmazken; sontest
sonuçlarına göre; deney grubundaki öğrenciler kontrol grubundaki öğrencilere
göre daha başarılı olmuştur. Bulgular, kavram karikatürleri ile desteklenerek
yapılan öğretimin sadece programa dayalı öğretime göre daha etkili olduğunu
göstermektedir.

Kaynakça

  • Akengin, H. ve İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve derse ilişkin görüşlerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 1-19.
  • Arslan Ç., Güler H.K., Gürbüz M.Ç. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri ile Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, e-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), 42, 123-142.
  • Artut, P. D. (2009). Experimental evaluation of the effects of cooperative learning on kindergarten children's mathematics ability. International journal of educational research, 48(6), 370-380.
  • Atılğanlar, N. (2014). Kavram karikatürlerinin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgıları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ateş, S. ve Polat, M. (2005). Elektrik devrelerindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 34–47.
  • Balım, A. G., İnel, D. Ve Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-202.
  • Ceylan, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde 6. sınıf öğrencilerine elektrik konusunun öğretiminde kavramsal değişim yaklaşımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dabell, J. (2004). The maths coordinator’s file- using concept cartoons. London: PFP Publishing.
  • Durmaz, B. (2007). Yapılandırıcı fen öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrencilerin başarısı ve duyuşsal özelliklerine etkisi (Muğla ili merkez ilçe örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdoğan, A. ve Cerrah-Özsevgeç, L. (2012). Kavram Karikatürlerinin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi Üzerindeki Etkisi: Sera Etkisi ve Küresel Isınma Örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-13.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evrekli, E. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme beceri algılarına etkisi. Yüksek lisan tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Evrekli, E., Didem, İnel. ve Balim, A. G. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Gölgeli, D. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 31(2), 113-124.
  • Kabapınar, F. (2005), Yapılandırmacı Öğrenme Sürecine Katkıları Acısından Fen Derslerinde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kavram Karikatürleri, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 101–146.
  • Keogh, B. ve Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Long, S. ve Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19(3), 22-24.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı Ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). Ekoloji konularındaki kavram yanılgılarının kavramsal değişim metinleriyle giderilmesi. Yeni Binyılın Basında Fen Bilimleri Egitimi Sempozyumu Bildirileri. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Özyılmaz Akamca, G. (2008). İlköğretimde analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin-gözlem açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek lisan tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şengül, S. (2011). Effects of concept cartoons on mathematics self-efficacy of 7th grade students. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri - Educational Sciences: Theory & Practice Autumn, 11(4), 2305-2313.
  • Toh, T. L. (2009). Use of cartoons and comics to teach algebra in mathematics classrooms. Mathematics Of Prime Importance-Mav, 1, 230-239.
  • Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-19.
  • Topcubaşı, T. ve Polat, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 3(2), 48-61.
  • Yaman, H. (2010). Bir öğretim aracı olarak karikatür: Türkçe dil bilgisi öğretimi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 1215-1242.Yavuz, S. ve Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
  • Yıldırım, C. (1999). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Varışoğlu, B., Şeref, İ., Yılmaz, İ., & Gedik, M. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Karadeniz Araştırmaları, (41), 226-242.

EFFECT OF CONCEPT CARTOONS ON STUDENT ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS TEACHING

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 67, 1268 - 1277, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.407222

Öz

Kaynakça

  • Akengin, H. ve İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve derse ilişkin görüşlerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 1-19.
  • Arslan Ç., Güler H.K., Gürbüz M.Ç. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri ile Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, e-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), 42, 123-142.
  • Artut, P. D. (2009). Experimental evaluation of the effects of cooperative learning on kindergarten children's mathematics ability. International journal of educational research, 48(6), 370-380.
  • Atılğanlar, N. (2014). Kavram karikatürlerinin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgıları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ateş, S. ve Polat, M. (2005). Elektrik devrelerindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 34–47.
  • Balım, A. G., İnel, D. Ve Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-202.
  • Ceylan, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde 6. sınıf öğrencilerine elektrik konusunun öğretiminde kavramsal değişim yaklaşımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dabell, J. (2004). The maths coordinator’s file- using concept cartoons. London: PFP Publishing.
  • Durmaz, B. (2007). Yapılandırıcı fen öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrencilerin başarısı ve duyuşsal özelliklerine etkisi (Muğla ili merkez ilçe örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdoğan, A. ve Cerrah-Özsevgeç, L. (2012). Kavram Karikatürlerinin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi Üzerindeki Etkisi: Sera Etkisi ve Küresel Isınma Örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-13.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evrekli, E. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme beceri algılarına etkisi. Yüksek lisan tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Evrekli, E., Didem, İnel. ve Balim, A. G. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Gölgeli, D. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 31(2), 113-124.
  • Kabapınar, F. (2005), Yapılandırmacı Öğrenme Sürecine Katkıları Acısından Fen Derslerinde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kavram Karikatürleri, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 101–146.
  • Keogh, B. ve Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Long, S. ve Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19(3), 22-24.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı Ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). Ekoloji konularındaki kavram yanılgılarının kavramsal değişim metinleriyle giderilmesi. Yeni Binyılın Basında Fen Bilimleri Egitimi Sempozyumu Bildirileri. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Özyılmaz Akamca, G. (2008). İlköğretimde analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin-gözlem açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek lisan tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şengül, S. (2011). Effects of concept cartoons on mathematics self-efficacy of 7th grade students. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri - Educational Sciences: Theory & Practice Autumn, 11(4), 2305-2313.
  • Toh, T. L. (2009). Use of cartoons and comics to teach algebra in mathematics classrooms. Mathematics Of Prime Importance-Mav, 1, 230-239.
  • Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-19.
  • Topcubaşı, T. ve Polat, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 3(2), 48-61.
  • Yaman, H. (2010). Bir öğretim aracı olarak karikatür: Türkçe dil bilgisi öğretimi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 1215-1242.Yavuz, S. ve Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
  • Yıldırım, C. (1999). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Varışoğlu, B., Şeref, İ., Yılmaz, İ., & Gedik, M. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Karadeniz Araştırmaları, (41), 226-242.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Batdal Karaduman 0000-0001-5725-0949

Aslı Elgün Ceviz 0000-0002-6448-1910

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67

Kaynak Göster

APA Batdal Karaduman, G., & Elgün Ceviz, A. (2018). MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1268-1277. https://doi.org/10.17755/esosder.407222

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.