Bu çalışmadaki amaç; tüketicilerin gıdaları satın alma süreçlerinde gıda ambalajlarının etkisini incelemektir. Bu amaç için gıda ambalajlarının materyali ve tasarımında kullanılan renk ve görselleri bazında tüketici davranışları analiz edilmiştir. Araştırma 15.12.2021-5.01.2022 tarihleri arasında, çalışmanın örneklemini oluşturan İstanbul Anadolu yakasındaki alışveriş merkezlerinde, yargısal olarak seçilen marketlerden alışveriş yapan farklı yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir düzeyine sahip 552 kişiyle yüz yüze anket yapılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma için, İstanbul Gedik Üniversitesi Etik Kurulundan 13.12.2021 tarih/E-71457743-050.01.04-2021.137548.17-271 sayısıyla gerekli izin alınmıştır. İstatistiksel sonuçlara göre satın alma kararında, gıda ambalaj materyallerinin tüketicilerin yaşları, cinsiyetleri, eğitim ve gelir durumları arasında anlamlı bir fark olmadığı (p>0,05) tespit edilmiştir. Satın alma kararında gıda ambalajlarının renk ve görsellerinin, tüketicilerin gelir durumlarıyla ilişkisi anlamsız çıkarken; tüketicilerin yaş, eğitim durumlarıyla ilişkisi anlamlı (p<0,05) görülmüştür. Tüketicilerin cinsiyetiyle, ambalajların rengine göre satın alma durumu arasındaki ilişki anlamsızken (p>0,05) ambalajların görsellerine göre satın alma ilişkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına göre gıdaların tanıtımında özellikle gıda ambalajlarının tasarımına büyük önem verilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır.
In this study aims to examine the effect of food packaging on consumers' food purchasing processes. For this purpose, consumer behaviors were analyzed on the basis of the color and visuals used in the material and design of food packaging. The research was conducted between 15.12.2021 and 5.01.2022 through face-to-face survey with 552 people of different ages, genders, education and income levels who shopped from the judicially selected markets in the shopping centers on the Anatolian side of Istanbul, which constitute the sample of the study. For the research, the necessary permission was obtained from the Ethics Committee of Istanbul Gedik University with the number of 13.12.2021/E-71457743-050.01.04-2021.137548.17-271. According to the statistical results, it has been determined that there is no significant difference between the age, gender, education and income status of the consumers of food packaging materials in the purchasing decision (p>0,05). While the relationship between the colors and visuals of food packaging and the income status of consumers in the purchasing decision is insignificant; the relationship between consumers' age and educational status was found to be significant (p<0,05). While the relationship between the gender of the consumers and the purchasing status according to the color of the packaging is insignificant, the relationship between the purchase according to the visuals of the packaging is significant (p>0,05). According to the results of the study, it is concluded that it is necessary to attach great importance to the design of food packaging, especially in the promotion of foods.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 85 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.