BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF YÖNETİMİ AÇISINDAN ÖĞRETMEN NİTELİKLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 23, 274 - 295, 01.06.2008

Öz

-

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Küçükahmet, L.), Nobel Yayınları, Ankara.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeleri. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Başar, H. (1996). Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayınları, Ankara.
  • _______. (2001). Sınıf Yönetimi, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Bayrak, C. (1998). Okul ve Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları No: 559.
  • Cangelosi, J. B. (1988). Classroom Management Strategies, Longman Inc, New York.
  • Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplinin, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf Yönetimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Çankırılı, A. (2005). Öğretmen ve Öğrencileri, www.zaferdergisi.com/article /makale. Erişim Tarihi: 03.06.2007.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, Sayı, 149.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul.
  • Erişen, Y. (2004). Sınıfta Öğretim Liderliği; Sınıf Yönetimi, (Editör: Ş. Erçetin ve Ç. Özdemir), Asil Yayın, Ankara.
  • Güven, D. E., Cevher, N. F. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol.2, No.18.
  • Girmen, P., Anılan, H., Şentürk, İ., Öztürk, A. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Gösterdikleri Tepkiler, Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı, 15. Yıl. 2006.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd, Ankara.
  • Kuğuoğlu, İ. H. (2004). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Mezunu Aday Öğretmenlerin Kendi Algılamalarına Göre Sınıf Yönetimi Alanındaki Yeterliliklerini Algılamalarına Dair Görüşleri ve Önerileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N., Genç, G. (2004). Eğitimci Gözüyle Öğretmen ve Öğrenci, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İ.Ü. Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kızıltepe, Z. (2004). Öğretişim, Eğitim Psikolojisine Çağdaş Bir Yaklaşım, Merteks, İstanbul.
  • Korkmaz, İ. (2002). İstenmeyen Davranışların Önlenmesi, Sınıf Yönetimi, (Ed: Zeki Kaya), Pegem Yayınları, Ankara.
  • Laut, J. (1999). Classroom Management: Beliefs of Preservice Teachers and Clasroom Teachers Concerning Classroom Management Styles, Fall Teachers Education Conference, Cherleston, Database: Eric.
  • Öztürk, B. (2002). İstenmeyen Davranışların Önlenmesi ve Giderilmesi, Sınıf Yönetimi (Ed: Emin Karip), Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Pala, A. (2005). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Önlemeye Dönük Disiplin Modelleri, Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.13.
  • Phelps, P. H. (1991). Helping Teachers Excel as Classroom Managers, Academic Search Premier, Clearin House, Vol.64, Issıue.4.
  • Sarıtaş, M. (2000). “Sınıf Yönetimi ve Disiplinle İlggili Kurallar Geliştirme ve Uygulama” Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (Ed: Leyla Küçükahmet), Nıbel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Semerci, N. (2004). Öğrenci Görüşlerine Göre Sınıf Öğretmenliği Derslerini İşleyişi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İ.Ü. Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Terzi, R. A. (2002). Sınıf Yönetimi Açısından Etkili Öğretmen Davranışları, Mili Eğitim Dergisi, Sayfa 155-156. Türnüklü, A. (1999). İlkokullarda Sınıf Yönetimi.
  • www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen
  • /tezöetleri/aturnuklu.html. Erişim tarihi: 12.07.2007.
  • Yalçınkaya, M., Tonbul, Y. (2002). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerine İlişkin Algı ve Gözlemleri, Ege Eğitim Dergisi, (1), 2, 96
  • York-Barr, J., Duke, K. (2004). What Do We Do About Teacher Leadership? Findings from Two Decades og Scholarship, Review of Educational Research, Vol. 74, No.3.
  • Yeşilyurt, E. (2007). Akademik ve Yönetimsel Liderlik, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, Vol.5, No.3.

SINIF YÖNETİMİ AÇISINDAN ÖĞRETMEN NİTELİKLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 23, 274 - 295, 01.06.2008

Öz

Sınıf yönetimi açısından öğretmen niteliklerini belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmada, genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Elazığ il merkezinde 2006–2007 akademik yılında eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdüren ilköğretim okulları öğretmenleri, örneklemini evrenden tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilmiş 225 öğretmen oluşturmaktadır. Beşli likert tipi maddelerden oluşan ölçekle elde edilen veriler; SPSS for Windows programıyla yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve varyans (one-way) analiz teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgulara göre öğretmenlerin; vizyon geliştirme, çeşitli öğretim yöntem ve tekniği kullanma, etkin dinleme, model olma, rehberlik etme, uygun sınıf atmosferi ve ortamı oluşturma, disiplin ve öğretimi dengede tutma, uyarı ve eleştirilerde olumlu cümleler kullanma, öğrencilerin saygılı, dürüst ve ahlaklı olmasına önem verme ve problemleriyle ilgilenme, ihtiyaçlarını bilme, öğrencileri karar alma sürecine katma ve onlara sıcakkanlı ve adil davranma konularında sınıf yönetimi açısından oldukça önemli niteliklere sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, branş, öğrenim durumu ve kıdem değişkenlerine göre öğretmenlerin nitelikleri arasında anlamlı farklıklar bulunmuştur

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Küçükahmet, L.), Nobel Yayınları, Ankara.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeleri. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Başar, H. (1996). Sınıf Yönetimi, Pegem A Yayınları, Ankara.
  • _______. (2001). Sınıf Yönetimi, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Bayrak, C. (1998). Okul ve Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları No: 559.
  • Cangelosi, J. B. (1988). Classroom Management Strategies, Longman Inc, New York.
  • Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplinin, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf Yönetimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Çankırılı, A. (2005). Öğretmen ve Öğrencileri, www.zaferdergisi.com/article /makale. Erişim Tarihi: 03.06.2007.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, Sayı, 149.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul.
  • Erişen, Y. (2004). Sınıfta Öğretim Liderliği; Sınıf Yönetimi, (Editör: Ş. Erçetin ve Ç. Özdemir), Asil Yayın, Ankara.
  • Güven, D. E., Cevher, N. F. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol.2, No.18.
  • Girmen, P., Anılan, H., Şentürk, İ., Öztürk, A. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Gösterdikleri Tepkiler, Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı, 15. Yıl. 2006.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd, Ankara.
  • Kuğuoğlu, İ. H. (2004). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Mezunu Aday Öğretmenlerin Kendi Algılamalarına Göre Sınıf Yönetimi Alanındaki Yeterliliklerini Algılamalarına Dair Görüşleri ve Önerileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N., Genç, G. (2004). Eğitimci Gözüyle Öğretmen ve Öğrenci, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İ.Ü. Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kızıltepe, Z. (2004). Öğretişim, Eğitim Psikolojisine Çağdaş Bir Yaklaşım, Merteks, İstanbul.
  • Korkmaz, İ. (2002). İstenmeyen Davranışların Önlenmesi, Sınıf Yönetimi, (Ed: Zeki Kaya), Pegem Yayınları, Ankara.
  • Laut, J. (1999). Classroom Management: Beliefs of Preservice Teachers and Clasroom Teachers Concerning Classroom Management Styles, Fall Teachers Education Conference, Cherleston, Database: Eric.
  • Öztürk, B. (2002). İstenmeyen Davranışların Önlenmesi ve Giderilmesi, Sınıf Yönetimi (Ed: Emin Karip), Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Pala, A. (2005). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Önlemeye Dönük Disiplin Modelleri, Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.13.
  • Phelps, P. H. (1991). Helping Teachers Excel as Classroom Managers, Academic Search Premier, Clearin House, Vol.64, Issıue.4.
  • Sarıtaş, M. (2000). “Sınıf Yönetimi ve Disiplinle İlggili Kurallar Geliştirme ve Uygulama” Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (Ed: Leyla Küçükahmet), Nıbel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Semerci, N. (2004). Öğrenci Görüşlerine Göre Sınıf Öğretmenliği Derslerini İşleyişi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İ.Ü. Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Terzi, R. A. (2002). Sınıf Yönetimi Açısından Etkili Öğretmen Davranışları, Mili Eğitim Dergisi, Sayfa 155-156. Türnüklü, A. (1999). İlkokullarda Sınıf Yönetimi.
  • www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen
  • /tezöetleri/aturnuklu.html. Erişim tarihi: 12.07.2007.
  • Yalçınkaya, M., Tonbul, Y. (2002). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerine İlişkin Algı ve Gözlemleri, Ege Eğitim Dergisi, (1), 2, 96
  • York-Barr, J., Duke, K. (2004). What Do We Do About Teacher Leadership? Findings from Two Decades og Scholarship, Review of Educational Research, Vol. 74, No.3.
  • Yeşilyurt, E. (2007). Akademik ve Yönetimsel Liderlik, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, Vol.5, No.3.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Etem Yeşilyurt-ibrahim Çankaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Çankaya, E. Y.-i. (2008). SINIF YÖNETİMİ AÇISINDAN ÖĞRETMEN NİTELİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 274-295.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.