Cumhuriyetin ilanı ile her alanda
başlayan değişim, mimaride de görülmüştür. Bu değişimden mimarinin tüm alanları
gibi eğitim yapıları da payını almıştır. Batının modern mimarlık anlayışının ve
teknolojisinin etkisinde kalan mimaride, değişim gözlenirken Selçuklu ve
Osmanlı unsurları kullanılarak, ulusal bir kimlik anlayışı oluşturulma gayesi
de hissedilmiştir. Başta, başkent Ankara olmak üzere diğer Anadolu kentlerinde
hem artan nüfusun ihtiyaçlarını karşılamak hem de yıkık kentlerin yeniden
inşası amacıyla özellikle fabrika, okul, hastane gibi kamu yapılarının inşası
hız kazanmıştır.
Osmanlı’da 19. Yüzyılın ikinci
yarısına kadar ağırlıklı olarak sıbyan mektepleri ve medreselerde gerçekleşmiş
eğitim, sonrasında iptidai mektebi, rüşdiye mektebi ve idadilerde
sürdürülmüştür. Bunların yanı sıra çeşitli meslek okulları da kurulmuştur.
Cumhuriyet dönemi ile birlikte ise eğitim yapılarına özel bir önem verilmiştir.
Dini mimari örneklerinden camiler,
türbeler; sivil mimari örneklerinden eğitim yapıları, ticaret yapıları,
demiryolu yapıları ve konutları ile Uşak ili ve ilçeleri önemli veriler
vermektedir. 15. yüzyıldan itibaren inşa faaliyetine sahne olan bölgeye ait bu
çalışmada, Cumhuriyet Dönemi mirası olup, 1925 yılında inşa edilen, Gazi
Mustafa Kemal İlkokulu tanıtılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 69 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.