Araştırmada tıp fakültesi öğrencilerinde sigara kullanım durumlarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma tanımlayıcı tipte olup İstanbul’da bir tıp fakültesinde 1-6. sınıf 544 öğrencide yürütülmüştür. Araştırmada anket formu kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 22.0 istatistik paket programında yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,0±2,2 olup %55,7’sinin kadın olduğu ve %55,1’inin ailesi/akrabalarıyla yaşadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin %6,4’ünün üniversite öncesinde, %10,7’sinin şu anda düzenli/sık sigara içtiği, içilen günlük sigara adedi ortalamasının 10,2±7,5 olduğu, %39,9’unun sigaraya başlama nedeninin stres olduğu tespit edilmiştir. Sigara içen öğrencilerin %62,9’unun sigarayı bırakmayı düşündüğü, %66,1’inin sigara bırakma yöntemlerini bildiği belirlenmiştir. Evde yalnız veya arkadaşlarıyla yaşayanlarda ve annesi ile kardeşi düzenli/sık sigara içenlerde düzenli/sık sigara içme sıklıkları daha yüksek saptanmıştır. Düzenli/sık sigara içenlerin yarıdan fazlasının sigara içmeye üniversite öncesinde başladığı ve en yaygın başlama nedenlerinin stres, arkadaş etkisi ve merak olduğu saptanmıştır. Sigara zararlarıyla ilgili farkındalık eğitimlerinin Milli Eğitim müfredatında farklı sınıflarda yer alması ve öğrencilere arkadaş seçimi ile stres yönetimi eğitimlerinin verilmesi önerilmektedir.
The aim of this study is to evaluate the smoking status of medical students. This descriptive research was conducted in a medical school with 544 students from first to sixth terms in Istanbul. Online survey form was used in the research. Statistical analyzes were done using SPSS 22.0 program. The mean age of the students participating in the study was 21.0±2.2, 55.7% of them were women and 55.1% of them were living with their families/relatives. It was determined that 6.4% of the students were smoking before joining university, 10.7% were regular/frequent smokers, the average number of cigarettes smoked daily was 10.2±7.5, and the reason for starting smoking was stress in 39.9 percent. It was determined that 62.9% of the smoking students thought to quit smoking and 66.1% knew the methods of quitting smoking. The frequency of regular/frequent smoking was found to be higher in those living alone or with friends at home, and those whose mothers and siblings smoked regularly/frequently. In our study, it was determined that more than half of regular/frequent smokers started smoking before university and the most common reasons for starting were stress, friend influence, and curiosity. It is recommended that awareness trainings about smoking harms be included in different grades in the National Education curriculum and that students should be trained in stress management and choosing friends.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Koruyucu Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Uluslararası Hakemli Dergi
Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.