Yıl 2019, Cilt 18 , Sayı 72, Sayfalar 1852 - 1870 2019-10-15

FRIENDSHIP IN SOCIAL NETWORKS: FACEBOOK CASE1
SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ

Cemil AKKAŞ [1] , Hülya BAKIRTAŞ [2]


Social networks have become an indispensable part of friendship relations. Especially young people use social networks intensively to establish new friendships and to expand their communication channels. The aim of this study is to determine the factors that affecting the initiation and termination of friendship in social networks as well as general Facebook usage habits of individuals. For this purpose, a web-based questionnaire was applied. At the end of the research, although the majority of the users were friends with their brothers on Facebook, it was found that the users who were friends with their parents were in the minority. Besides, it has been seen that making friends with their parents makes their sharing more careful. Almost all of the participants agree that they do not make racist and sexist shares. The sharing types that affect the decision to unfriending, respectively; irrelevant, frequent and political sharing. There was no relationship between the gender, class and income levels of the participants and their acceptance of friendship request from people they did not know. This research contributes to the extension of the relevant literature. Implications of the research, were discussed in the section conclusions and recommendations

Sosyal ağlar, arkadaşlık ilişkilerinin vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Özellikle gençler yeni arkadaşlıklar kurmak ve iletişim kanallarını genişletmek amacıyla sosyal ağları yoğun bir şekilde kullanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bireylerin genel Facebook kullanım alışkanlıklarının yanısıra sosyal ağlardaki arkadaşlıkların başlamasını ve sonlandırılmasını etkileyen faktörleri ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda web tabanlı anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, kullanıcıların büyük çoğunluğu Facebook’ta kardeşleri ile arkadaşlık kurmasına rağmen, ebeveynleri ile arkadaş olan kullanıcıların azınlıkta olduğuna ulaşılmıştır. Bunun yanısıra, ebeveynleri ile arkadaş olmak, kullanıcıların paylaşımlarını daha dikkatli yapmasına sebep olduğu görülmüştür.  Katılımcıların neredeyse tamamı ırkçı ve cinsiyetçi paylaşımlar yapmama konusunda hemfikirdir. Arkadaşlıktan çıkarma kararını etkileyen paylaşım türleri ise sırasıyla; ilgisiz, sık yapılan ve politik olan paylaşımlardır.  Katılımcıların cinsiyetleri, sınıf ve gelir düzeyleri ile tanımadıkları kişilerden gelen arkadaşlık isteğini kabul etme davranışları arasında bir ilişki bulunamamıştır. Bu araştırma ilgili yazının genişletilmesi konusunda katkı sağlamaktadır. Araştırmanın imaları, sonuç ve öneriler kısmında tartışılmıştır.

  • ADAMS R. G. VE BLEISZNER, R. (1994). An Integrative Concept Framework for Friendship Research. Journal of Social and Personal Relationships, 11, 163-184
  • ATASOY, İ. (2005). Gençlik ve Arkadaşlık, Nesil Yay. İstanbul
  • BAGOZZI, R. P. ve Y. Yi (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of Academy of Marketing Science, 16: 74-94.
  • BAGWELL, C. L., BENDER, S. E., ANDREASSI, C. L., KINOSHİTA, T. L., MONTARELLO, S. A. ve MULLER, J. G. (2005). Friendship Quality and Perceived Relationship
  • Changes Predict Psychosocial Adjustment in Early Adulthood. Journal of Social & Personal Relationships, 22(2), 235-354. doi:10.1177/0265407505050945
  • BAYM, N. K. (1998). The Emergence of On-line Community. In S. G. Jones (Ed.), Cybersociety 2.0 (pp. 35-68). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • BEVAN, J. L., ANG, P. C. ve FEARNS, J. B. (2014). Being Unfriended on Facebook: An Application of Expectancy Violation Theory. Computers in Human Behavior, 33, 171-178.
  • BLOOR, C. (2010). What are Friends for? In D.E. Wittkower (Ed.), Facebook and Philosophy ( 147-159). Chicago, IL: Open Court Press.
  • BOYD, D. M. ve ELLISON, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • BOYD, D. ve ELLISON, N. (2010). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. IEEE Engineering Management Review, 3(38), 16-31.
  • BRIGGLE, A. (2008). Real Friends: How the Internet can Foster Friendship. Ethics and Information Technology, 10(1), 71-79.
  • CARTER, E. W., ASMUS, J. ve MOSS, C. K. (2013). Fostering Friendships: Supporting Relationships among Youth with and without Developmental Disabilities. Prevention Researcher, 20(2), 14-17. 10 Haziran 2017 tarihinde http://www.tpronline.org/article.cfm/Fostering_Friendships sayfasından erişilmiştir.
  • CHILD, J. T. ve WESTERMANN, D. A. (2013). Let's be Facebook Friends: Exploring Parental Facebook Friend Requests from a Communication Privacy Management (CPM) Perspective. Journal of Family Communication, 13(1), 46-59.
  • CICHOCKI, D. A. (1997). Maintaining Stable Friendships: An Investigation of Strategic and Routine Communication. Universal-Publishers.
  • CONDELLA, C. (2010). Why Can’t We Be Virtual Friends? Facebook and Philosophy: What’s on Your Mind, 111-121.
  • CROSIER, B. S., WEBSTER, G. D. ve DILLON, H. M. (2012). Wired to Connect: Evolutionary Psychology and Social Networks. Review of General Psychology, 16(2), 230.
  • DEMİR, B. (2002). Hz. Peygamber ve Çocuk Eğitimi, İstanbul: İnsan Vakfı Yay.
  • DIMICCO, J. M. ve MILLEN, D. R. (2007). Identity Management: Multiple Presentations of Self in Facebook. In Proceedings of the 2007 International ACM Conference on Supporting Group Work (pp. 383-386). ACM.
  • FEHR, B. (1995). Friendship Processes (Vol. 12). SAGE Publications.: CA.
  • FRODING, B. ve PETERSON, M. (2012). Why Virtual Friendship is No Genuine Friendship. Ethics and Information Technology, 14(3), 201-207.
  • GOVANI, T. ve PASHLEY, H. (2005). Student Awareness of the Privacy Implications When Using Facebook. Unpublished Paper Presented at the “Privacy Poster Fair” at the Carnegie Mellon University School of Library and Information Science, 9, 1-17.
  • GRUNEBAUM, J. O. (2003). Friendship: Liberty, Equality and Utility. Suny Press.
  • HAMINGTON, M. (2010). Care Ethics, Friendship and Facebook. In D.E. Wittkower (Ed.), Facebook and Philosophy (pp. 135-147). Chicago, IL: Open Court Press.
  • http://www.classmates.com. 16 Ağustos 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • http://www.sixdegrees.com. 16 Ağustos 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.59d4c8056009c3.86391126 29 Eylül 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • https://myspace.com/pressroom 30 Eylül 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • https://newsroom.fb.com/company-info/ 10 Haziran 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • https://www.brandwatch.com/blog/47-facebook-statistics-2016/ 12 Haziran 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ 13 Mayıs 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • HU, Y., MANIKONDA, L. ve KAMBHAMPATİ, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. In Icwsm.
  • LAMPE, C., ELLISON, N. ve STEİNFİELD, C. (2007). A Familiar Face(book): Profile Elements as Signals in an Online Social Network. Chi Proceedings, April-May, 435-444.
  • LEWIS, J. ve WEST, A. (2009). ‘Friending’: London-Based Undergraduates’ Experience of Facebook. New Media & Society, 11(7), 1209-1229. doi:10.1177/1461444809342058
  • MANAGO, A. M., GRAHAM, M. B., GREENFIELD, P. M. ve SALIMKHAN, G. (2008). Self-Presentation and Gender on MySpace. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(6), 446-458.
  • MCCARTHY, C. (2007). Facebook Users Pretty Willing to add Strangers as “friends”. CNET News. 12 Haziran 2017 tarihinde https://www.cnet.com/news/facebook-users-pretty-willing-to-add-strangers-as-friends/ sayfasından erişilmiştir.
  • MCKENNA, K. Y., GREEN, A. S. ve GLEASON, M. E. (2002). Relationship Formation on the Internet: What’s the Big attraction?. Journal of Social Issues, 58(1), 9-31.
  • SANDELL, J. (1998). I'll be There for You: Friends and the Fantasy of Alternative Families. American Studies, 39(2), 141-155.
  • SHELDON, P. (2008). The Relationship between Unwillingness-to-Communicate and Students’ Facebook Use. Journal of Media Psychology, 20(2), 67-75.
  • SHELDON, P. (2016). Facebook Friend Request: Applying the Theory of Reasoned Action to Student-Teacher Relationships on Facebook. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60(2), 269-285.
  • SIBONA, C. ve WALCZAK, S. (2011). Unfriending on Facebook: Friend Request and Online/Offline Behavior Analysis. In System Sciences (HICSS), 2011 44th Hawaii International Conference on (pp. 1-10). IEEE.
  • TIGGEMANN, M. ve MCGILL, B. (2004). The Role of Social Comparison in the Effect of Magazine Advertisements on Women's Mood and Body Dissatisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(1), 23-44.
  • TOMA, C. L. ve HANCOCK, J. T. (2010). Looks and Lies: The Role of Physical Attractiveness in Online Dating Self-Presentation and Deception. Communication Research, 37(3), 335-351.
  • TONG, S. T., VAN DER HEIDE, B., LANGWELL, L., WALTHER, J. B. (2008). Too Much of a Good Thing? The Relationship between Number of Friends and Interpersonal Impressions on Facebook. Journal of Computer-Mediated-Communication, 13, 531-548.
  • VOSS, K., MARKIEWICZ, D. ve DOYLE, A. B. (1999). Friendship, Marriage and Self-Esteem. Journal of Social and Personal Relationships, 16(1), 103-122.
  • WANG, S. S., MOON, S. I., KWON, K. H., EVANS, C. A. ve STEFANONE, M. A. (2010). Face Off: Implications of Visual Cues on Initiating Friendship on Facebook. Computers in Human Behavior, 26(2), 226-234
  • YAVUZ, K. (1987). Çocukta Dinî Duygu ve Düşüncenin Gelişmesi, Ankara: DİB Yay.
Birincil Dil tr
Konular İletişim
Yayımlanma Tarihi Güz
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-3966-1995
Yazar: Cemil AKKAŞ (Sorumlu Yazar)
Kurum: Aksaray Üniversitesi
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-3293-0774
Yazar: Hülya BAKIRTAŞ
Kurum: Aksaray Üniversitesi
Ülke: Turkey


Destekleyen Kurum Aksaray Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
Proje Numarası 2017-001
Teşekkür Bu araştırmanın gerçekleştirilmesine yaptıkları katkılardan dolayı teşekkür ederiz.
Tarihler

Başvuru Tarihi : 16 Mayıs 2019
Kabul Tarihi : 18 Eylül 2019
Yayımlanma Tarihi : 15 Ekim 2019

Bibtex @araştırma makalesi { esosder566514, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {}, publisher = {Özel Akademi}, year = {2019}, volume = {18}, pages = {1852 - 1870}, doi = {10.17755/esosder.566514}, title = {SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ}, key = {cite}, author = {AKKAŞ, Cemil and BAKIRTAŞ, Hülya} }
APA AKKAŞ, C , BAKIRTAŞ, H . (2019). SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 18 (72) , 1852-1870 . DOI: 10.17755/esosder.566514
MLA AKKAŞ, C , BAKIRTAŞ, H . "SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 18 (2019 ): 1852-1870 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/47063/566514>
Chicago AKKAŞ, C , BAKIRTAŞ, H . "SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 18 (2019 ): 1852-1870
RIS TY - JOUR T1 - SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ AU - Cemil AKKAŞ , Hülya BAKIRTAŞ Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17755/esosder.566514 DO - 10.17755/esosder.566514 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1852 EP - 1870 VL - 18 IS - 72 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.566514 UR - https://doi.org/10.17755/esosder.566514 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ %A Cemil AKKAŞ , Hülya BAKIRTAŞ %T SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ %D 2019 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 18 %N 72 %R doi: 10.17755/esosder.566514 %U 10.17755/esosder.566514
ISNAD AKKAŞ, Cemil , BAKIRTAŞ, Hülya . "SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 18 / 72 (Ekim 2019): 1852-1870 . https://doi.org/10.17755/esosder.566514
AMA AKKAŞ C , BAKIRTAŞ H . SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 18(72): 1852-1870.
Vancouver AKKAŞ C , BAKIRTAŞ H . SOSYAL AĞLARDA ARKADAŞLIK: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 18(72): 1870-1852.