BibTex RIS Kaynak Göster

BENEFITS OF COMPANIES IN TEXTILE SECTOR ARISING FROM GREEN MARKETING

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 31, 148 - 168, 01.05.2010

Öz

ABSTRACT
The purpose of this study is to reveal the benefits that export companies of textile sector in Turkey attain through green marketing strategies they apply. Research was conducted among managers of textile companies which rank among 1000 companies of Turkey according to export figures determined by Istanbul Chamber of Commerce in 2007. The number of textile companies which rank among 1000 companies is 153. Green marketing practices of exporter textile companies and attained benefits have been tried to be revealed with factor and regression analysis. As a result, textile companies attain many benefits by applying green marketing strategies. Benefits attained are related with the green marketing strategies. Applied strategies affect benefits attained in international market. Green product practices bring along benefits related with international trade and client dimensions.
Key Words: Green Marketing, Textile Sector and Environment, Environmental Benefits

Kaynakça

  • Akyüz, A., & Ayyıldız, H. (2008). Küresel Isınma Giyim Sektörü Pazarlama Faaliyetleri İçin Tehdit mi? Fırsat mı? [Is Global Warming A Threat or A Advantage For Marketing Activities of Textile Sector?]. XIII.Ulusal Pazarlama Kongresi, 1, 457-475.
  • Banerjee, S. B. (1998). Corporate Environmentalism: Perspectives From Organizational Learning. Management and Learning, 29(2), 147-164.
  • Barlas, H. (1998). Tekstil Sektörü, Sanayide Atık Yönetiminde Karşılaşılan Sorunlar [Textile Sector: Challenges Faced in Waste Management]. İstanbul, Türkiye: İstanbul Sanayi Odası.
  • Batıgün, C. M. (1997). Çevre Sanayicimiz ve Dış Ticaret [Our Environmentalist Industry ad Foreign Trade]. İstanbul, Türkiye: İstanbul Sanayi Odası Çevre Şubesi.
  • Bayraktar , T. (2005). Tekstil ve Konfeksiyon Sektöründe Ekoloji ve Ekolojik Etiketler [Ecology and Ecological Labels in Textile and Garment Industry]. İstanbul, Türkiye: ITKIB Ar&Ge ve Mevzuat Şubesi.
  • Canbaz, S. (2009, January 14). Küresel Isınma Trikocuların Kafasını Karıştırdı [Global Warming Confuses Tricot Weavers]. www.gazeteler.com, p. 1.
  • Carlson, L., Grove, S., Kangun, N., Polonsky, M. (1996). An International Comparison Of Environmental Advertising: Substantive vs. Associative Claims. Journal Of Macromarketing, 16(2), 27-39.
  • Cortes, C. J. (1997). GATT,WTO and the Regulation Of International Trade In Textiles. Dartmouth, Amerika Birleşik Devletleri: Ashgate.
  • Dahlberg, K., Marvin, S., Anne, T., James, E. (1985). Environment And The Global Arena. Durhan N.C, Birleşik Krallık: Duke University.
  • Ener , N. (2004, August 01). Çevre Yönetim Sistemlerinin Uluslararası Pazarlama Açısından Önemi ve Yöneticilerin Sorumlulukları [The Importance of Environment Management Systems in terms of International Marketing and Managers’ Duties]. Bursa Çevre Merkezi Aktüel Yayını, -, 3-5.
  • Esty, D., & Winston, A. (2008). Yeşilden Altına Akıllı Şirketler Çevreci Stratejiler İle Nasıl Avantaj Yaratır? [Green To Gold]. İstanbul, Türkiye: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. DOI: 978-9944-383-73-8
  • Judge, W., & Douglas , T. (1998). Performance Implications Of Incorporating Natural Environment Issues Into The Strategic Planning Process: An Empirica Assessment. Journal Of Management Studies, 35, 241 -262.
  • Karabulut, E. (2004). İşletmelerde Yeşil Yönetim Uygulamalarının İşletme Başarısına Katkısını İncelemeye Yönelik Bir Araştırma [A Study Aiming to Examine the Contribution of Green Management Practices to Business Success in Companies]. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 33(1), 53-60.
  • Kaya, S. (2008, May 02). Tekstil Sanayinde Anahtar Çevresel Konular [Key Environmental Issues in Textile Industry]. Retrieved 2008, May 02, from http://www.bcm.org.tr
  • Klassen, R., & Curtis, P. (1996). The Impact Of Environmental Management On Firm Performance. Management Science, 42(8), 1199-1214. DOI: 10.1287/mnsc.42.8.1199
  • Lorek, S., & Lucas, R. (2003). Towards Sustainable Market Strategies-A Case Study On Eco Textilex and Green Power. B.Gmbh, Almanya: Wissenchaftszentrum Nordrhein- Westfalen, Wuppertal Institut Für Klima, Umwelt, Energie Gmbh.
  • Marzinkowski, J. (1996). Tekstil İşlemede Devamlı İyileştirme Metotları İle Kalite Düzenlemesi Ve Çevre Koruması [Quality Regulation and Environment Protection Using Continuing Improvement Methods in Textile Manufacturing]. Tekstil Endüstrisinde Çevre Koruma Sempozyumu, 20, 1.
  • Nakip , M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve SPSS Destekli Uygulamalar [Marketing Research, Techniques and SPSS Aided Practices]. Ankara, Türkiye: Seçkin Yayıncılık.
  • North, K. (1992). Environmental Business Management: An Introduction. Geneva, İsviçre: Geneva International Labour Office. DOI: 9221072894
  • Seventekin, N. (1996). Tekstil ve İnsan Ekolojisi- Ekolojik Tekstil Üretimi [Ecology of Textile and Man: Ecological Textile Production]. Ankara, Türkiye: Tübitak Mam Tekstil Enstitüsü Sagem Müdürlüğü.
  • Tüsiad, . (2005). Şirketlerin Yeni Yönetim Aracı Çevresel Muhasebe [Environment Friendly Accounting as a Tool of Businesses in New Management ]. Ankara, Türkiye: TÜSİAD.
  • Weckmann, R. (1999). Tekstil Malzemelerinde İnsan Ekolojisi İhtiyacına Cevap Olarak Ekoteks 100 Standardı [ECOTEX 100 Standart in Textile Materials As An Answer to Human Ecology Needs ]. İstanbul, Türkiye: İstanbul Sanayi Odası.

TEKSTİL SEKTÖRÜNDEKİ İŞLETMELERİN YEŞİL PAZARLAMADAN KAYNAKLI KAZANIMLARI

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 31, 148 - 168, 01.05.2010

Öz

ÖZ
Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki tekstil sektöründeki ihracatçı işletmelerin uyguladıkları yeşil pazarlama uygulamaları ile elde ettikleri kazanımları ortaya çıkarmaktır. Araştırma 2007 yılında İstanbul Sanayi Odası tarafından belirlenen Türkiye'nin, ihracat rakamlarına göre ilk 1000 işletmesi arasına giren tekstil işletmelerinin yöneticileri arasında yapılmıştır. 1000 işletme arasına giren tekstil işletmesi sayısı 153'tür. İhracatçı tekstil işletmelerinin yeşil pazarlama uygulamaları ve elde ettikleri kazanımları faktör ve regresyon analizleri yapılarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak tekstil işletmeleri yeşil pazarlama stratejilerini uygulayarak pek çok kazanım elde ederler. Elde edilen kazanımların yeşil pazarlama stratejileri ile ilişkisi vardır. Uygulanan stratejiler, uluslararası pazarda elde edilen kazanımları etkilemektedir. Yeşil ürün uygulamaları uluslararası ticaret boyutunda ve müşteri boyutunda yer alan kazanımların elde edilmesini beraberinde getirmektedir.
Anahtar Kelimeler: Yeşil Pazarlama, Tekstil Sektörü ve Çevre, Çevresel Kazanımlar.

Kaynakça

  • Akyüz, A., & Ayyıldız, H. (2008). Küresel Isınma Giyim Sektörü Pazarlama Faaliyetleri İçin Tehdit mi? Fırsat mı? [Is Global Warming A Threat or A Advantage For Marketing Activities of Textile Sector?]. XIII.Ulusal Pazarlama Kongresi, 1, 457-475.
  • Banerjee, S. B. (1998). Corporate Environmentalism: Perspectives From Organizational Learning. Management and Learning, 29(2), 147-164.
  • Barlas, H. (1998). Tekstil Sektörü, Sanayide Atık Yönetiminde Karşılaşılan Sorunlar [Textile Sector: Challenges Faced in Waste Management]. İstanbul, Türkiye: İstanbul Sanayi Odası.
  • Batıgün, C. M. (1997). Çevre Sanayicimiz ve Dış Ticaret [Our Environmentalist Industry ad Foreign Trade]. İstanbul, Türkiye: İstanbul Sanayi Odası Çevre Şubesi.
  • Bayraktar , T. (2005). Tekstil ve Konfeksiyon Sektöründe Ekoloji ve Ekolojik Etiketler [Ecology and Ecological Labels in Textile and Garment Industry]. İstanbul, Türkiye: ITKIB Ar&Ge ve Mevzuat Şubesi.
  • Canbaz, S. (2009, January 14). Küresel Isınma Trikocuların Kafasını Karıştırdı [Global Warming Confuses Tricot Weavers]. www.gazeteler.com, p. 1.
  • Carlson, L., Grove, S., Kangun, N., Polonsky, M. (1996). An International Comparison Of Environmental Advertising: Substantive vs. Associative Claims. Journal Of Macromarketing, 16(2), 27-39.
  • Cortes, C. J. (1997). GATT,WTO and the Regulation Of International Trade In Textiles. Dartmouth, Amerika Birleşik Devletleri: Ashgate.
  • Dahlberg, K., Marvin, S., Anne, T., James, E. (1985). Environment And The Global Arena. Durhan N.C, Birleşik Krallık: Duke University.
  • Ener , N. (2004, August 01). Çevre Yönetim Sistemlerinin Uluslararası Pazarlama Açısından Önemi ve Yöneticilerin Sorumlulukları [The Importance of Environment Management Systems in terms of International Marketing and Managers’ Duties]. Bursa Çevre Merkezi Aktüel Yayını, -, 3-5.
  • Esty, D., & Winston, A. (2008). Yeşilden Altına Akıllı Şirketler Çevreci Stratejiler İle Nasıl Avantaj Yaratır? [Green To Gold]. İstanbul, Türkiye: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. DOI: 978-9944-383-73-8
  • Judge, W., & Douglas , T. (1998). Performance Implications Of Incorporating Natural Environment Issues Into The Strategic Planning Process: An Empirica Assessment. Journal Of Management Studies, 35, 241 -262.
  • Karabulut, E. (2004). İşletmelerde Yeşil Yönetim Uygulamalarının İşletme Başarısına Katkısını İncelemeye Yönelik Bir Araştırma [A Study Aiming to Examine the Contribution of Green Management Practices to Business Success in Companies]. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 33(1), 53-60.
  • Kaya, S. (2008, May 02). Tekstil Sanayinde Anahtar Çevresel Konular [Key Environmental Issues in Textile Industry]. Retrieved 2008, May 02, from http://www.bcm.org.tr
  • Klassen, R., & Curtis, P. (1996). The Impact Of Environmental Management On Firm Performance. Management Science, 42(8), 1199-1214. DOI: 10.1287/mnsc.42.8.1199
  • Lorek, S., & Lucas, R. (2003). Towards Sustainable Market Strategies-A Case Study On Eco Textilex and Green Power. B.Gmbh, Almanya: Wissenchaftszentrum Nordrhein- Westfalen, Wuppertal Institut Für Klima, Umwelt, Energie Gmbh.
  • Marzinkowski, J. (1996). Tekstil İşlemede Devamlı İyileştirme Metotları İle Kalite Düzenlemesi Ve Çevre Koruması [Quality Regulation and Environment Protection Using Continuing Improvement Methods in Textile Manufacturing]. Tekstil Endüstrisinde Çevre Koruma Sempozyumu, 20, 1.
  • Nakip , M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve SPSS Destekli Uygulamalar [Marketing Research, Techniques and SPSS Aided Practices]. Ankara, Türkiye: Seçkin Yayıncılık.
  • North, K. (1992). Environmental Business Management: An Introduction. Geneva, İsviçre: Geneva International Labour Office. DOI: 9221072894
  • Seventekin, N. (1996). Tekstil ve İnsan Ekolojisi- Ekolojik Tekstil Üretimi [Ecology of Textile and Man: Ecological Textile Production]. Ankara, Türkiye: Tübitak Mam Tekstil Enstitüsü Sagem Müdürlüğü.
  • Tüsiad, . (2005). Şirketlerin Yeni Yönetim Aracı Çevresel Muhasebe [Environment Friendly Accounting as a Tool of Businesses in New Management ]. Ankara, Türkiye: TÜSİAD.
  • Weckmann, R. (1999). Tekstil Malzemelerinde İnsan Ekolojisi İhtiyacına Cevap Olarak Ekoteks 100 Standardı [ECOTEX 100 Standart in Textile Materials As An Answer to Human Ecology Needs ]. İstanbul, Türkiye: İstanbul Sanayi Odası.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aybeniz Akdeniz Ar Bu kişi benim

Tuncer Tokol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2010
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Ar, A. A., & Tokol, T. (2010). TEKSTİL SEKTÖRÜNDEKİ İŞLETMELERİN YEŞİL PAZARLAMADAN KAYNAKLI KAZANIMLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 148-168.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.