Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEPRESYON VE ANKSİYETE DÜZEYLERİNİN SAPTANMASI VE BU DÜZEYLERİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 3, 418 - 429, 02.12.2020
https://doi.org/10.35232/estudamhsd.784095

Öz

Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin depresyon ve anksiyete düzeylerinin saptanması, bu düzeyleri etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve tıp fakültesi eğitiminin bu düzeylerde etkili olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma kesitsel türdedir. Etik kurul izni alınmıştır. Araştırmaya yeni başlayan dönem 1, dönem 3 ve dönem 6 öğrencilerinden oluşan toplam 400 tıp fakültesi öğrencisi katılmıştır. Araştırmada bir veri toplama formu ve Hastane Anksiyete ve Depresyon Ölçeği (HADÖ) kullanılmıştır. Veri girişi, istatistiksel analizler ve rapor yazım işlemleri bilgisayar ortamında yapılmıştır. İstatistiksel olarak p<0,05 olan durumlar anlamlı kabul edilmiştir. Araştırma grubunun %63,5’i kadındı ve grubun yaş ortalaması 21,02±2,64 idi. Öğrencilerin %90,2’si tıp fakültesini kendi isteğiyle tercih etmişken; %72,0’si tıp fakültesinde öğrenci olmaktan memnundu. 400 tıp fakültesi öğrencisinin HADÖ’den aldığı depresyon puanı ortalaması 5,99±3,18 ve ortancası 6 (0-17); anksiyete puanı ortalaması 8,15±3,87 ve ortancası 8 (0-20) idi. Öğrencilerin %41,2’sinde depresyon ve %30,5’inde anksiyete mevcuttu. Yeni başlayan 1. sınıf, 3.sınıf ve 6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon ve anksiyete puanlarının nasıl değiştiği araştırıldığında; istatistiksel olarak sınıflar arasında depresyon puanları açısından fark olduğu ancak anksiyete puanları arasında farklılık bulunmadığı belirlendi. Araştırma sonucunda tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon ve anksiyete sıklığının yüksek olduğu bulunmuştur. Bu durumun tıp eğitimiyle ilişkili olabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Global Burden of Disease Collaborative Network. Global Burden of Disease Study 2016 results (GBD). (2017).
  • 2. WHO. Global Health Estimates. Depression and Other Common Mental Disorders. (2017). https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf?sequence=1 (Erişim tarihi: 18.08.2020)
  • 3. WHO. Risks to Mental Health: An Overvıew of Vulnerabılıtıes and Risk Factors. (2012). https://www.who.int/mental_health/mhgap/risks_to_mental_health_EN_27_08_12.pdf (Erişim tarihi: 18.08.2020)
  • 4. General Medical Council and Medical Schools Council. Supporting medical students with mental health conditions. Published 2013, updated 2015.
  • 5. Wolf TM: Stress, coping and health: enhancing well-being during medical school. Med Educ 1994, 28: 8-17.
  • 6. Moreira De Sousa J, Moreira CA, Telles-Correia D. Anxiety, depression and academic performance: A study amongst portuguese medical students versus non-medical students. Acta Med Port 2018; 31(9): 454-62.
  • 7. Karaoğlu N, Şeker M. Is medical education really stressful? A prospective study in Selcuk University, Turkey. Kuwait Medical Journal 2012; 44(2): 104-112.
  • 8. Rotenstein LS, Ramos MA, MPhil; Torre M, Segal JB, Peluso MJ, Guille C, Sen S, Mata DA. Prevalence of Depression, Depressive Symptoms, and Suicidal Ideation Among Medical Students. JAMA. 2016; 316(21): 2214-2236.
  • 9. Quek TTC, Tam WWS, Tran BX, Zhang M, Zhang Z, Ho CSH, Ho RCM. The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. Int. J. Environ. Res. Public Health 2019, 16, 2735.
  • 10. Zigmond AS, Sanlth RP. The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatrica Scandinavica. 1983; 67: 361-70.
  • 11. Aydemir Ö, Güvenir T, Küey L, Kültür S. Hastane anksiyete ve depresyon ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 1997; 8: 280-7.
  • 12. Yeniocak Tunç A, Yapıcı G. Bir tıp fakültesindeki öğrencilerin depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin değerlendirilmesi. Turk J Public Health 2019; 17(2): 153-68.
  • 13. Pesen A, Mayda AS. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Depresyon, Anksiyete, Stres Düzeyleri ve İlişkili Faktörler. Sakarya Tıp Dergisi 2020;10(2):240-52.
  • 14. Öncü B, Şahin T, Özdemir S, Şahin C, Çakır K, Öcal E. Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Dergisi 2013: 21(1-3); 1-10.
  • 15. Konar NM. Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyi ile ilişkili faktörler. Ankara Med J 2020;(1):90-104.
  • 16. Mayer FB, Santos IS, Silveria PSP, Lopes MHI, de Souza ARN, Campos EP, de Abreu BAL, Hoffman I, Magalhaes CR, Lima MCP, Almeida R, Spinardi M, Tempski P. Factors associated to depression and anxiety in medical students: a multicenter study. BMC Medical Education 2016; 16: 282.
  • 17. Azad N, Shahid A, Abbas N, Shaheen A, Munir N. Frequency of anxiety and depression in medical students of a private medical college. J Ayub Med Coll Abbottabad 2017;29(1): 123-127.
  • 18. Gan GG, Hue YL. Anxiety, depression and quality of life of medical students in malaysia. Med J Malaysia 2019; 74(1): 57-61.
  • 19. Güler M, Demirci K, Karakuş K, Kişioğlu AN, Zengin E, Yozgat Z, Ören Ö, Saydam G, Yılmaz HR. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde umutsuzluk-depresyon sıklığı ve sosyodemografik özellikler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Int J Basic Clin Med 2014; 2(1): 32-7.
  • 20. Fluarty M, Taylor AE, Grabski M, Munafo MR. The Association of Cigarette Smoking With Depression and Anxiety: A Systematic Review. Nicotine & Tobacco Research 2017; 19 (1): 3-13.
  • 21. Karaoğlu N, Şeker M. Klinik Öncesi Yıllardaki Tıp Öğrencilerinin Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri ve Etkili Olabilecek Faktörler. TAF Prev Med Bull 2011; 10(3): 303-12.
  • 22. Çatak Ş. Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve probiyotik süt ürünleri tüketim sıklıklarının anksiyete bozukluğuna etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme ve Diyetetik Programı, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın, 2019.
  • 23. Gibson Smith D, Bot M, Brouwer IA, Visser M, Giltay EJ, Penninx WJHB. Association of food groups with depression and anxiety disorders. European Journal of Nutrition. 2020; 59: 767-78.
  • 24. Karamustafalıoğlu O, Yumrukçal H. Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni. 2011; 45: 65-74.

DETERMINATION OF DEPRESSION AND ANXIETY LEVELS OF MEDICAL FACULTY STUDENTS AND DETERMINATION OF FACTORS AFFECTING THESE LEVELS

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 3, 418 - 429, 02.12.2020
https://doi.org/10.35232/estudamhsd.784095

Öz

In this study, it is aimed to determine the depression and anxiety levels of medical faculty students, to determine the factors affecting these levels, and to investigate whether medical school education is effective at these levels. The study is cross-sectional. Ethics committee approval is obtained. A total of 400 medical school students, consisting of the newly started class 1, class 3 and class 6, participate in the study. A data collection form and Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) are used in the study. Relationships between data are evaluated using one-way analysis of variance and chi-square test. Statistically, p<0.05 is considered significant. 63.5% of the research group were female and the average age of the group was 21.02±2.64. 90.2% of the students chosed Medical School of their own accord; 72.0% were satisfied to be students in medical school. The mean depression score of four hundred medical school students from HADS was 5.99±3.18 and the median was 6 (0-17); the mean anxiety score was 8.15±3.87 and the median was 8 (0-20). 41.2% of students had depression and 30.5% had anxiety. When it was investigated how the depression and anxiety scores of the newly started class 1, class 3 and class 6 students changed; it was determined that there was a statistically significant difference between the classes in terms of depression scores, but no difference between anxiety scores. As a result of the study, it is found that the prevalence of depression and anxiety is high in medical faculty students. It is thought that this situation may be related to medical education.

Kaynakça

  • 1. Global Burden of Disease Collaborative Network. Global Burden of Disease Study 2016 results (GBD). (2017).
  • 2. WHO. Global Health Estimates. Depression and Other Common Mental Disorders. (2017). https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf?sequence=1 (Erişim tarihi: 18.08.2020)
  • 3. WHO. Risks to Mental Health: An Overvıew of Vulnerabılıtıes and Risk Factors. (2012). https://www.who.int/mental_health/mhgap/risks_to_mental_health_EN_27_08_12.pdf (Erişim tarihi: 18.08.2020)
  • 4. General Medical Council and Medical Schools Council. Supporting medical students with mental health conditions. Published 2013, updated 2015.
  • 5. Wolf TM: Stress, coping and health: enhancing well-being during medical school. Med Educ 1994, 28: 8-17.
  • 6. Moreira De Sousa J, Moreira CA, Telles-Correia D. Anxiety, depression and academic performance: A study amongst portuguese medical students versus non-medical students. Acta Med Port 2018; 31(9): 454-62.
  • 7. Karaoğlu N, Şeker M. Is medical education really stressful? A prospective study in Selcuk University, Turkey. Kuwait Medical Journal 2012; 44(2): 104-112.
  • 8. Rotenstein LS, Ramos MA, MPhil; Torre M, Segal JB, Peluso MJ, Guille C, Sen S, Mata DA. Prevalence of Depression, Depressive Symptoms, and Suicidal Ideation Among Medical Students. JAMA. 2016; 316(21): 2214-2236.
  • 9. Quek TTC, Tam WWS, Tran BX, Zhang M, Zhang Z, Ho CSH, Ho RCM. The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. Int. J. Environ. Res. Public Health 2019, 16, 2735.
  • 10. Zigmond AS, Sanlth RP. The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatrica Scandinavica. 1983; 67: 361-70.
  • 11. Aydemir Ö, Güvenir T, Küey L, Kültür S. Hastane anksiyete ve depresyon ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 1997; 8: 280-7.
  • 12. Yeniocak Tunç A, Yapıcı G. Bir tıp fakültesindeki öğrencilerin depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin değerlendirilmesi. Turk J Public Health 2019; 17(2): 153-68.
  • 13. Pesen A, Mayda AS. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Depresyon, Anksiyete, Stres Düzeyleri ve İlişkili Faktörler. Sakarya Tıp Dergisi 2020;10(2):240-52.
  • 14. Öncü B, Şahin T, Özdemir S, Şahin C, Çakır K, Öcal E. Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Dergisi 2013: 21(1-3); 1-10.
  • 15. Konar NM. Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyi ile ilişkili faktörler. Ankara Med J 2020;(1):90-104.
  • 16. Mayer FB, Santos IS, Silveria PSP, Lopes MHI, de Souza ARN, Campos EP, de Abreu BAL, Hoffman I, Magalhaes CR, Lima MCP, Almeida R, Spinardi M, Tempski P. Factors associated to depression and anxiety in medical students: a multicenter study. BMC Medical Education 2016; 16: 282.
  • 17. Azad N, Shahid A, Abbas N, Shaheen A, Munir N. Frequency of anxiety and depression in medical students of a private medical college. J Ayub Med Coll Abbottabad 2017;29(1): 123-127.
  • 18. Gan GG, Hue YL. Anxiety, depression and quality of life of medical students in malaysia. Med J Malaysia 2019; 74(1): 57-61.
  • 19. Güler M, Demirci K, Karakuş K, Kişioğlu AN, Zengin E, Yozgat Z, Ören Ö, Saydam G, Yılmaz HR. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde umutsuzluk-depresyon sıklığı ve sosyodemografik özellikler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Int J Basic Clin Med 2014; 2(1): 32-7.
  • 20. Fluarty M, Taylor AE, Grabski M, Munafo MR. The Association of Cigarette Smoking With Depression and Anxiety: A Systematic Review. Nicotine & Tobacco Research 2017; 19 (1): 3-13.
  • 21. Karaoğlu N, Şeker M. Klinik Öncesi Yıllardaki Tıp Öğrencilerinin Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri ve Etkili Olabilecek Faktörler. TAF Prev Med Bull 2011; 10(3): 303-12.
  • 22. Çatak Ş. Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve probiyotik süt ürünleri tüketim sıklıklarının anksiyete bozukluğuna etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme ve Diyetetik Programı, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın, 2019.
  • 23. Gibson Smith D, Bot M, Brouwer IA, Visser M, Giltay EJ, Penninx WJHB. Association of food groups with depression and anxiety disorders. European Journal of Nutrition. 2020; 59: 767-78.
  • 24. Karamustafalıoğlu O, Yumrukçal H. Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni. 2011; 45: 65-74.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Nur Yıldırım Öztürk 0000-0003-1447-9756

Mehmet Uyar 0000-0002-3954-7471

Mehtap Yücel 0000-0001-6091-3205

Tahir Kemal Şahin 0000-0002-4836-1759

Seçkin Türker 0000-0001-9940-3042

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Yıldırım Öztürk EN, Uyar M, Yücel M, Şahin TK, Türker S. TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEPRESYON VE ANKSİYETE DÜZEYLERİNİN SAPTANMASI VE BU DÜZEYLERİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2020;5(3):418-29.

Uluslararası Hakemli Dergi

Crossref Content Registration logo

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

by-nc.eu.png

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.