Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF 7THGRADE STUDENTS' MEASURED ESTIMATION SKILLS AND MEASURED ESTIMATION STRATEGIES

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 87, 871 - 888, 11.07.2023
https://doi.org/10.17755/esosder.1250239

Öz

Kaynakça

  • Albarracín, L., Ferrando, I. & Gorgorió, N. (2021). The Role of Context for Characterising Students’ Strategies when Estimating Large Numbers of Elements on a Surface. International Journal of Science and Mathematics Education19, 1209–1227 https://doi.org/10.1007/s10763-020-10107-4
  • Altunkaya, B., Aytekin, C., Doruk, B. K. Özçakır, B. (2014). The Analysis of the Relation between Eight-Grade Students’ Estimation Performance in Triangleswith Their Teaching Style Expectations and Sources of Motivation. Participatory Educational Research , 1 (1) , 44-64 . DOI: 10.17275/per.14.05.1.1
  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baroody, A. J. & Gatzke, M. R. (1991). The estimation of set size by potentially gifted kindergarten-agechildren. Journal for Research in Mathematics Education, 22(1), 59–68. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.22.1.0059
  • Boz, B. & Bulut, S. (2017). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Tahmin Hakkındaki Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11 (1) , 48–80. DOI: 10.17522/balikesirnef.354985
  • Budak, E. B. & Şengül, S. (2019).7.Sınıf Öğrencilerinin Ölçüsel Tahmin Beceri ve Stratejilerinin Üstbilişsel Bilgi Bağlamında İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Mayıs 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 Makale No No: 14 ISSN: 2146–9199.
  • Bulut, A. S. & Şener, Z. T. (2017). İlkokul öğrencilerinin alan ölçme konusundaki tahmin performanslarının belirlenmesi. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and SocialStudies) (No. 3).
  • Case, R. & Sowder, J. T. (1990). The development of computational estimation: A neo Piagetian analysis. Cognition and Instruction, 7(2), 79–104
  • Clayton, J. (1988). Estimation in Schools. Paper presented at the Conference of the British Society for Researchinto Learning Mathematics, WarwickUniversity, May 1988
  • Copur-Gencturk, Y. (2022). Teachers’ knowledge of fraction magnitude. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(5), 1021-1036. https://doi.org/10.1007/s10763-021-10173-2.
  • Corle, C. G. (1960). A study of the quantitative values of fifth and sixth gradepupils. The Arithmetic Teacher, 7(7), 333–340.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Crites, T. (1992). Skilled and lesss killed estimators' strategies for estimating discretequantities. TheElementary School Journal, 92(5), 601-619. https://doi.org/10.1086/461709
  • Desli, D. & Giakoumi, M. (2017). Children’s length estimation performance and strategies in standard and non-standardunits of measurement. International Journal for Research in Mathematics Education, 7(3), 61–84. http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/ripem/article/view/1381/pdf
  • Deslis, D. & Desli, D. (2022). Does this Answer Make Sense? Primary School Students and Adults Judge the Reasonableness of Computational Results in Context-Based and Context-Free Mathematical Tasks. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-21.
  • Dowker, A.,Flood, A., Griffiths, H., Harriss, L., and Hook, L. (1996). Estimation strategies of fourgroups. Mathematical Cognition, 2(2), 113-135.
  • Er, Z. ve Dinç-Artut, P. (2016). Matematik programında yer alan tahmin becerisinin matematik öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. International Journal of SocialScience, 52, 487-505. DOI : 10.9761/JASSS3661
  • Er, Z. & Artut, P. D. (2021). Determination of measurement estimationabilities of secondary school students. International Journal of Research in Education and Science 7(4), 1090–1103. https://doi.org/10.46328/ijres.2337
  • Er, Z. (2022). 7. Sınıf öğrencilerinin ölçüsel tahmin becerilerinin geliştirilmesinde fermi problemlerine dayalı öğretim uygulanması: Eylem araştırması [Doktora tezi]. AnkaraÜniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Forrester, M. A. & Pike, C. D. (1998). Learning toestimate in themathematicsclassroom: a conversation analytic approach. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 334-356
  • Gooya, Z., Khosroshahi, L. G. & Teppo, A. R. (2011). Iran ianstudents’ measurement estimation performance involving linear and area attributes of real-worldobjects. ZDM, Mathematics education 43(5), 709–722. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0338-1
  • Hanson, S. A. & Hogan, T. P. (2000). Computational Estimation Skill of College Students. Journal for Research in Mathematics Education, 31(4), 483–499. https://doi.org/10.2307/749654
  • Hogan, T. P. & Brezinski, K. L. (2003). Quantitative estimation: One, two, orthre eabilities? Mathematical Thinking and Learning, 5 (4), 259-280, DOI: 10.1207/S15327833MTL0504_02.
  • Joram, E., Subrahmanyam, K. & Gelman, R. (1998). Measurement Estimation: Learning to Map the Route From Number to Quantity and Back. Review of Educational Research, 68(4), 413–449. https://doi.org/10.3102/00346543068004413.
  • Kılıç, Ç. & Olkun, S. (2013). Primary School Students’ Measurement Estimation Performance and Strategies They Used in Real Life Situations. Elementary Education Online, 12(1), 295–307. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8586/106686
  • Kumandaş, H. & Gündüz, Y. (2014). An Examination of the Rightness of Measurement Estimation Skills of Students in Primary School, Secondary School, High School and University Kalem Journal of Education and Human Sciences , 4(1), 165-187.
  • LeFevre A., Greenham S. L. & Waheed N. (1993). The Development of Procedural and Conceptual Knowledge in Computational estimation. Cognition and Instruction, 11(2), 95-132.
  • Levine, D. R. (1982). Strategyuse and estimationability of collegestudents. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 350–359. doi: 10.5951/jresematheduc.13.5.0350.
  • Micklo, S. J. (1999). Estimationit's more than a estimat. Childhood Education, 75(3), 142–145. DOI: 10.1080/00094056.1999.10522001
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB, Ocak 2017 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20181 3017165445 MATEMATİK%20ÖĞRETİM%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • O'Daffer, P. (1979). A case and techniques for estimation: Estimation experiences in elementary school mathematics--essential, not extra! ArithmeticTeacher, 26(6), 46- 51. doi:10.5951/AT.26.6.0046
  • Panhuizen H. M. (2001). Children learn mathematics: a learning-teaching trajectory.Netherlands: Freudenthal Instıtute
  • Reys, B. J. (1985). Mental computation. The Arithmetic Teacher, 32(6), 43–46.  
  • Russo, J., Mac Donald, A. & Russo, T. (2022). TheInfluence of Making Predictions on the Accuracy of Numerosity Estimates in Elementary-Aged Children. International Journal of Science and Mathematics Education 20, 531–551. https://doi.org/10.1007/s10763-021-10156-3
  • Satan, N. & Yetkin, İ. (2022). An Analysis of theMiddle School Students’ Performance in the Measurement Estimation. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi , (53) , 700-724 . DOI: 10.53444/deubefd.1038366
  • Segovia, I. & Castro, E. (2009), Computational and measurement estimation; curriculum foundations and research carried out at the University of Granada. Electronic Journal of Research in Educational Psyhology, 17(7), 499–536.
  • Siegel, A. W., Goldsmith, L. T. & Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extentand numerosit. Journal for Research in Mathematics Education,13, 211-232.
  • Sowder, J. (1992), Estimation and Number Sense, In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp.371–389). New York: Macmillan
  • Swan, M. & Jones, O. E. (1980). Comparison of Students' Percepts of Distance, Weight, Height, Area, and Temperature. Science Education, 64(3), 297–307.
  • Taylor, P. M.,Simms, K., Kim, O. K., &Reys, R. E. (2001). Do your students measure upmetrically? Teaching Children Mathematics, 7(5), 282–287.
  • Trafton, P. (1986). Teaching computational estimation: Establishing an estimation mindset. In “estimation and Mental Computation” (H.L. Schoenand M. J. Zweng, eds.) pp.16–30. Nacional Council of Teachers Mathematics, Reston, Virginia.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M.(2016). Elementary and middle school mathematics. London: Pearson Education UK.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖLÇÜSEL TAHMİN BECERİLERİ VE ÖLÇÜSEL TAHMİN STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 87, 871 - 888, 11.07.2023
https://doi.org/10.17755/esosder.1250239

Öz

Ölçüsel tahmin becerisi gerek matematik derslerinde gerekse günlük hayatta kullanılan bir beceridir. Bu nedenle öğrencilerin bu beceriye ne düzeyde sahip olduklarının ve kullandıkları ölçüsel tahmin stratejilerinin tespit edilmesi önemlidir. Yedinci sınıf ortaokul öğrencilerinin ölçüsel tahmin performansları ve kullandıkları ölçüsel tahmin stratejilerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırmada nicel ve nitel yöntem, yaklaşım ve kavramların birleştirilmesi olarak ifade edilen karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin ölçüsel tahmin performanslarını belirlemek amacıyla araştırmanın nicel örneklemini 72 kız, 92 erkek olmak üzere toplam 164, öğrencilerin kullandıkları ölçüsel tahmin stratejilerini belirlemek amacıyla araştırmanın nitel örneklemini 8 kız, 5 erkek olmak üzere toplam 13, 7. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı olarak uzunluk, alan, sıvı, hacim ve ağırlık ölçüm tahmin sorularını içeren 25 maddeden oluşan ölçüsel tahmin beceri testi, nitel veri toplama aracı olarak ise 11 maddeden oluşan ölçüsel tahmin görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kız ve erkek öğrencilerin ölçüsel tahmin performanslarının kabul edilebilir düşük tahmin düzeyinde olduğu, ölçüsel tahmin performansının cinsiyete göre anlamlı farklılaşmadığı görülmüştür. Bunun yanı sıra konu alanlarına göre puan ortalamaları en yüksekten başlayarak alan tahmini, ağırlık tahmini, uzunluk tahmini, sıvı tahmini ve hacim tahminini biçiminde sıralanmaktadır. Ayrıca problemin uzunluk, alan, hacim, sıvı ve ağırlık tahmini konu alanını içermesi durumuna göre öğrenciler tarafından kullanılan stratejiler farklılık göstermiştir.

Kaynakça

  • Albarracín, L., Ferrando, I. & Gorgorió, N. (2021). The Role of Context for Characterising Students’ Strategies when Estimating Large Numbers of Elements on a Surface. International Journal of Science and Mathematics Education19, 1209–1227 https://doi.org/10.1007/s10763-020-10107-4
  • Altunkaya, B., Aytekin, C., Doruk, B. K. Özçakır, B. (2014). The Analysis of the Relation between Eight-Grade Students’ Estimation Performance in Triangleswith Their Teaching Style Expectations and Sources of Motivation. Participatory Educational Research , 1 (1) , 44-64 . DOI: 10.17275/per.14.05.1.1
  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baroody, A. J. & Gatzke, M. R. (1991). The estimation of set size by potentially gifted kindergarten-agechildren. Journal for Research in Mathematics Education, 22(1), 59–68. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.22.1.0059
  • Boz, B. & Bulut, S. (2017). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Tahmin Hakkındaki Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11 (1) , 48–80. DOI: 10.17522/balikesirnef.354985
  • Budak, E. B. & Şengül, S. (2019).7.Sınıf Öğrencilerinin Ölçüsel Tahmin Beceri ve Stratejilerinin Üstbilişsel Bilgi Bağlamında İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Mayıs 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 Makale No No: 14 ISSN: 2146–9199.
  • Bulut, A. S. & Şener, Z. T. (2017). İlkokul öğrencilerinin alan ölçme konusundaki tahmin performanslarının belirlenmesi. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and SocialStudies) (No. 3).
  • Case, R. & Sowder, J. T. (1990). The development of computational estimation: A neo Piagetian analysis. Cognition and Instruction, 7(2), 79–104
  • Clayton, J. (1988). Estimation in Schools. Paper presented at the Conference of the British Society for Researchinto Learning Mathematics, WarwickUniversity, May 1988
  • Copur-Gencturk, Y. (2022). Teachers’ knowledge of fraction magnitude. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(5), 1021-1036. https://doi.org/10.1007/s10763-021-10173-2.
  • Corle, C. G. (1960). A study of the quantitative values of fifth and sixth gradepupils. The Arithmetic Teacher, 7(7), 333–340.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Crites, T. (1992). Skilled and lesss killed estimators' strategies for estimating discretequantities. TheElementary School Journal, 92(5), 601-619. https://doi.org/10.1086/461709
  • Desli, D. & Giakoumi, M. (2017). Children’s length estimation performance and strategies in standard and non-standardunits of measurement. International Journal for Research in Mathematics Education, 7(3), 61–84. http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/ripem/article/view/1381/pdf
  • Deslis, D. & Desli, D. (2022). Does this Answer Make Sense? Primary School Students and Adults Judge the Reasonableness of Computational Results in Context-Based and Context-Free Mathematical Tasks. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-21.
  • Dowker, A.,Flood, A., Griffiths, H., Harriss, L., and Hook, L. (1996). Estimation strategies of fourgroups. Mathematical Cognition, 2(2), 113-135.
  • Er, Z. ve Dinç-Artut, P. (2016). Matematik programında yer alan tahmin becerisinin matematik öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. International Journal of SocialScience, 52, 487-505. DOI : 10.9761/JASSS3661
  • Er, Z. & Artut, P. D. (2021). Determination of measurement estimationabilities of secondary school students. International Journal of Research in Education and Science 7(4), 1090–1103. https://doi.org/10.46328/ijres.2337
  • Er, Z. (2022). 7. Sınıf öğrencilerinin ölçüsel tahmin becerilerinin geliştirilmesinde fermi problemlerine dayalı öğretim uygulanması: Eylem araştırması [Doktora tezi]. AnkaraÜniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Forrester, M. A. & Pike, C. D. (1998). Learning toestimate in themathematicsclassroom: a conversation analytic approach. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 334-356
  • Gooya, Z., Khosroshahi, L. G. & Teppo, A. R. (2011). Iran ianstudents’ measurement estimation performance involving linear and area attributes of real-worldobjects. ZDM, Mathematics education 43(5), 709–722. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0338-1
  • Hanson, S. A. & Hogan, T. P. (2000). Computational Estimation Skill of College Students. Journal for Research in Mathematics Education, 31(4), 483–499. https://doi.org/10.2307/749654
  • Hogan, T. P. & Brezinski, K. L. (2003). Quantitative estimation: One, two, orthre eabilities? Mathematical Thinking and Learning, 5 (4), 259-280, DOI: 10.1207/S15327833MTL0504_02.
  • Joram, E., Subrahmanyam, K. & Gelman, R. (1998). Measurement Estimation: Learning to Map the Route From Number to Quantity and Back. Review of Educational Research, 68(4), 413–449. https://doi.org/10.3102/00346543068004413.
  • Kılıç, Ç. & Olkun, S. (2013). Primary School Students’ Measurement Estimation Performance and Strategies They Used in Real Life Situations. Elementary Education Online, 12(1), 295–307. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8586/106686
  • Kumandaş, H. & Gündüz, Y. (2014). An Examination of the Rightness of Measurement Estimation Skills of Students in Primary School, Secondary School, High School and University Kalem Journal of Education and Human Sciences , 4(1), 165-187.
  • LeFevre A., Greenham S. L. & Waheed N. (1993). The Development of Procedural and Conceptual Knowledge in Computational estimation. Cognition and Instruction, 11(2), 95-132.
  • Levine, D. R. (1982). Strategyuse and estimationability of collegestudents. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 350–359. doi: 10.5951/jresematheduc.13.5.0350.
  • Micklo, S. J. (1999). Estimationit's more than a estimat. Childhood Education, 75(3), 142–145. DOI: 10.1080/00094056.1999.10522001
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB, Ocak 2017 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20181 3017165445 MATEMATİK%20ÖĞRETİM%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • O'Daffer, P. (1979). A case and techniques for estimation: Estimation experiences in elementary school mathematics--essential, not extra! ArithmeticTeacher, 26(6), 46- 51. doi:10.5951/AT.26.6.0046
  • Panhuizen H. M. (2001). Children learn mathematics: a learning-teaching trajectory.Netherlands: Freudenthal Instıtute
  • Reys, B. J. (1985). Mental computation. The Arithmetic Teacher, 32(6), 43–46.  
  • Russo, J., Mac Donald, A. & Russo, T. (2022). TheInfluence of Making Predictions on the Accuracy of Numerosity Estimates in Elementary-Aged Children. International Journal of Science and Mathematics Education 20, 531–551. https://doi.org/10.1007/s10763-021-10156-3
  • Satan, N. & Yetkin, İ. (2022). An Analysis of theMiddle School Students’ Performance in the Measurement Estimation. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi , (53) , 700-724 . DOI: 10.53444/deubefd.1038366
  • Segovia, I. & Castro, E. (2009), Computational and measurement estimation; curriculum foundations and research carried out at the University of Granada. Electronic Journal of Research in Educational Psyhology, 17(7), 499–536.
  • Siegel, A. W., Goldsmith, L. T. & Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extentand numerosit. Journal for Research in Mathematics Education,13, 211-232.
  • Sowder, J. (1992), Estimation and Number Sense, In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp.371–389). New York: Macmillan
  • Swan, M. & Jones, O. E. (1980). Comparison of Students' Percepts of Distance, Weight, Height, Area, and Temperature. Science Education, 64(3), 297–307.
  • Taylor, P. M.,Simms, K., Kim, O. K., &Reys, R. E. (2001). Do your students measure upmetrically? Teaching Children Mathematics, 7(5), 282–287.
  • Trafton, P. (1986). Teaching computational estimation: Establishing an estimation mindset. In “estimation and Mental Computation” (H.L. Schoenand M. J. Zweng, eds.) pp.16–30. Nacional Council of Teachers Mathematics, Reston, Virginia.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M.(2016). Elementary and middle school mathematics. London: Pearson Education UK.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zübeyde Er 0000-0002-9812-9552

Erken Görünüm Tarihi 1 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 87

Kaynak Göster

APA Er, Z. (2023). 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖLÇÜSEL TAHMİN BECERİLERİ VE ÖLÇÜSEL TAHMİN STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(87), 871-888. https://doi.org/10.17755/esosder.1250239

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.