GAYE NEDEN VE KELAM İLMİNDE GELİŞİM SEYRİ
Yıl 2009 ,
Cilt: 8 Sayı: 30, 279 - 304, 01.04.2009
Ahmet Akgüç
Öz
Neden bir şeyi ortaya çıkaran sebep anlamına gelmektedir. Filozoflara göre Allah alemin ilk
nedenidir (illet-i ula). Ancak kelamcılar illet yerine fail veya Halik kavramlarını tercih ederler. Aristo
ile başlayan süreçte dört neden kabul edilmiştir. Gaye neden bunlardan birisidir. Ta’lili kabul etmeyen
kelamcılar ilk dönemlerde gaye nedeni de kabul etmemişlerdir. Ancak zamanla gaye ve nizam delili
kelamda kullanılmıştır. Kelamcılara göre eşyaya yönelik olarak Allah’ın gayesi vardır. Filozoflar ise
bunu kabul etmezler.
Anahtar Kelimeler
Gaye , neden , varlık , hikmet , illet
Kaynakça
Abdulkerim Şehristani, Nihayetü’l-İkdam fi İlmi’l-Kelam, Tahkik: Ferid Al-i İmran/191
Amidî, el-İhkam fi Usuli’l-Ahkam, Beyrut, c.3
Amidî, Gayetü’l-Meram an İlmi’l-Kelam, Kahire, 1971
Bakara/60
Bakıllani, Temhid, Kahire, 1947
Bağdadi, Abdulkahir, Usulu’d-Din, İstanbul, 1928
Beyadı, İşaratu’l-Meram min İbarati’l-İmam, İstanbul
Buti, Sait Ramazan, Kubra’l-Yakiniyyati’l-Kevniyye, Beyrut, 1998
Devvani, Celaleddin, İsbatı Vacib Risalesi Duhan/38-39
Eş’ari, Makalat, I-II, Beyrut, 1990
Fahreddin Râzî, Nihayetü’l-Ukul, Raşid Efendi, No:504, vr. 240b Fowler, Human Anatomy, Bölüm 1, 1984
Gazali, Miyaru’l-İlm, Beyrut, 1990
Haluk Nurbaki, Kur’an-ı Kerimden Ayetler ve ilmi Gerçekler, Ankara, 1986 Hamdullah Suphi, İslam-Türk Ansiklopedisi Mecmuası, c.II, N:80, Eylül, 1947
Haşr/59
Hayyat, İntisar
Hilmi Ziya Ülken, Genel Felsefe Dersleri, İstanbul, 2000
Hud/107; Enbiya/23
Hüseyin Atay, Farabi ve İbn Sina’ya Göre Yaratma, Ankara, 1974
Hüseyin Aydın, Yaratılış ve Gayelilik, Ankara, 1999
İbn Hazm, Fisal, Beyrut, 1996, c.II
İbn Rüşd, Faslu’l-Mekal (Çeviren: A. Nevzat Ayesbeyoğlu) Ankara, 1955
İbn Sina, en-Necat, Tahkik: Abdurrahman Umeyra, Beyrut, 1992, s.62-63
İbn Sina, Şifa İlahiyat II
Fahreddin Olguner, Üç Türk-İslam Mütefekkiri İbn Sina, Fahreddin Razi, Nasuriddin Tusi Düşüncesinde Varoluş, Ankara, 1985
İbrahim Coşkun, Modernçağ Ateizmi ve İslam, Konya, 2007
İbrahim Coşkun, İnkar Problemi, Konya, 2006
İcî, Adudiddin, Mevakıf
İhvan-ı Safa, Resail, Beyrut, c.3
İlhan Kutluer, Gaiyet mad. TDVİA, c.13
İlhan Kutluer, İbn Sina Ontolojisinde Zorunlu Varlık, İstanbul, 2000
İzmirli, Yeni İlmi Kelam, İstanbul, 1339-1341, c.1
Kadı Abdulcebbar, Mugni, XI,
Kehf/89 , Kıyame/36
Kindi, Felsefi Risaleler, Çeviren: Mahmut Kaya, İstanbul, 1994
Maturîdî, Kitabu’t-Tevhid, Tahkik: Bekir Topaloğlu, Ankara, 2003
Mehmet Aydın, Din Felsefesi, İzmir, 1987
Mehmet Sait Özervarlı, Hikmet md, TDVİA, c.17
Muhittin Bahçeci, Allah’ı Bilmek ve Nesefi’ye Göre İman, Kayseri
Mustafa Sabri, Mevkıfu’l Akl ve’l-İlmi ve’l-Alem, I-IV, Beyrut Mülk/2-23-30
Nader, le Systeme Phılosophıque des Mutezile, 1956, Beyrut Nebe’/6-12-16
Nesefî (v. 1142), Ebu’l-Muin, Tabsıratu’l-Edille, I-II, Neşr:Hüseyin Atay, Ankara, 1993
Rahman/5-10
Râzî, Fahreddin, Mebahısü’l-Meşrıkıyye, Çeviren: İbrahim Coşkun, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.VI, sayı:2, s.76-79
Rıza Tevfik Bölükbaşı, Kamusu Felsefe, İllet (cause), İstanbul, 1337-1338 S. H. Bolay, Türkiye’de Ruhçu ve Maddeci Görüşün Mücadelesi, Ankara, 1995
Sa’d/27
Seyyid Şerif Cürcani, Şerhu’l-Mevakıf, Mısır, 1907, c,4
Süleyman Hayri Bolay, Aristo Metafiziği ile Gazali Metafiziğinin Karşılaştırılması, İstanbul, 1993
Taftazani, Saduddin, Şerhu’l-Makasıd, Beyrut, 1998, c.1 Taha/17-70-77 Tekasür/8
Teoman Duralı, Biyoloji Felsefesi, Ankara, 1992 Wolfson, Kelam Felsefeleri, Çeviren: Kasım Turan, İstanbul, 2001
Yener Öztürk, Kur’an Perspektifinde Kozalite Problemi, Ankara, 2004 Zariyat/56
Ahmet Akgüç, İsmail Gelenbevi’de Varlık Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara, 2006
Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, 1979
Ahmet Erkol, İbn Rüşd’ün Kelam Eleştirisi, Ankara, 2007