BibTex RIS Kaynak Göster

OTEL İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI AÇISINDAN İŞGÖREN DEVİR HIZININ ANALİZİ: KAPADOKYA BÖLGESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 36, 252 - 272, 01.01.2011

Öz

ÖZ
İnsan kaynakları yönetimi açısından işletmelerin karşılaştıkları önemli sorunlardan biri; işgörenlerin bir işyerinde uzun süre çalışamaması ve daha iyi iş olanakları bulduğunda işyerini değiştirmesidir. İşgören devri, işletmedeki yetenek ve yetkinlikleri yitirmenin yanı sıra, yeni işe alım ve oryantasyon maliyetlerini artırması açısından da ek yük getirmektedir. Turizm sektörünün kendine özgü bir takım koşullarından dolayı, bu sorun otel işletmelerinde ayrı bir öneme sahiptir. Bu nedenle; "Kapodokya bölgesinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde işgören devir hızının analizi" çalışmanın temel amacı olarak belirlenmiştir.
Bu amaç doğrultusunda çalışmanın birinci bölümünde; işgören devir hızı ve işgören devrinin yarattığı sonuçlar incelenmiştir. İşgören devrinin hesaplanması kısaca ele alındıktan sonra otel işletmelerinde işgören devri incelenmiştir. İkinci kısımda ise; otel işletmelerinde işgören devrini analiz etmek ve bazı değişkenler ile işgörenin iş değiştirme sıklığı arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Kapodokya Bölgesindeki otel işletmelerinde bir anket çalışması yapılmıştır. Veriler SPSS istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Son olarak; araştırma sonuçları tartışılmış ve otel işletmeleri yöneticilerine konuya ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: İşgören Devir Hızı, İş Değiştirme, Yıldızlı Otel İşletmesi, Kapadokya Bölgesi

Kaynakça

  • AKINCI, Z., (2002), Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 4, 1-25.
  • AKSU, A., (1995), Otel İşletmelerinde İşgören Devir Hızının Verimlilikle Olan İlişkisinin Değerlendirilmesi ve Antalya Yöresinde Bir Uygulama, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • ALIÇCI, M., (1998), Turistik Belgeli Turizm İşletmelerinde İşgören Devir Hızı ve Malatya Uygulaması, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • BİBBY, C.L., (2008). Should I Stay or Should I Leave? Perceptions of Age Discrimination, Organizational Justice, and Employee Attitudes on İntentions to Leave”, The Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 63-86.
  • CARBERY, R., T. N.GARAVAN, F. O’BRIEN and J. MCDONNEL, (2003), Predicting Hotel Managers Turnover Cognitons, Journal of Managerial Psychology, 18,7, 649 – 679.
  • ÇAKIR, Ö., (2001), İşe Bağlılık Olgusu ve Etkileyen Faktörler, Ankara, Seçkin Yayınevi.
  • DALTON D. R., D. M. KRACKHARDT and L. W. PORTER, (1981), Functional Turnover: An Empirical Assessment, Journal of Applied Psychology , 66, 6, 716-721.
  • DEMİR, M., (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kapsamında İşgücü Devir Hızının Analizi Ve Muğla Bölgesi Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,İzmir.
  • DENİZ, E., (2000), İşletmelerdeki İşgören Devir Hızı Oranı ve Bir Uygulama, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Projesi, Gebze.
  • DULUPÇU, M.A, (2001), Küresel Rekabet Gücü, Nobel Basım Yayım ve Dağıtım, Ankara.
  • FOOTE, D.A., (2004), Managing The Problem of Unscheduled Turnover, Management Decision, 42,8, 963-973.
  • GUSTAFSON, C.M., (2002), Employee Turnover: A Study of Private Clubs in the USA,14, 3, 106- 113.
  • GÜN, G. (2008), Konaklama İşletmelerinde İşgören Devir Hızının Personel Motivasyonuna Etkisini Belirlemeye Yönelik Kapadokya Bölgesinde Bir Araştırma, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Düzce.
  • HENDRIE, J., (2004), A Review of a Multıple Retailer’s Labour Turnover, Internatıonal Journal of Retail & Distribution Management, 32, 9, 434-441.
  • HOGAN, J. J., (1992), Turnover and What to Do About It?, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly , 33, 1, 40-45.
  • IVERSON, R.D. and M. DEERY, (1997), Turnover Culture in The Hospitality Industry,Human Resource Management Journal, 7, 4, 71-82.
  • JOHNSRUD, L. K., R. HECK and V. ROSSER, (2000), Morale Matters: Mid-level Administrators and Their Intent to Leave, The Journal of Higher Education,71,1.
  • KANKAANRANTA T., T. NUMMİ, J. VAİNİOMÄKİ, H. HALİLA,H. HYPPÖLÄ, M. ISOKOSKİ, S. KUJALA, E. KUMPUSALO, K. MATTİLA, I. VİRJO, J. VÄNSKÄ and P. RİSSANEN, (2007), The Role of Job Satisfaction, Job Dissatisfaction and Demographic Factors on Physicians’ Intentions to Switch Work Sector From Public To Private, Health Policy, 83, 1, September, 50-64.
  • KILIÇ, İ., (1998), Motivasyon İle İşgören Devir Hızı Arasındaki İlişki”, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Kocaeli.
  • KUŞLUVAN, Z. ve S. KUŞLUVAN, (2004),Turizm İşletmelerinde İşgören Devri: Anlamı, Türleri ve Nedenleri, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Temmuz-Ağustos,1, 28-37.
  • LAM T., T. BAUM and R. PİNE, (2003), Subjective Norms: Effects On Job Satisfaction, Annuals of Tourism Research, 30, 1, January, 160-177.
  • LOI, R., N. HANG-YUE and S. FOLEY, (2006), Linking Employees Justice Perceptions to Organizational Commitment and Intention to Leave: The Mediating Role of Perceived Organizational Psychology, Group and Organization Management, 79, 102-103.
  • LUCIFORA, C., (1998), The Impact of Unıons on Labour Turnover in Italy: Evidence from Establishment Level Data, International Journal of Industrial Organizatıon, 16, 353-376.
  • MUNASİNGHE L. and K. SİGMAN, (2004), A Hobo Syndrome? Mobility, Wages, and Job Turnover, Labour Economics, 11, 2, April, 191-218.
  • ÖZKALP, E., (1991), Davranış Bilimleri, Örgütsel Davranış ve Örgütsel Davranış Modeli, Örgütlerde Davranış, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını, Yayın no: 116, Eskişehir.
  • SCOTT, C. R., S. L. CONNAUGHTON, H. R. Dıaz-SAENZ, K. MAGUIRE, R. RAMIREZ, R. B. SON, S. P. SHAW and D. MORGAN, (1999), The Impacts of Communication and Multiple Identifications on Intent to Leave, Management Communication Quarterly, 12, 400–435.
  • SUTHERLAND, J., (2002), Job-to-Job Turnover and Job-to-non-employment Movement”, Personnel Review, 31, 6, 710-721.
  • ŞİMŞEK, M. Ş. ve H. ÖGE, (2007), Serdar, Stratejik ve Uluslararası Boyutları ile İnsan Kaynakları Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • THEODOSSİOU I. and E. VASİLEİOU, (2007), Making The Risk of Job Loss A Way of Life: Does It Affect Job Satisfaction?, Research in Economics, 61, 2, June, 71-83.
  • TÜTÜNCÜ, Ö. ve M. DEMİR, (2003), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kapsamında İşgücü devir Hızının Analizi ve Muğla Bölgesi Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 146-169.
  • UÇKUN C. G., P. ELBEYİ ve O. EMİR, (2008), Otel İşgörenlerinin İş Doyumlarının Önemi ve Akçakoca’da Yerleşik Yıldızlı Otel İşletmeleri İşgörenleri Üzerinde Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 10,1-18.
  • WALMESLY, A. (2004), Assesing Staff Turnover: A View From the English Riviera”, International Journal of Tourism Research, 6, 275-287. WOODS, H. R. and J. F. MACAULAY, (1989), For Turnover: Retention Programs That Work, Human Resources Management,7, 4, 78-90.
  • YAYLI A. ve S. ÇÖP, (2009), Türkiye ve Polonya’da Turizm Sektörü Çalışanlarının Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık Algılarının Karşılaştırılması, 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Eskişehir, 181- 188. YILMAZ, B. ve A. HALICI, (2010), İşgücü Devir Hızını Etkileyen Etmenler: Sekreterlik Mesleğinde Bir Araştırma, International Journal of Economic and Administrative Studies, 2, 2, 4, 93-108. YÜKSEL, Ö. (1998), İnsan Kaynakları Yönetimi, İkinci Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • ZAWACKİ, R A., (1993), Key Issues in Human Resources Management, Information Systems Management, 10, 72-75.

EMPLOYEE TURNOVER RATE ANALYSIS IN TERMS OF HUMAN RESOURCES IN TOURİSM BUSINESS: THE CASE OF CAPPADOCIA REGION

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 36, 252 - 272, 01.01.2011

Öz

ABSTRACT
It is one of the important issues that business face in terms of human resources that labour turnover cannot work for a long time in a business place and they want to change their bussiness place when they find better employment oppurtunities. Labour turnover, as well as losing the skills and competencies of the business, in terms of recruitment of new and orientation costs brought additional burden. Tourism sector due to the unique conditions of a team, this problem has a special importance in accommodation establishments. Therefore, "hotels with four and five stars in the region of Cappadocia analysis of labour turnover determined as the aim of the study.
For this purpose, the first part of the study; labour turnover speed and created by labour turnover results were studied. After briefly discussed the labour turrnove rate, calculation,labour turnover rate investigated at hotel establishments. In the second part; to analyze labour turnover at hotel establishments and so as to some variables with frequency of employee's job change the relationship between to examine, a survey was conducted in hotel business Cappadocia region. The data was analyzed with SPSS statistical software package. Finally, the results of the research were discussed and managers of hotel business were made some suggestions on the subject.
Key words: Labour of turnover, job change, hotels with star, Cappadocia Region.

Kaynakça

  • AKINCI, Z., (2002), Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 4, 1-25.
  • AKSU, A., (1995), Otel İşletmelerinde İşgören Devir Hızının Verimlilikle Olan İlişkisinin Değerlendirilmesi ve Antalya Yöresinde Bir Uygulama, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • ALIÇCI, M., (1998), Turistik Belgeli Turizm İşletmelerinde İşgören Devir Hızı ve Malatya Uygulaması, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • BİBBY, C.L., (2008). Should I Stay or Should I Leave? Perceptions of Age Discrimination, Organizational Justice, and Employee Attitudes on İntentions to Leave”, The Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 63-86.
  • CARBERY, R., T. N.GARAVAN, F. O’BRIEN and J. MCDONNEL, (2003), Predicting Hotel Managers Turnover Cognitons, Journal of Managerial Psychology, 18,7, 649 – 679.
  • ÇAKIR, Ö., (2001), İşe Bağlılık Olgusu ve Etkileyen Faktörler, Ankara, Seçkin Yayınevi.
  • DALTON D. R., D. M. KRACKHARDT and L. W. PORTER, (1981), Functional Turnover: An Empirical Assessment, Journal of Applied Psychology , 66, 6, 716-721.
  • DEMİR, M., (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kapsamında İşgücü Devir Hızının Analizi Ve Muğla Bölgesi Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,İzmir.
  • DENİZ, E., (2000), İşletmelerdeki İşgören Devir Hızı Oranı ve Bir Uygulama, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Projesi, Gebze.
  • DULUPÇU, M.A, (2001), Küresel Rekabet Gücü, Nobel Basım Yayım ve Dağıtım, Ankara.
  • FOOTE, D.A., (2004), Managing The Problem of Unscheduled Turnover, Management Decision, 42,8, 963-973.
  • GUSTAFSON, C.M., (2002), Employee Turnover: A Study of Private Clubs in the USA,14, 3, 106- 113.
  • GÜN, G. (2008), Konaklama İşletmelerinde İşgören Devir Hızının Personel Motivasyonuna Etkisini Belirlemeye Yönelik Kapadokya Bölgesinde Bir Araştırma, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Düzce.
  • HENDRIE, J., (2004), A Review of a Multıple Retailer’s Labour Turnover, Internatıonal Journal of Retail & Distribution Management, 32, 9, 434-441.
  • HOGAN, J. J., (1992), Turnover and What to Do About It?, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly , 33, 1, 40-45.
  • IVERSON, R.D. and M. DEERY, (1997), Turnover Culture in The Hospitality Industry,Human Resource Management Journal, 7, 4, 71-82.
  • JOHNSRUD, L. K., R. HECK and V. ROSSER, (2000), Morale Matters: Mid-level Administrators and Their Intent to Leave, The Journal of Higher Education,71,1.
  • KANKAANRANTA T., T. NUMMİ, J. VAİNİOMÄKİ, H. HALİLA,H. HYPPÖLÄ, M. ISOKOSKİ, S. KUJALA, E. KUMPUSALO, K. MATTİLA, I. VİRJO, J. VÄNSKÄ and P. RİSSANEN, (2007), The Role of Job Satisfaction, Job Dissatisfaction and Demographic Factors on Physicians’ Intentions to Switch Work Sector From Public To Private, Health Policy, 83, 1, September, 50-64.
  • KILIÇ, İ., (1998), Motivasyon İle İşgören Devir Hızı Arasındaki İlişki”, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Kocaeli.
  • KUŞLUVAN, Z. ve S. KUŞLUVAN, (2004),Turizm İşletmelerinde İşgören Devri: Anlamı, Türleri ve Nedenleri, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Temmuz-Ağustos,1, 28-37.
  • LAM T., T. BAUM and R. PİNE, (2003), Subjective Norms: Effects On Job Satisfaction, Annuals of Tourism Research, 30, 1, January, 160-177.
  • LOI, R., N. HANG-YUE and S. FOLEY, (2006), Linking Employees Justice Perceptions to Organizational Commitment and Intention to Leave: The Mediating Role of Perceived Organizational Psychology, Group and Organization Management, 79, 102-103.
  • LUCIFORA, C., (1998), The Impact of Unıons on Labour Turnover in Italy: Evidence from Establishment Level Data, International Journal of Industrial Organizatıon, 16, 353-376.
  • MUNASİNGHE L. and K. SİGMAN, (2004), A Hobo Syndrome? Mobility, Wages, and Job Turnover, Labour Economics, 11, 2, April, 191-218.
  • ÖZKALP, E., (1991), Davranış Bilimleri, Örgütsel Davranış ve Örgütsel Davranış Modeli, Örgütlerde Davranış, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını, Yayın no: 116, Eskişehir.
  • SCOTT, C. R., S. L. CONNAUGHTON, H. R. Dıaz-SAENZ, K. MAGUIRE, R. RAMIREZ, R. B. SON, S. P. SHAW and D. MORGAN, (1999), The Impacts of Communication and Multiple Identifications on Intent to Leave, Management Communication Quarterly, 12, 400–435.
  • SUTHERLAND, J., (2002), Job-to-Job Turnover and Job-to-non-employment Movement”, Personnel Review, 31, 6, 710-721.
  • ŞİMŞEK, M. Ş. ve H. ÖGE, (2007), Serdar, Stratejik ve Uluslararası Boyutları ile İnsan Kaynakları Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • THEODOSSİOU I. and E. VASİLEİOU, (2007), Making The Risk of Job Loss A Way of Life: Does It Affect Job Satisfaction?, Research in Economics, 61, 2, June, 71-83.
  • TÜTÜNCÜ, Ö. ve M. DEMİR, (2003), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kapsamında İşgücü devir Hızının Analizi ve Muğla Bölgesi Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 146-169.
  • UÇKUN C. G., P. ELBEYİ ve O. EMİR, (2008), Otel İşgörenlerinin İş Doyumlarının Önemi ve Akçakoca’da Yerleşik Yıldızlı Otel İşletmeleri İşgörenleri Üzerinde Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 10,1-18.
  • WALMESLY, A. (2004), Assesing Staff Turnover: A View From the English Riviera”, International Journal of Tourism Research, 6, 275-287. WOODS, H. R. and J. F. MACAULAY, (1989), For Turnover: Retention Programs That Work, Human Resources Management,7, 4, 78-90.
  • YAYLI A. ve S. ÇÖP, (2009), Türkiye ve Polonya’da Turizm Sektörü Çalışanlarının Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık Algılarının Karşılaştırılması, 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Eskişehir, 181- 188. YILMAZ, B. ve A. HALICI, (2010), İşgücü Devir Hızını Etkileyen Etmenler: Sekreterlik Mesleğinde Bir Araştırma, International Journal of Economic and Administrative Studies, 2, 2, 4, 93-108. YÜKSEL, Ö. (1998), İnsan Kaynakları Yönetimi, İkinci Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • ZAWACKİ, R A., (1993), Key Issues in Human Resources Management, Information Systems Management, 10, 72-75.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Çakınberk Bu kişi benim

Neslihan Derin Bu kişi benim

Gül Gün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2011
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Çakınberk, A., Derin, N., & Gün, G. (2011). OTEL İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI AÇISINDAN İŞGÖREN DEVİR HIZININ ANALİZİ: KAPADOKYA BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 252-272.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.