Antimicrobial resistance is an important public health threat. The aim of the study was to evaluate antimicrobial resistance awareness and associated factors among university students studying in health-related departments. The study was a cross-sectional study conducted in university students studying in health-related departments at Bilecik Şeyh Edebali University. The questionnaire used in the study included sociodemographic characteristics of the students, statements about antimicrobial resistance awareness, factors that may be related with antimicrobial resistance awareness, and the sources they heard about antibiotic or antimicrobial resistance. Chi-square test and multiple logistic regression analysis were used to analyze the data. In the study group, 20.1% of the students had adequate antibiotic knowledge and 19.6% had an appropriate antibiotic use attitude. Of the students 88.1% had inadequate antimicrobial resistance awareness. In multiple logistic regression analysis, the frequency of adequate antimicrobial resistance awareness OR (95% Confidence Interval) was 5.86 (2.69-12.75) times higher in students studying at the Faculty of Medicine than in students studying at the Vocational School of Health Services, and 2.90 (1.69-4.97) times higher in students with adequate antibiotic knowledge than in students with inadequate antibiotic knowledge. In the study, antimicrobial resistance awareness was inadequate in the majority of the students. The fact that antimicrobial resistance awareness was higher in students with adequate antibiotic knowledge and in those studying at faculties that provide more detailed and intensive health information indicates that professional training on rational antimicrobial use may be useful in raising awareness.
Antimicrobial resistance awareness university students health-related departments
This research was supported by Bilecik Şeyh Edebali University Scientific Research Projects (Project number 2023-01.BŞEÜ.33-05).
Antimikrobiyal direnç önemli bir halk sağlığı tehdididir. Çalışmada sağlıkla ilgili bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinde antimikrobiyal direnç farkındalığı ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi amaçlandı. Çalışma, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi’nde sağlıkla ilgili bölümlerde öğrenim gören öğrencilerde gerçekleştirilen kesitsel tipte bir araştırmadır. Çalışmada kullanılan anket form bireylerin sosyodemografik özellikleri, antimikrobiyal direnç farkındalığı ile ilgili önermeleri, antimikrobiyal direnç farkındalığı ile ilişkili olabilecek faktörleri ve antibiyotik ya da antimikrobiyal direnci duydukları kaynakları içermekteydi. Verilerin analizinde ki-kare testi ve çoklu lojistik regresyon analizi kullanıldı. Çalışma grubundaki öğrencilerin %20,1’inin antibiyotik bilgi düzeyi yeterli olup %19,6’sı uygun antibiyotik kullanma tutumuna sahipti. Öğrencilerden %88,1’inin antimikrobiyal direnç farkındalığı yetersizdi. Çoklu lojistik regresyon analizinde yeterli antimikrobiyal direnç farkındalığı sıklığı OR (%95 Güven Aralığı) Tıp Fakültesi’nde öğrenim görenlerde Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim görenlerden 5,86 (2,69-12,75), antibiyotik bilgi düzeyi yeterli olanlarda yetersiz olanlardan 2,90 (1,69-4,97) kat daha fazla idi. Çalışmada öğrencilerin çoğunluğunda antimikrobiyal direnç farkındalığı yetersizdi. Antibiyotik bilgi düzeyi yeterli olanlarda ve daha detaylı, yoğun sağlık bilgisi alan fakültelerde öğrenim görenlerde antimikrobiyal direnç farkındalığının daha yüksek olması akılcı antimikrobiyal kullanımı ile ilgili verilecek profesyonel eğitimlerin farkındalığı artırmada faydalı olabileceğini göstermektedir.
Antimikrobiyal direnç farkındalık üniversite öğrencileri sağlıkla ilgili bölümler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Uluslararası Hakemli Dergi
Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.