BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMCİLER İÇİN TEMEL TEKNOLOJİ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 26, 186 - 205, 01.09.2008

Öz

-

Kaynakça

  • Algozzine, B., Bateman, L. R., Flowers, C. P., Gretes, J. A., Hughes, C. D., & Lambert, R. (1999). Developing technology competencies in a college of education. Current Issues in Education [On-line], 2(3). Available: http://cie.ed.asu.edu/volume2/number3/.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Brislin, R. W., Lonner,, W. J., Thorndike, R. M. (1973). Cross-cultural research methods. New York: John Wiley & Sons Publishing
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (3. baskı). Ankara: Pegem-A yayıncılık.
  • Doyle, E. Stamouli, I., Huggard, M. (2005). Computer anxiety, self-efficacy, computer experience: An investigation throughout a computer science degree. 35 th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. Indianapolis, IN. Available: http://ieeexplore.ieee.org/iel5/10731/33854/01612246.pdf
  • Flowers, C.P. & Algozzine, R.F. (2000). Development and Validation of Scores on the Basic Technology Competencies for Educators Inventory. Educational and Psychological Measurement, 60(3), 411-418
  • Insight, The South Central Instrument Library and Data Repository (2005). Basic Technology Competencies for Educators Inventory. Available: http://www.tcet.unt.edu/insight/instruments/
  • Işıksal, M. & Aşkar, P. (2003). İlköğretim Öğrencileri için Matematik ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25),109-118
  • Joncour, N., Sinclair K.E. & Bailey, M. (1994). Computer Anxiety, Computer Experience and Self- Efficacy. Paper prepared for presentation at the Annual Conference of the Australian Association for Research in Education, Newcastle, New South Wales. Available: http://www.aare.edu.au/94pap/joncn94401.txt
  • Krueger, K., Hansen, L., & Smaldino, S. (2000). Preservice teacher technology competencies: A model for preparing teachers of tomorrow to use technology. TechTrends, 44 (3) 47-50
  • Murphy, C., Coover, D., Owen, S. (1989) Development and validation of the computer self efficacy scale. Education and Psychological Measurement, (49), 893-899
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz Yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, Volume 2 (3), Article 11. Available: http://www.tojet.net/articles/2311.htm
  • Phelps, D.C. (2005). Information system security: Self-efficacy and security effectiveness in Florida Libraries. A dissertation submitted to the College of Information, The Florida State University. Available: http://etd.lib.fsu.edu/theses/available/etd-02082005- 035903/unrestricted/dissertation.pdf
  • Sa’ari, J. R., Luan, W. S. & Roslan, S. (2005). Attitudes and Perceived Information Technology Competency among Teachers. Malaysian Online Journal of Instructional Technology- (MOJIT), 2, (3), 70-77
  • Seferoğlu, S. (2005) İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma, Eğitim Araştırmaları, (19):89–101
  • Torkzadeh, G., Koufteros, X. (1994) Factorial validity of a computer self-efficacy scale and the impact of computer training, Education and Psychological Measument, 54(3), 813-821.

EĞİTİMCİLER İÇİN TEMEL TEKNOLOJİ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 26, 186 - 205, 01.09.2008

Öz

Bu çalışmanın temel amacı Eğitimci Envanteri için Temel Teknoloji Yeterlikleri Ölçeği’nin (Flowers ve Algozzine, 2000) Türkiye koşullarında geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmaya farklı programlara devam eden toplam 243 (163 bayan, 80 erkek) Eğitim Fakültesi öğrencisi katılmıştır. Faktör analizi işlemi sonrası öz-değeri 1’den büyük (>1) dokuz faktör (alt boyut) tespit edilmiştir. Ölçek maddelerinin ilgili alt boyutlarda yeterli ya da yüksek düzeyde faktör yük değerine sahip olması ölçeğin uygun bir yapı geçerliğine sahip olduğuna işaret etmektedir. Ayrıca, analiz işlemleri (ttesti, ANOVA, Tukey-HSD) sonuçları bilgisayar tecrübesi daha fazla olan öğrencilerin ölçeğin alt boyutlarındaki teknoloji yeterlik puanlarının tecrübesi daha az olan öğrencilerinkinden 0.05 anlamlılık düzeyinde daha yüksek olduğunu göstermektedir. Elde edilen bulguların daha önceki çalışmalarla tutarlılık göstermesi Türkçeye uyarlanan ölçeğin bireylerin bilgisayar teknolojileri yeterlik düzeylerini tespit etmede geçerli bir araç olarak kullanılabileceği fikrini desteklemektedir. Ayrıca, ölçeğin genel iç güvenirlik katsayısının (α = .95) ve bütün alt boyutlara ait iç güvenirlik katsayılarının genellikle yüksek değerler olarak hesaplanması ölçeğin bireylerin teknoloji yeterliklerini ölçmede güvenilir bir araç olarak kullanılabileceği fikrini vermektedir

Kaynakça

  • Algozzine, B., Bateman, L. R., Flowers, C. P., Gretes, J. A., Hughes, C. D., & Lambert, R. (1999). Developing technology competencies in a college of education. Current Issues in Education [On-line], 2(3). Available: http://cie.ed.asu.edu/volume2/number3/.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Brislin, R. W., Lonner,, W. J., Thorndike, R. M. (1973). Cross-cultural research methods. New York: John Wiley & Sons Publishing
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (3. baskı). Ankara: Pegem-A yayıncılık.
  • Doyle, E. Stamouli, I., Huggard, M. (2005). Computer anxiety, self-efficacy, computer experience: An investigation throughout a computer science degree. 35 th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. Indianapolis, IN. Available: http://ieeexplore.ieee.org/iel5/10731/33854/01612246.pdf
  • Flowers, C.P. & Algozzine, R.F. (2000). Development and Validation of Scores on the Basic Technology Competencies for Educators Inventory. Educational and Psychological Measurement, 60(3), 411-418
  • Insight, The South Central Instrument Library and Data Repository (2005). Basic Technology Competencies for Educators Inventory. Available: http://www.tcet.unt.edu/insight/instruments/
  • Işıksal, M. & Aşkar, P. (2003). İlköğretim Öğrencileri için Matematik ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25),109-118
  • Joncour, N., Sinclair K.E. & Bailey, M. (1994). Computer Anxiety, Computer Experience and Self- Efficacy. Paper prepared for presentation at the Annual Conference of the Australian Association for Research in Education, Newcastle, New South Wales. Available: http://www.aare.edu.au/94pap/joncn94401.txt
  • Krueger, K., Hansen, L., & Smaldino, S. (2000). Preservice teacher technology competencies: A model for preparing teachers of tomorrow to use technology. TechTrends, 44 (3) 47-50
  • Murphy, C., Coover, D., Owen, S. (1989) Development and validation of the computer self efficacy scale. Education and Psychological Measurement, (49), 893-899
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz Yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, Volume 2 (3), Article 11. Available: http://www.tojet.net/articles/2311.htm
  • Phelps, D.C. (2005). Information system security: Self-efficacy and security effectiveness in Florida Libraries. A dissertation submitted to the College of Information, The Florida State University. Available: http://etd.lib.fsu.edu/theses/available/etd-02082005- 035903/unrestricted/dissertation.pdf
  • Sa’ari, J. R., Luan, W. S. & Roslan, S. (2005). Attitudes and Perceived Information Technology Competency among Teachers. Malaysian Online Journal of Instructional Technology- (MOJIT), 2, (3), 70-77
  • Seferoğlu, S. (2005) İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma, Eğitim Araştırmaları, (19):89–101
  • Torkzadeh, G., Koufteros, X. (1994) Factorial validity of a computer self-efficacy scale and the impact of computer training, Education and Psychological Measument, 54(3), 813-821.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Tekinarslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2008
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Tekinarslan, E. (2008). EĞİTİMCİLER İÇİN TEMEL TEKNOLOJİ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 186-205.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.