Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 74, 656 - 664, 01.04.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.567278

Öz

Duygularla anlayabilme ve sorgulayabilme,
duyguları düşünce içinde özümseyebilme, kendinde ve başkalarındaki duyguları
düzenleyebilme yeteneği olarak tanımlanmakta olan “Duygusal Zeka” kavramı
sağlık sektörü çalışanları için ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışmada hastane
çalışanlarının duygusal zekâ düzeyleri alt boyutlar baz alınarak incelenmiştir.
Araştırmada çalışanların duygusal zekâ düzeyleri arasında demografik unsurlara
göre herhangi bir anlamlı farklılık olup olmadığı analiz edilmiştir. Araştırma,
Çorum il merkezindeki eğitim ve araştırma hastanesinde hemşire ve ebe meslek
gruplarında görev yapan çalışanları kapsamaktadır. Veri toplama aracı olarak 4
alt boyut ve toplam 27 sorudan oluşan anket kullanılmıştır. Katılımcıların
duygusal zeka düzeyleri Wong ve Law Duygusal Zekâ Ölçeği (WLEIS) ile
ölçülmüştür. 278 sağlık çalışanın katılımıyla gerçekleştirilen araştırmada
katılımcıların duygusal zekâ düzeyleri alt boyutlar bazında tespit edilmiş ve
bu düzeylerin demografik değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılık gösterip
göstermediği incelenmiştir. Analizler SPSS 22.0 versiyonu ile gerçekleştirilmiştir.
Çalışma sonucunda hemşire ve ebelerin duygusal zeka düzeyleri; cinsiyet, görev,
istihdam türü ve gelir seviyesi değişkenlerine göre istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Buna karşın; medeni durum, mesleki
deneyim ve yaş grupları gibi demografik özelliklerin hemşire ve ebelerin
duygusal zeka düzeylerinde anlamlı farklılıklara yol açtığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, F. (2002). Duygusal Zeka ve Liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
  • Altıok. M., Yılmaz. M., Özer. S., Nacar. H., Yaman. Z. ve Sungur. M.A. (2015). Klinisyen hemşirelerde duygusal zeka: Nitel ve nicel verilerle Mersin örneği, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Aslan. D. ve İşsever. H. (2016). Kamu hastanelerinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka yetenekleri ile profesyonellik davranışları arasındaki ilişki, Nobel Medicus 42,Cilt: 14:3.
  • Atilla G. (2012). Hastanelerde duygusal zeka-hasta memnuniyeti ilişkisi: Isparta il merkezi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Bar-On, R. (2006). “The Bar-On Model Of Emotional-Social Intelligence (ESI)”, Psicothema, Vol. 18, 13-25.
  • Bar-On, R. Brown. J.M., Kirkcaldyc, B.D. ve ThomeÂ. E.P. (2000). Emotional expression and implications for occupational stress; an application of the Emotional Quotient Inventory, Personality and Individual Differences 28,1107-1118.
  • Başoğul. C. ve Özgür. G. (2016). Role of Emotional Intelligence in Conflict Management Strategies of Nurses, Asian Nursing Research, 10, 228-233.
  • Büyükbayram, A.ve Gürkan, A. (2014). Hemşirelerin İş Doyumunda Duygusal Zekânın Rolü, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of Psychiatric Nursing, 5(1).
  • Cerit, B.ve Öz, F. (2019). Hemşirelerde Duygusal Zekanın İletişim Becerilerine Etkisi, Sağlık Akademisi Kastamonu, Cilt 4, Sayı 1, S https://dx.doi.org/10.25279/sak.459199
  • Harrod N. R. ve Scheer S. D. (2005). An Exploration of Adolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics. Adolescence, 40(159):503-512.
  • Karakaş. S. A. ve Küçükoğlu. S. (2011). Bir Eğitim Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Duygusal Zeka Düzeyleri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14:3.
  • Karadağ, G. ve Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik Eğitimi ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi,1: 42-51.
  • Kozan, H. İ. Ö. ve Hamarta, E. (2017). Beliren yetişkinlikte beden imgesi: Bağlanma ve sosyal görünüş kaygısının rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(48), 63-81.
  • Keskin, G. ve Yıldırım, G. Ö. (2006). Hemşirelerin Kişisel Değerlerinin ve İş Doyumlarının İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22:119-133.
  • Lee M. ve Lee S. (2008). The influence of emotional intelligence and organizational climate for nurse job satisfaction. Journal of Business Administration, 4:1-10.
  • McQueen, A. C. (2004). Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing, 47(1), 101-108.
  • Okumuş, D. Ç. ve Uğur, E. (2017). Hemşirelerin Duygusal Zeka Düzeylerinin Bakım Davranışlarına Etkisi, ACU Sağlık Bil Dergisi (2):104-109.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile Biyoistatistik, 4. Baskı, Kaan Yayınları, Eskişehir.
  • Papastavrou E, Efstathiou G. ve Charalambous A. (2011). Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviours: Quantative systematic rewiew of comparative studies. Journal of Advanced Nursing, 67:1191-1205.
  • Salovey, P. ve Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence, Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci Ve SPSS İle Veri Analizi, Detay Yayıncılık, 4. Baskı, Ankara.
  • Tiryaki, Ş. H., Yılmaz, T. F., Özcan, D. ve Bahçecik, N. (2013). Kamu hastanelerinde görev yapan başhekim ve başhemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ile etik muhakeme yetenekleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,10:18-26.
  • Uzuner, A. (2012). Yönetici hemşirelerde duygusal zeka ve boyun eğici davranışların incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Duygusal zekâ ve eğitim açısından doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 139-146.

A STUDY FOR DETERMINATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF NURSES AND MIDWIVES

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 74, 656 - 664, 01.04.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.567278

Öz

Defined as an ability of
understanding and questioning with emotions, assimilating
emotions within thinking and regulating emotions in
self and in others; the concept of “
Emotional
Intelligence
” is of particular
importance for healthcare professionals. In this study,
emotional intelligence levels of hospital employees were examined on the
basis of lower dimensions. Whether or not there was any significant difference
between emotional intelligence levels of the employees according to demographic
elements was analyzed. The study comprises employees working in nurse and
midwife occupational groups in a training and research hospital in the city
center of Corum. Data were collected using a questionnaire including
4 lower dimensions and a total of 27 questions. Emotional intelligence levels of the participants were measured via Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS).
In the study which was implemented with the participation of 278 healthcare
professionals,
emotional intelligence levels of the
participants were determined on the basis of lower dimensions and whether or
not those levels significantly differed was examined according to
demographic variables. The analyses were performed
with the SPSS version 22.0. As a result of the study, it was determined that
emotional intelligence levels of the nurses and midwives did not
significantly differ according to the variables of gender, task, type of
employment and level of income. On the other hand
; it was determined that demographic characteristics
such as marital status, professional experience and age groups caused
significant differences in
emotional intelligence
levels of the nurses and midwives
.

Kaynakça

  • Acar, F. (2002). Duygusal Zeka ve Liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
  • Altıok. M., Yılmaz. M., Özer. S., Nacar. H., Yaman. Z. ve Sungur. M.A. (2015). Klinisyen hemşirelerde duygusal zeka: Nitel ve nicel verilerle Mersin örneği, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Aslan. D. ve İşsever. H. (2016). Kamu hastanelerinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka yetenekleri ile profesyonellik davranışları arasındaki ilişki, Nobel Medicus 42,Cilt: 14:3.
  • Atilla G. (2012). Hastanelerde duygusal zeka-hasta memnuniyeti ilişkisi: Isparta il merkezi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Bar-On, R. (2006). “The Bar-On Model Of Emotional-Social Intelligence (ESI)”, Psicothema, Vol. 18, 13-25.
  • Bar-On, R. Brown. J.M., Kirkcaldyc, B.D. ve ThomeÂ. E.P. (2000). Emotional expression and implications for occupational stress; an application of the Emotional Quotient Inventory, Personality and Individual Differences 28,1107-1118.
  • Başoğul. C. ve Özgür. G. (2016). Role of Emotional Intelligence in Conflict Management Strategies of Nurses, Asian Nursing Research, 10, 228-233.
  • Büyükbayram, A.ve Gürkan, A. (2014). Hemşirelerin İş Doyumunda Duygusal Zekânın Rolü, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of Psychiatric Nursing, 5(1).
  • Cerit, B.ve Öz, F. (2019). Hemşirelerde Duygusal Zekanın İletişim Becerilerine Etkisi, Sağlık Akademisi Kastamonu, Cilt 4, Sayı 1, S https://dx.doi.org/10.25279/sak.459199
  • Harrod N. R. ve Scheer S. D. (2005). An Exploration of Adolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics. Adolescence, 40(159):503-512.
  • Karakaş. S. A. ve Küçükoğlu. S. (2011). Bir Eğitim Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Duygusal Zeka Düzeyleri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14:3.
  • Karadağ, G. ve Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik Eğitimi ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi,1: 42-51.
  • Kozan, H. İ. Ö. ve Hamarta, E. (2017). Beliren yetişkinlikte beden imgesi: Bağlanma ve sosyal görünüş kaygısının rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(48), 63-81.
  • Keskin, G. ve Yıldırım, G. Ö. (2006). Hemşirelerin Kişisel Değerlerinin ve İş Doyumlarının İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22:119-133.
  • Lee M. ve Lee S. (2008). The influence of emotional intelligence and organizational climate for nurse job satisfaction. Journal of Business Administration, 4:1-10.
  • McQueen, A. C. (2004). Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing, 47(1), 101-108.
  • Okumuş, D. Ç. ve Uğur, E. (2017). Hemşirelerin Duygusal Zeka Düzeylerinin Bakım Davranışlarına Etkisi, ACU Sağlık Bil Dergisi (2):104-109.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile Biyoistatistik, 4. Baskı, Kaan Yayınları, Eskişehir.
  • Papastavrou E, Efstathiou G. ve Charalambous A. (2011). Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviours: Quantative systematic rewiew of comparative studies. Journal of Advanced Nursing, 67:1191-1205.
  • Salovey, P. ve Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence, Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci Ve SPSS İle Veri Analizi, Detay Yayıncılık, 4. Baskı, Ankara.
  • Tiryaki, Ş. H., Yılmaz, T. F., Özcan, D. ve Bahçecik, N. (2013). Kamu hastanelerinde görev yapan başhekim ve başhemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ile etik muhakeme yetenekleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,10:18-26.
  • Uzuner, A. (2012). Yönetici hemşirelerde duygusal zeka ve boyun eğici davranışların incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Duygusal zekâ ve eğitim açısından doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 139-146.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Çankaya 0000-0003-3498-7328

Hüseyin Eriş 0000-0002-1685-9819

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Çankaya, M., & Eriş, H. (2020). HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 656-664. https://doi.org/10.17755/esosder.567278

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.